Derbi DRD uit 2014

Complete brommer
Pertje
Banden plakker
Berichten: 13
Lid geworden op: di 07 apr 2020, 14:44
Vervoersmiddel: Derbi drd pro 2014
Locatie: Oosterhout

Derbi DRD uit 2014

Ongelezen bericht door Pertje »

Hallo allemaal, ik wil een betrouwbare brommer kopen voor dagelijks gebruik. Zo ben ik deze tegengekomen op marktplaats: https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en ... ousPage=lr

Nu weet ik dat er veel mensen zijn met veel verstand ervan zouden jullie een enige indruk kunnen geven aan mij waar ik op zou moeten letten als ik langs zou gaan, en vallen jullie er al een paar dingen op alleen al aan de advertentie? Het zou mij hartstikke erg helpen aangezien ik minimale kennis heb!

Alvast bedankt voor jullie hulp, ik waardeer het enorm!
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi DRD uit 2014

Ongelezen bericht door 42 »

Heeft 33.000 km gelopen en zo te lezen nooit een blokrevisie gehad wat eigenlijk zo rond de 20.000 moet.
Je kan geluk hebben en er nog een poosje probleemloos mee rijden maar er kan ook het nodige ( achterstallige ) onderhoud bijkomen.
Als je een blokrevisie moet uitbesteden aan een brommerzaak ben je al snel honderden euro's kwijt..de vraagprijs lijkt mij dus te hoog.
Zie dat er nu een bod is van 1250..zou niet hoger gaan dan 1300.

Vaak zijn brommers 'altijd goed onferhouden en op tijd zn beurt gehad' maar dat blijkt vaak tegen te vallen.
Op tijd zn beurt gehad zou betekenen dat ie een blokrevisie gehad heeft ondertussen wat niet zo is blijkbaar.
Ook zou de zuiger ondertussen al vervangen horen te zijn en eventueel membraanplaatjes.
Met een beetje pech moet er voor het goede een nieuwe cilinder op hoorde ik als je met een alu cil te lang doorrijdt zonder op tijd de zuiger te vervangen.
Gebruikersavatar
Matthijs H
Schakelrijder
Berichten: 179
Lid geworden op: zo 16 feb 2020, 01:07
Vervoersmiddel: Ford Fiesta ST Line
Opel Vivaro
Tomos
VW Golf MK 4 sold)
VW Golf MK2 (sold)
Peugeot 206 GTI 2.0 (total loss)
Derbi DRD Pro 06 (sold)
Derbi DRD LTD 07 (sold)
3x Derbi DRD Racing (sold)
2x tomos (sold)
Yamaha Aerox (sold)
Peugeot Vivacity (sold)
Locatie: In zo'n omgeving waar een paar huizen staan en mensen wonen.

Re: Derbi DRD uit 2014

Ongelezen bericht door Matthijs H »

Een brommer uit 2014 met 33k, die is dus behoorlijk intensief gebruikt en waarschijnlijk onder alle omstandigheden (denk aan regen/zout/pekel).
Verwacht geen hele mooie brommer die zonder krassen of roest is.

Kilometerstand zegt niet alles, en het is niet zo dat je bij 20.000km direct het blok open moet trekken. Mijn vorige brommer (hok*) had 37k zonder revisie, liep als een zonnetje en buiten om wat klein onderhoud heb ik er ruim 10k mee kunnen rijden. Heb er met moeite nog 1000 piek voor kunnen vangen. Was ook een DRD Racing uit 2011.

Je kunt simpelweg niet vertrouwen op wat verkopers zeggen, vaak zijn er al vele eigenaren voor geweest. Mij maak je niet wijs dat een brommer met 30k altijd netjes 45 heeft gelopen, dat is iets wat gewoon niet kan. Ze gooien er voor de verkoop een origineel pijpje op en hoppa: 'hij heeft altijd netjes 45km/u gelopen'
:palm:

Brommers uit 2006/2007 zijn ook afgetrapt, de gemiddelde brommer heeft 7 eigenaren gehad waarvan er meestal 2 dikke setups op hebben gehad.
Ook leuk, voor een paar tientjes haal je op markplaats een 2e hands kilometertellertje met een lage km stand. :crazy:

Maar goed, pin je nou niet vast op die kilometers... Het zegt lang niet alles!
Voor 1500 euro kun jij een goede brommer kopen, zolang je goed kijkt, luisterd en praat.
Neem iemand mee die ervaring en vooral kennis heeft.
A't nie ghit zoas 't mot, mot 't mih zoas 't ghit.
Pertje
Banden plakker
Berichten: 13
Lid geworden op: di 07 apr 2020, 14:44
Vervoersmiddel: Derbi drd pro 2014
Locatie: Oosterhout

Re: Derbi DRD uit 2014

Ongelezen bericht door Pertje »

Hartstikke bedankt voor jullie reacties, is er ergens op internet wat richtlijnen die ik kan volgen van wanneer wat vervangen zou moeten worden km stand gezien, en andere dingen waar ik op zou moeten letten?
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Derbi DRD uit 2014

Ongelezen bericht door Erwin P »

Let even op wiellagers, schokbreker lagers etc.

Die dingen zelf zijn tientjeswerk, maar als het ingelopen is op de naaf of de vering delen loopt het al snel uit de hand.

Ketting, tandwielen, banden, remblokken moet je sowieso een keer vervangen voor iets van jouw smaak, maar kan een mooi onderhandelpunt zijn.

Stuur of bevestigingspunten daarvan krom KAN duiden op een flinke crash en beschadigd frame. In dat geval even heel goed naar de rest kijken.

Hij moet gewoon goed starten (met choke eventueel), als je gas moet geven om hem na een seconde of 10 nog aan te houden is er vaak veel meer mis dan een beetje met de stationair schroef spelen.

Ik heb hier blokken moeten reviseren van 50K die nog bijna als nieuw waren (veelal origineel en van oudere brommer rijders) en brommers met 15000 die compleet aan stront waren.

Ontstekingsdeksel er af. Voelen aan het vliegwiel, zodra die ook maar iets speling heeft REVISIE. Is zelf te doen als je echt wat kunt. Uitbesteden zal rond de €180 zitten inclusief lagers, keerringen, pakkingen en arbeid (sorry hier maak ik een klein beetje reclame, maar zal bij concollega's vast in die buurt zitten) exclusief krukas, zuiger, koppelingsplaten enz.
Is een smak geld voor een 16 jarige, maar dan rij je wel met vertrouwen met een blok dat bijna als nieuw is.

Je kunt vragen of je de voorbocht er af mag pakken als degene er super van overtuigd is dat hij een super blok heeft. Als je op de zuiger diepe krassen ziet zit je sowieso aan een nieuwe cilinder.
Ook al zie je dit niet dan zou ik alsnog de zuiger vervangen op termijn. Bij een 2 takt AM6/Derbi vervang je de zuiger preventief om de ca 12K km, is een slijtagedeel. Doe je dit en blijft hij netjes afgesteld kunnen de cilinders bijna eindeloos mee.
Plaats reactie