Voorvork passend maken

Alle how-to die te maken hebben met Derbi.
Stratic
Banden plakker
Berichten: 18
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 01:33
Vervoersmiddel: Derbi Xtreme

Voorvork passend maken

Ongelezen bericht door Stratic »

Hallo,
Ik heb een tijdje geleden een marzocchi voorvork gehaald en wou deze passend maken voor mijn brommer. De voorvork komt uit een Derbi Black Edition. Ik liep alleen tegen wat problemen aan en heb hem toen naar de maker gebracht en hij kwam er ook niet helemaal uit. Hij heeft wat dingen besteld om te kijken of het past en hij heeft mij gevraagd of ik eventueel op internet kon kijken, maar zoveel verstand heb ik er niet van. Mijn brommer is een Derbi Senda x-treme uit 2011, hier een foto. Afbeelding
De problemen:
- Geen passende km aandrijving
- De as is te kort om een hele moer op te draaien of de moer is te groot(de moer heeft gewoon een normale dikte), als je de bout te strak aandraait dan kan het wiel niet vrij meer draaien.

Dit is de betreffende voorvork:
Afbeelding

Als iemand tips of er verstand van heeft, dan graag laten weten.

Gr, Sander.
Laatst gewijzigd door Stratic op di 11 nov 2014, 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Xtreme06
Pro tuner
Berichten: 1282
Lid geworden op: ma 06 mei 2013, 18:51

Re: Voorvork passend maken

Ongelezen bericht door Xtreme06 »

-Drd's hebben 15mm assen en een Xtreme 12mm,daarom zal de snelheidsmeter niet passen. Helaas kan je ook geen DRD meter gebruiken aangezien die zijn voor digitale tellers. Hoe je dit kan oplossen weet ik ook niet meteen.

-Bedoel je soms moer ipv bout?Ik snap niet echt wat je bedoelt namelijk

-Een ander probleem waar je trouwens nog zult mee te maken krijgen is dat een DRD zijn draaicirkel op een andere manier begrensd,nu gaat je draaicirkel heel groot zijn en ga je je kappen etc kapot duwen.

Ook je remklauw zal niet passen trouwens.

Mijn mening:Koop een Xtreme vork en die plaats je in een kwartiertje :happy:
Stratic
Banden plakker
Berichten: 18
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 01:33
Vervoersmiddel: Derbi Xtreme

Re: Voorvork passend maken

Ongelezen bericht door Stratic »

Ja sorry ik zie het nu pas, het moest inderdaad moer zijn. Ik had het trouwens nagevraagd aan wat vrienden, hun hadden gezegd dat het zou passen en anders passend zou kunnen maken. De draaicirkel is inderdaad een stuk groter maar raakt gelukkig geen kappen. De rubbertjes die bij de kap van het voorlicht horen komen tegen een stukje van de radiator aan maak dit kan geen problemen veroorzaken.
Xtreme06
Pro tuner
Berichten: 1282
Lid geworden op: ma 06 mei 2013, 18:51

Re: Voorvork passend maken

Ongelezen bericht door Xtreme06 »

Passend maken is opzich altijd mogelijk,maar of het de moeite waard is betwijfel ik in dit geval.

Dat van die kappen dacht ik omdat,toen ik mijn vork tijdelijk monteerde,het leek alsof dat wel zou kunnen. Alles zat er maar losjes op en veel ook niet (zie foto) dus het kan inderdaad dat ik het daar mis had.
Afbeelding


Dat van de as kan te wijten zijn aan het feit dat Xtreme's breedere naven hebben dan DRD's,dus moet het wiel opnieuw gecentreerd worden enz (ik vermoed dat je al andere lagers gemonteerd hebt ook?)

Alsnog blijft het makkelijker en logischer om een Xtreme vork te kopen,ik heb trouwens nog een ori Paioli vork staan :dry:
Stratic
Banden plakker
Berichten: 18
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 01:33
Vervoersmiddel: Derbi Xtreme

Re: Voorvork passend maken

Ongelezen bericht door Stratic »

Ja ik heb zelf ook nog een Paioli voorvork. Ik heb deze nieuwe puur gehaald omdat ik vond dat die Paioli niet goed veerde. Ik heb er inderdaad andere lagers in gedaan. Ik was langs Jos Dijkman geweest, de voorvork op tafel gelegd en gevraagd wat ik nodig had, en zo kom ik aan al mn spul.
Stratic
Banden plakker
Berichten: 18
Lid geworden op: za 21 jun 2014, 01:33
Vervoersmiddel: Derbi Xtreme

Re: Voorvork passend maken

Ongelezen bericht door Stratic »

Mocht er nog iemand anders zijn met tips of informatie.. Alles is welkom!!
Plaats reactie