scheuren in kappen maken

Alle how-to die te maken hebben met Derbi.
Gebruikersavatar
Bjorn24
Schakelrijder
Berichten: 125
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 13:36
Vervoersmiddel: Derbi evo limited edition
Locatie: België (Roosdaal)

scheuren in kappen maken

Ongelezen bericht door Bjorn24 »

ik hoop dat iemand mij hier zo gedetailleerd mogelijk kan helpen :happy:

ik heb juist een drd spatbordovergekocht van iemand maar daar zit een scheur in op zich is ie wel gemaakt en kan ik ermee rijden maar zou het toch wel wat mooier willen maken (heb een hekel aan dingens dat niet goed gemaakt zijn :wall: )
ik post hieronder wel een paar fotos van hoe het spatbord eruit ziet.

ik zou de scheur willen dichten en verstevigen maar heb al gehoord van eerst dicht solderen dan met polyester langs de binnenkant verstevigen en daarna met plamuur opvullen of zo. nu wil ik de beste manier om dit te doen want ik lees overal andere dingen. :crazy:

ik heb een derbi evo ltd en nu is de kap blauw ik zou het daarna natuurlijk zwart spuiten maar weet iemand precies de kleurcode van mijn brommer?

de scheur hoe hij nu gemaakt is ziet er zo uit:
hij is verstevigd met een plaat maar haalt niet veel uit want begind verder door te scheuren
Afbeelding
Afbeelding
dit is ook wel rap rap gedaan precies :palm:
Afbeelding
zo ziet het er uit langs de buitenkant er is precies een plakker overgeplakt :problem:
Afbeelding
julianspaans
Pro tuner
Berichten: 1009
Lid geworden op: zo 05 feb 2012, 18:44
Vervoersmiddel: Derbi senda drd limited 2008 , Vespa LX 50

Re: scheuren in kappen maken

Ongelezen bericht door julianspaans »

Kleurcodes geeft derbi niet vrij. Je kan het wel laten opmeten en dan zie je het verschil echt niet.
Voor de rest heb ik geen ervaring met kappen maken. Weet wel dat vaak mensen het met polyester maken. (http://www.apriliaforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=3600" onclick="window.open(this.href);return false;)
Gebruikersavatar
Bjorn24
Schakelrijder
Berichten: 125
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 13:36
Vervoersmiddel: Derbi evo limited edition
Locatie: België (Roosdaal)

Re: scheuren in kappen maken

Ongelezen bericht door Bjorn24 »

oke bedankt dus eigenlijk zat ik wel goed
1. dichtsolderen
2. verstevigen met polyester
3. plamuren

en die kleur zwart van derbi evo ltd heeft iemand dit al eens laten meten en wat is de uitslag want dat zou wel helpen :happy:
en moest ik de kleur laten vastleggen is dat duur?
peter96M
Tuner
Berichten: 376
Lid geworden op: zo 16 sep 2012, 11:59
Vervoersmiddel: derbi senda drd sm 50
Locatie: groningen

Re: scheuren in kappen maken

Ongelezen bericht door peter96M »

tis zwart dus wat belangerijk is is hoeveel het glanst je kunt er niet echt heul ver naast liggen, het gaat zoiezo niet echt raar staan als der een beetje verschil in zit
Four wheels move the body. Two wheels move the soul.
Gebruikersavatar
Bjorn24
Schakelrijder
Berichten: 125
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 13:36
Vervoersmiddel: Derbi evo limited edition
Locatie: België (Roosdaal)

Re: scheuren in kappen maken

Ongelezen bericht door Bjorn24 »

peter96M schreef:tis zwart dus wat belangerijk is is hoeveel het glanst je kunt er niet echt heul ver naast liggen, het gaat zoiezo niet echt raar staan als der een beetje verschil in zit
Oké ik ga gewoon zwart spuiten met een spuitbus en het oplossen zoals ik hierboven heb vermeld dat is denk ik de beste manier in zal het resultaat ook wel effe posten en mijn ervaring erbij zetten :box:
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: scheuren in kappen maken

