Benodigdheden spuiten frame

Hier kun je alle vragen en opmerkingen kwijt over uiterlijk en styling op brommer (Derbi) gebied.
Derbi_Senda_2013
Banden plakker
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:24
Vervoersmiddel: Derbi senda drd racing 85 anniversary met blok uit 2013
Locatie: Spijkenisse

Benodigdheden spuiten frame

Ongelezen bericht door Derbi_Senda_2013 »

Beste forumleden,

Wat zijn alle benodigdheden om een frame zelf te spuiten. wat ik al heb is het volgende:
- Remreiniger voor het ontvetten
- microvezel doeken voor het ontvetten
- Schuurpapier voor het schuren

Welke korrel schuurpapier raden jullie aan voor het schuren van het frame en hoeveel spuitbussen, primer, lak en blanke lak zijn er nodig om het frame te spuiten.

P.s. mijn frame gaat zwart worden en de achterbrug en de uitlaat ga ik polijsten
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Benodigdheden spuiten frame

Ongelezen bericht door 42 »

Als je per se met verf wilt gaan werken i.p.v. coaten dan zou ik een 2K verf nemen, iig voor de laatste laag.
Coaten is wel veel sterker en soms niet eens zo veel duurder dan wanneer je goede ( dure ) verf gebruikt.
2K verf is duurder maar ook stuk harder, frame met gewone 1K lak valt echt af te raden..of je moet het over een jaar weer willen doen.
Frame gaat niet helemaal kaal begrijp ik ?

Eerst goed ontvetten, dan pas schuren en weer ontvetten.
Eerst iets grover papier maar afschuren met zo'n fijn mogelijke korrel, je gaat elk oneffenheidje zien straks.

Als het in 1 keer goed gaat zonder zakkers e.d. heb je aan 1 of 2 spuitbussen van elk genoeg.
Gebruikersavatar
DaanH
Derbi fan
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 31 aug 2020, 22:45
Vervoersmiddel: Derbi senda Xtreme 2015 -Sold
Derbi DRD Pro 2016
Locatie: Genemuiden

Re: Benodigdheden spuiten frame

Ongelezen bericht door DaanH »

hoe duur is coaten dan ongeveer stel ik wil mn frame achterbrug en wielen doen? gemiddeld genomen
Remmen is angst, Gang is alles!
Derbi_Senda_2013
Banden plakker
Berichten: 16
Lid geworden op: ma 16 nov 2020, 19:24
Vervoersmiddel: Derbi senda drd racing 85 anniversary met blok uit 2013
Locatie: Spijkenisse

Re: Benodigdheden spuiten frame

Ongelezen bericht door Derbi_Senda_2013 »

42 schreef:Als je per se met verf wilt gaan werken i.p.v. coaten dan zou ik een 2K verf nemen, iig voor de laatste laag.
Coaten is wel veel sterker en soms niet eens zo veel duurder dan wanneer je goede ( dure ) verf gebruikt.
2K verf is duurder maar ook stuk harder, frame met gewone 1K lak valt echt af te raden..of je moet het over een jaar weer willen doen.
Frame gaat niet helemaal kaal begrijp ik ?

Eerst goed ontvetten, dan pas schuren en weer ontvetten.
Eerst iets grover papier maar afschuren met zo'n fijn mogelijke korrel, je gaat elk oneffenheidje zien straks.

Als het in 1 keer goed gaat zonder zakkers e.d. heb je aan 1 of 2 spuitbussen van elk genoeg.
Ja mijn frame gaat niet helemaal kaal het is echt alleen het opschuren en het verwijderen van roest plekken. tot welke korrel zou jij het opschuren. ik heb tot en met korrel 1080 liggen omdat ik mijn achterbrug en uitlaat ga polijsten en daarna werk ik mijn achterbrug en uitlaat nog met een polijst machine bij. en na hoeveel uur zou jij de lak gaan spuiten. want zou jij de primer 3 dagen laten harden, dan licht schuren en dan de lak erop spuiten of zou je de lak er al eerder op spuiten?

En met 2k verf is blanke lak niet nodig staat in de beschrijving omdat er al verharder in de verf zit. zou jij blanke lak dan aanraden of zou je dan alleen de primer en de 2k lak spuiten.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Benodigdheden spuiten frame

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Blanke lak altijd doen, dat vang de krassen op liever een kras in de blanke lak dan in de verf, als het door de blanke lak gaat zie je de verf, als het door de verf gat zie je metaal kleur, dat steekt af. Ik zou zelf 120 beginen, rond schuren, niet alleen van links naar rechts, dan krijg je groeven, dan tot 240, en aan het eind met zoan vel Scotchbright van de Hornbach alles een keertje nalopen. Dan met de compressor als je die hebt stof wegblazen( buiten, niet waar je gaat spuiten, en ook niet schuren waar je gaat spuiten) daarna statische doekjes met wasbenzine afnemen en je bent klaar om te spuiten. Lekker 2 dagen laten harden, en dan blanke lak. En dan weer 2 dagen laten harden of 3.
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Benodigdheden spuiten frame

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Zo deed ik het altijd, maar iedereen z'n maniertjes.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Benodigdheden spuiten frame

Ongelezen bericht door 42 »

Klinkt als prima maniertje..ik was het stof wegblazen en het rondschuren vergeten idd.. :oops: :lol:

Je kan gewone 1k zwart doen en aflakken met blanke 2k, ik geef voorkeur aan allebei 2k, toch net betere bescherming naar mijn idee..en het hecht erg fijn.
Wacht idd behoorlijk lang tussen verschillende lagen 2k, echt dagen, misschien wel kleine week afhankelijk van temp.
Anders krijg je rare reacties en belletjes.

Nadeel van blanke lak, zeker met 2k heb ik t idee, is dat je het erg nat op moet spuiten om het mooi te laten glimmen..met alle kans op zakkers.
En doe je het niet genoeg dan glimt het niet.
Probleem heb ik met mijn frame dus, glansde veel meer toen er nog geen blanke lak op zat gek genoeg.
Moet ik over doen.

Dit is hoe het niet moet zeg maar.. :lol: viewtopic.php?f=10&t=25612
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Benodigdheden spuiten frame

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Oja, dat was ik dan vergeten, de temp. Zorg dat waar je spuit het minimal 15 graden is als je spuit, dan vloeit de verf beter.
Plaats reactie