12mm as velg op 15 mm as achterbrug

Alle how-to die te maken hebben met Derbi.
Sannevdh
Banden plakker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 09:19
Vervoersmiddel: Derbi drd evo

12mm as velg op 15 mm as achterbrug

Ongelezen bericht door Sannevdh »

Hoi allemaal, ik heb een klein vraagje.

Ik wil dus super graag spaakvelgen, maar elke keer als ik deze tegen kom zijn ze voor een as van 12mm.

Nu vroeg ik mij dus af, aangezien mijn as 15mm is. Kan ik niet gewoon in die 12 mm as velg andere lagers zetten, met de zelfde buiten diameter maar als binnen diameter dus die 15mm in plaats van 12mm?? :)

Of is dit niet zo simpel als het lijkt?

Groetjes Sanne
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: 12mm as velg op 15 mm as achterbrug

Ongelezen bericht door Erwin P »

Zelfde buiten diameter en dikte moet dan lukken. Als ze bestaan.

Echter kan je afstand tussen remschijf en tandwiel ook anders zijn. Dan is het doorgaans einde oefening.
gpr050
Tuner
Berichten: 399
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: 12mm as velg op 15 mm as achterbrug

Ongelezen bericht door gpr050 »

Ook zul je de afstandbus die in de wielnaag tussen de lagers zit, waarschijnlijk aan moeten passen.
Sannevdh
Banden plakker
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 03 jun 2022, 09:19
Vervoersmiddel: Derbi drd evo

Re: 12mm as velg op 15 mm as achterbrug

Ongelezen bericht door Sannevdh »

gpr050 schreef: vr 03 jun 2022, 17:49 Ook zul je de afstandbus die in de wielnaag tussen de lagers zit, waarschijnlijk aan moeten passen.
Op welke manier? In korten of moet hij breder zijn? Kan ik niet de afstandbus gebruiken doe nu in mijn velgen zit?
gpr050
Tuner
Berichten: 399
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: 12mm as velg op 15 mm as achterbrug

Ongelezen bericht door gpr050 »

Nee de lengte van de afstandbus moet je niet veranderen. Deze bus, die tussen de 2 wiellagers in de naaf zit, vangt de kracht op tussen de wiellagers op het moment dat je het wiel met behulp van de asmoer vastzet. Als de bus mist of te kort is komt er veel te veel zijwaartse kracht op de lagers en zullen ze snel slijten/kapot gaan.
Jou as nu is 15mm, en je wilt de lagers van een 12mm as wiel vervangen zodat jou 15mm as past.
De vraag is of de binnen diameter van de afstandbus van dat wiel, groot genoeg is zodat de 15mm as er doorheen gaat. Anders moet je die ook vervangen, waarbij dus belangrijk is dat deze dezelfde lengte heeft als de originele bus in het nieuwe wiel.
Plaats reactie