Ongelezen bericht door Erwin P »

wegflikkeren en voor een tientje of 2 mooie 2e hands halen. dit met solderen en plamuren blijf je zien en wordt bij enigsins onbekwame handen een bende. verder moet je dan poli-ester meuk kopen wat ook niet gratis is.
Gebruikersavatar
Bjorn24
Schakelrijder
Berichten: 125
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 13:36
Vervoersmiddel: Derbi evo limited edition
Locatie: België (Roosdaal)

Re: scheuren in kappen maken

Ongelezen bericht door Bjorn24 »

Erwin P schreef:wegflikkeren en voor een tientje of 2 mooie 2e hands halen. dit met solderen en plamuren blijf je zien en wordt bij enigsins onbekwame handen een bende. verder moet je dan poli-ester meuk kopen wat ook niet gratis is.
Je hebt eigenlijk wel gelijk maar ik nu juist van dat soort karwijtjes en mijn Peter heeft blijkbaar nog alle materialen liggen dus moet niets meer kopen dat scheelt hem ook al veel :happy:
En voor een tientje of 2 ga je echt geen net spatbord vinden hoor of het is direct weg :palm:
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: scheuren in kappen maken

Ongelezen bericht door Erwin P »

thijs op AF eens PB'en.

als je het toch wil proberen en t kost je toch niks zeker doen. Maar ga er maar vanuit dat het resultaat niet over houdt ;)
Gebruikersavatar
Bjorn24
Schakelrijder
Berichten: 125
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 13:36
Vervoersmiddel: Derbi evo limited edition
Locatie: België (Roosdaal)

Re: scheuren in kappen maken

Ongelezen bericht door Bjorn24 »

Erwin P schreef:thijs op AF eens PB'en.

als je het toch wil proberen en t kost je toch niks zeker doen. Maar ga er maar vanuit dat het resultaat niet over houdt ;)
heb het hem al gevraag op dit forum maar hij zegt dat er ook schade aan is en dan nooit meer iets van gehoord :palm:
en ik zal wel een fototje van het resultaat hier op het forum zetten :box: ik ben trouwens al bezig met het schuren en het blijkt niet zo erg te zijn als eerder gedacht en op de fotos te zien is dus afwachten maar :happy:
vladje95
Banden plakker
Berichten: 15
Lid geworden op: do 07 mar 2013, 09:01
Vervoersmiddel: derbi senda sm 2007

Re: scheuren in kappen maken

Ongelezen bericht door vladje95 »

gebruik gewoon opvulling voor kunstof, eerst is dat beetje stroperige zooi, daarna met fhon droog en hard laten worden. daarna opschuren. verf moet hetzelfde wezen?
Gebruikersavatar
Bjorn24
Schakelrijder
Berichten: 125
Lid geworden op: za 05 mei 2012, 13:36
Vervoersmiddel: Derbi evo limited edition
Locatie: België (Roosdaal)

Re: scheuren in kappen maken

Ongelezen bericht door Bjorn24 »

vladje95 schreef:gebruik gewoon opvulling voor kunstof, eerst is dat beetje stroperige zooi, daarna met fhon droog en hard laten worden. daarna opschuren. verf moet hetzelfde wezen?
ja maar vond dit niet direkt maar ik ben nu al effe bezig geweest heb de scheur al volledig dichtgesoldeert wat echt wel makkelijk was en heb een stukje pp buis dat mijn vader nog liggen had gebruikt om dan het kuiltje dat je krijg op te vullen ik ga er wel eerlijk bij zijn is me niet zo goed gelukt de kap is super stevig maar de vulling was niet genoeg gesmolten dus kleine putjes erin :palm:
maar bon voor de zekerheid heb ik het vorige week verstevigd met polyester en glasvezelmatjes langs de binnenkan en is nu zo goed als nieuw :happy: de volgende stap is alle gaatjes toeplamuren en goed schuren om daarna in hoogglans zwart van motip te spuiten :box:
Plaats reactie