Derbi senda Xrace 2010 Wheelie

Alle how-to die te maken hebben met Derbi.
Caslll
Banden plakker
Berichten: 1
Lid geworden op: ma 11 jul 2016, 02:25
Vervoersmiddel: Derbi Senda Xrace 2010

Derbi senda Xrace 2010 Wheelie

Ongelezen bericht door Caslll »

Beste leden,

Ik heb nog niet zo lang een derbi maar ik was een beetje aan het rondkijken voor 'how to wheelie' maar ik vond nergens een antwoord op mijn vraag

Mijn vraag is nu, zou iemand me exact kunnen uitleggen hoe het moet & ik heb gelezen dat het ook met een helemaal ori setup gaat, klopt dit ?
Gooncy
Pro tuner
Berichten: 1264
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 16:22
Vervoersmiddel: Derbi DRD Pro (sold)
Derbi DRD Edition 2004 (sold)
Gilera Citta 2001 (sold)
Derbi DRD Limited 85th 2005

Re: Derbi senda Xrace 2010 Wheelie

Ongelezen bericht door Gooncy »

Ja dat klopt. Met een x-race/xtreme is het het makkelijkst vind ik.

How to wheelie:

- Check of je achterrem naar behoren werkt. (zo niet zou ik geen wheelies gaan proberen) (altijd voet op de achterrem houden)
- Kijken met welke snelheid je een wheelie wilt maken. Onthoud dit: te lage snelheid = instabiel te hoge snelheid = moeilijk omhoog krijgen.
- Als je de juiste snelheid hebt, dan hou je je koppeling in (met 1 à 2 vingers!!!), maak je wat toeren, druk je je voorvork in en laat je de koppeling schieten. Op hetzelfde moment dat je je koppeling laat schieten trek je aan je stuur en spring je achterop.
- Dan als je hem een beetje omhoog kan krijgen ga je oefenen met de achterrem, als je eenmaal hoog bent druk je in een keer je achterrem in zodat je voorwiel gelijk omlaag komt. Dit gevoel moet je een beetje gaan krijgen voor het geval je over je balanspunt gaat.
- Als je dit eenmaal goed beheerst kan je gaan zoeken naar je balanspunt. Het balanspunt is het punt tussen voorover en achterover vallen. Zit je op het balanspunt hoef je geen gas te geven en ga je vanzelf voorruit en blijf je op dezelfde hoogte.
- Het beste is om net voor het balanspunt te blijven.
- Dan ga je verder met oefenen en probeer je langere wheelies te maken. Oefen ook met de achterrem, dus gas geven, remmen, gas geven, remmen.

Wheelies maken is vooral veel oefenen en proberen door te krijgen hoe alles zit.

Als je nog niet zo lang je derbi hebt lijkt het mij verstandig om eerst wat meer rijervaring op te bouwen.

Ook raad ik je aan om te beginnen met wheelies maken op je fiets. Als je dat eenmaal beheerst is t makkelijker op de brommer.
DRD EDITION
stefanwinter
Beginnende tuner
Berichten: 246
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 20:14
Vervoersmiddel: KTM 525 EXC
Merc CLS500
Merc S500
Derbi 85cc
Locatie: Ijmuiden

Re: Derbi senda Xrace 2010 Wheelie

Ongelezen bericht door stefanwinter »

Ik neem aan dat je met 50cc rijdt, dan vraagt het wat oefening. Het wordt wat makkelijker als je 80cc bijvoorbeeld hebt. Verder raadt ik je aan op youtube te kijken. Daar staan zeer veel video's met goede uitleg. Ook video's waarbij ze het met 50cc laten zien.

Als het voorwiel omhoog krijgen nog erg moeilijk gaat, zou ik een kleine helling opzoeken. Beste is in gras, mocht je vallen is je brommer niet naar de klote. Als je dan het hellinkje oprijdt en je laat je koppeling schieten is het goed te doen. Ga niet verder als het balanspunt want dan flikker je achterover.
Fabioxz schreef: Overtoeren.. makkelijk gezegt: Je blok maakt steeds meer toeren maar je snelheid blijft het zelfde..
Gooncy
Pro tuner
Berichten: 1264
Lid geworden op: di 22 sep 2015, 16:22
Vervoersmiddel: Derbi DRD Pro (sold)
Derbi DRD Edition 2004 (sold)
Gilera Citta 2001 (sold)
Derbi DRD Limited 85th 2005

Re: Derbi senda Xrace 2010 Wheelie

Ongelezen bericht door Gooncy »

stefanwinter schreef:Het wordt wat makkelijker als je 80cc bijvoorbeeld hebt.
Dat is niet helemaal waar, je krijgt hem miss makkelijker van de grond, maar in de lucht houden wordt nog best een klusje aangezien die veel feller op het gas reageert.

80cc met ori pijp zou wel makkelijker zijn met het omhoog krijgen/het wiel in de lucht houden.
DRD EDITION
stefanwinter
Beginnende tuner
Berichten: 246
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 20:14
Vervoersmiddel: KTM 525 EXC
Merc CLS500
Merc S500
Derbi 85cc
Locatie: Ijmuiden

Re: Derbi senda Xrace 2010 Wheelie

Ongelezen bericht door stefanwinter »

Met 80cc heb je wel genoeg power, dat als je te laag bij de grond komt, dat je dan weer gas kan geven om te corrigeren. Terwijl een 50cc niet genoeg power heeft om hem weer terug te krijgen. Want eenmaal in de lucht ken je niet nog een keer een zetje van je voorvork krijgen.

Dus wel makkelijker, maar je moet je gashendel wel beter onder controle hebben, omdat het ook sneller fout gaat.
Fabioxz schreef: Overtoeren.. makkelijk gezegt: Je blok maakt steeds meer toeren maar je snelheid blijft het zelfde..
Gebruikersavatar
Knissaw
Pro tuner
Berichten: 813
Lid geworden op: vr 11 dec 2015, 15:50
Vervoersmiddel: Lammers black edition
Derbi X-treme 2003 [sold]
Orion Rx50 Xtreme 50cc [sold]
Locatie: Deventer

Re: Derbi senda Xrace 2010 Wheelie

Ongelezen bericht door Knissaw »

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=Nab8JiMKiNs[/youtube]

Dit is best een goede video als instructie

Nu wel t goede topic @stefanwinter :P
Afbeelding
#BIDA50NAKT, ECHTE BIDA, (NOG) NIET GENAKT +5 PK
Plaats reactie