Frame spuiten

Hier kun je alle vragen en opmerkingen kwijt over uiterlijk en styling op brommer (Derbi) gebied.
Pieter-Dirk Brendeke
Banden plakker
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 19:03
Vervoersmiddel: Derbi Xtreme, Bidalot 50
Locatie: Oene

Frame spuiten

Ongelezen bericht door Pieter-Dirk Brendeke »

Ik heb pas een brommer gekocht, maar nu wil ik graag het frame zwart spuiten. Heeft iemand enig idee van hoeveel tijd dit kost en of het goed te doen is voor een beginner zoals mij?
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: Frame spuiten

Ongelezen bericht door Narco »

Het is veel werk.
Je moet alle onderdelen uitbouwen, en dan ook echt alles, dus voorvork, achtervork, motorblok, bedrading enz.
En dan het frame schuren.
Een mooi eind resultaat valt of staat bij de voorbereiding, en dan voornamelijk het schuren.
Alle roest moet echt weg, laat je wat roest zitten dan komt dit binnen een paar dagen weer door de nieuwe lak heen.
Ik heb recent 2 Derbi frame's kaal geschuurd en daar zit toch wel minimaal 20 uur schuurwerk per frame in.
Op sommige plaatsen is het onmogelijk om de roest met de hand weg te schuren, daarvoor heb je een roterende staalborstel op een slijptol nodig.
Als het frame goed geschuurd is kan je het in de primer spuiten en daarna de lak en eventueel nog blanke lak.
Voor het spuiten van een frame voldoen de standaard spuitdopjes niet echt goed omdat je daarmee de helft van de lak naast het frame spuit en dus veel spuitbusjes nodig hebt. Beter koop je caps die een minder wijde spray geven.
Als je echt een mooi resultaat wilt zou ik voor Mipa primer en lak kiezen, Motip is van wat mindere kwaliteit maar geeft ook een redelijk resultaat. Beter blijf je weg van goedkope spuitbusjes van de Action of Gamma want de hechting van de verf en het resultaat is stukken minder goed.
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Frame spuiten

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Gewoon het frame laten zandstralen en glasparelen. En daarna pas af schuren.

Scheelt je behoorlijk wat werk :lol:
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: Frame spuiten

Ongelezen bericht door Narco »

Ja maar dan moet je het frame weer weg brengen, wachten tot het een keer klaar is en het is ook niet gratis.
Als je het zelf doet hou je het allemaal in eigen beheer en dat geeft veel voldoening, mij in ieder geval wel en ook ontdek je nog eens wat, ik kwam er met schuren achter dat de las van de beugel van de voetsteun afgescheurd was en de las van de zijstandaard.

De foto's hieronder zijn van 2 frames die ik zelf heb kaal geschuurd en gespoten met Mipa primer, lak en blanke lak en het eind resultaat is perfect.

Afbeelding

Afbeelding
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
Pieter-Dirk Brendeke
Banden plakker
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 19:03
Vervoersmiddel: Derbi Xtreme, Bidalot 50
Locatie: Oene

Re: Frame spuiten

Ongelezen bericht door Pieter-Dirk Brendeke »

Narco schreef:Ja maar dan moet je het frame weer weg brengen, wachten tot het een keer klaar is en het is ook niet gratis.
Als je het zelf doet hou je het allemaal in eigen beheer en dat geeft veel voldoening, mij in ieder geval wel en ook ontdek je nog eens wat, ik kwam er met schuren achter dat de las van de beugel van de voetsteun afgescheurd was en de las van de zijstandaard.

De foto's hieronder zijn van 2 frames die ik zelf heb kaal geschuurd en gespoten met Mipa primer, lak en blanke lak en het eind resultaat is perfect.

Afbeelding

Afbeelding
Maar Mipa verf moet je wel met een comnpressor met spuitstuk spuiten toch?
Pieter-Dirk Brendeke
Banden plakker
Berichten: 16
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 19:03
Vervoersmiddel: Derbi Xtreme, Bidalot 50
Locatie: Oene

Re: Frame spuiten

Ongelezen bericht door Pieter-Dirk Brendeke »

Het is al een tijdje geleden dat ik deze topic heb geopend. Maar ik zie tegenwoordig in videos steeds vaker Aircraft paint remover. Kan dit product ook worden gebruikt om je frame blank te krijgen, in ren video gebruikte iemand het namelijk ook om een aluminium frame van een MTB blank te krijgen.
Plaats reactie