Project!! Dubbele remklauwen op een rs??

Hier kun je alle vragen en opmerkingen kwijt over uiterlijk en styling op brommer (Derbi) gebied.
Aprilia rs 2009
Beginnende Derbi fan
Berichten: 30
Lid geworden op: do 25 feb 2021, 13:21
Vervoersmiddel: Aprilia rs 80 2011
Locatie: Zeeland

Project!! Dubbele remklauwen op een rs??

Ongelezen bericht door Aprilia rs 2009 »

Hallo allemaal,
Ik heb afgelopen vrijdag een wokmelding op men brommer gekregen (80cc) en ben nu van plan hem met een nieuw frame op te bouwen met enkele aanpassingen. Heb geen zin om em terug te zetten naar 50cc en te keuren etc. Ik wou toch al wat veranderen.

De vragen zijn als volgt:
Past een marzocchi met dubbele remklauw op een rs 50? Wil hier ook spaakvelgen met bijpassende dubbele remschijven opzetten.
Past die vork ook in de originele kroonplaten van een rs of is die te lang?
Kan ik em dan ook verlagen?

En nu ik het er toch over heb heeft iemand een mooi framepje liggende zonder wok?
Brommert_01
Pro tuner
Berichten: 1258
Lid geworden op: do 14 mar 2019, 19:36
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005
Locatie: Emst

Re: Project!! Dubbele remklauwen op een rs??

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Ik heb zo snel geen idee wat de balhoofd lengte etc is van een rs50, en ik weer zo snel ook niet wat de diameter van jouw kroonplaten zijn. Ik weet wel dat het een dure hobby gaat worden, haha. De spaakvelge der kostje je +/-175 en de voorvork veel meer. Die zal richting de €400 gaan voor de vork, schijven klauwen en pomp.
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Project!! Dubbele remklauwen op een rs??

Ongelezen bericht door Erwin P »

Je kunt ook direct een stap verder.
Jouw RS haalt de snelheid toch al van een sensor in t achterwiel?

Je kunt even uitzoeken wat je balhoofd diameter en lengte zijn. Als de voorkant van een wat ouder type motorfiets past met dubbele remklauwen kan het wel eens aardig goedkoop zijn. Zou bijvoorbeeld de voorkant van een GSX-F 600 passen dan heb je voor €250 een voorvork met een hele motor dr aan voor op het moment dat je je rijbewijs hebt of een mooie onderdelen handel.

Wat zijn de diameters van de poten in je kroonplaat trouwens? Misschien dat daar plug and play wat in past, moet je wel heel veel massel hebben met de breedte...
Gebruikersavatar
kiris
Banden plakker
Berichten: 17
Lid geworden op: za 27 mar 2021, 19:19
Vervoersmiddel: nsr 50 mini, nsr 80, crf 450/80, mtx50r, mt80r2

Re: Project!! Dubbele remklauwen op een rs??

Ongelezen bericht door kiris »

je kunt idd een vork van een andere motorfiets pakken met dubbele schijf en klauwen, maar je zult dan wel verschil gaan merken in stuurgedrag.
je onafgeveerde gewicht gaat door de extra klauw en schijf behoorlijk omhoog en je zult merken dat ie op hogere snelheid meer rechtuit wil als je een bocht in wil sturen.
qua remkracht is het overbodig op een lichte brommer of motor, omdat de 2e remklauw in principe alleen gebruikt word vanwege het hogere gewicht van zware motorfietsen.

wat je wel kunt doen om te verbeteren is een staal- of kevlar omvlochten remleiding te monteren als die er al niet op zit.
verder een set remblokken van een echt goed merk, dat maakt echt een wereld van verschil.
daarna kun je nog aan je voorvork demping en vering gaan werken. bijvoorbeeld het inbouwen van racetech emulators, dan werkt je demping als een moderne dure voorvork en kun je je demping verstellen dmv de veervoorspanning op de shims in de emulator.
ook kun je kijken of er doppen voor op de voorvork te krijgen zijn waarmee de veervoorspanning van de vorkveer aan te passen is. zo niet dan kun je dit met vulbusjes of ringen doen zodat je voorvork de juiste hoeveelheid inveert die past bij jouw gewicht.

uiteindelijk ben je dan minder kwijt dan aan een vork met wiel en dubbele schijven/klauwen maar rijd en remt hij toch 10x beter, je maakt dan van een fietspomp vork een echte voorvork.
lastig persoon die niet remt niet voor censuur of onderdrukking.
100% bosbefok
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: Project!! Dubbele remklauwen op een rs??

Ongelezen bericht door Erwin P »

kiris schreef: vr 24 sep 2021, 17:18 je kunt idd een vork van een andere motorfiets pakken met dubbele schijf en klauwen, maar je zult dan wel verschil gaan merken in stuurgedrag.
je onafgeveerde gewicht gaat door de extra klauw en schijf behoorlijk omhoog en je zult merken dat ie op hogere snelheid meer rechtuit wil als je een bocht in wil sturen.
qua remkracht is het overbodig op een lichte brommer of motor, omdat de 2e remklauw in principe alleen gebruikt word vanwege het hogere gewicht van zware motorfietsen.

wat je wel kunt doen om te verbeteren is een staal- of kevlar omvlochten remleiding te monteren als die er al niet op zit.
verder een set remblokken van een echt goed merk, dat maakt echt een wereld van verschil.
daarna kun je nog aan je voorvork demping en vering gaan werken. bijvoorbeeld het inbouwen van racetech emulators, dan werkt je demping als een moderne dure voorvork en kun je je demping verstellen dmv de veervoorspanning op de shims in de emulator.
ook kun je kijken of er doppen voor op de voorvork te krijgen zijn waarmee de veervoorspanning van de vorkveer aan te passen is. zo niet dan kun je dit met vulbusjes of ringen doen zodat je voorvork de juiste hoeveelheid inveert die past bij jouw gewicht.

uiteindelijk ben je dan minder kwijt dan aan een vork met wiel en dubbele schijven/klauwen maar rijd en remt hij toch 10x beter, je maakt dan van een fietspomp vork een echte voorvork.
Ik ging dr al vanuit dat t meer optisch was. Als het voor de rijeigenschappen is een mooie enkele remschijf houden. De voorvork meer naar wens maken voegt al meer toe.
Toen we progressieve veren (Hyperpro) in de 300 van Madame stopten ging de remweg ook met ruim een kwart omlaag.

Voor de oude RS zijn ze er sowieso, maar die vork lijkt niks op de 2009 uitvoering.
https://www.hyperonline.nl/contents/nl/ ... -2005.html
Aprilia rs 2009
Beginnende Derbi fan
Berichten: 30
Lid geworden op: do 25 feb 2021, 13:21
Vervoersmiddel: Aprilia rs 80 2011
Locatie: Zeeland

Re: Project!! Dubbele remklauwen op een rs??

Ongelezen bericht door Aprilia rs 2009 »

Sorry voor de late reactie. Ik heb de oplossing al gevonden. Als je kijkt naar de rs125 van 2006>. Dan zie je dat daar de remschijf rechts zit. Bij de rs50 dit de schijf links. Ik pak de linker binnenpoot van mijn rs50 en die doe ik in de buitenpoot van de rs125. Deze zijn als het goed is hetzelfde. Ik heb een velg van een ldt derbi al liggen. En de vork van de rs125 ben ik nog mee bezig.

Even ter info voor als iemand anders dit ook wil.
De diameters van de vork van de rs50 is bijna hetzelfde als de originele vork van een RSV mille.

Rs50 is 54mm boven en 55mm onder.
RSV mille is 53mm boven. Alleen onder weet ik niet maar dat zou ook moeten passen.
Aprilia rs 2009
Beginnende Derbi fan
Berichten: 30
Lid geworden op: do 25 feb 2021, 13:21
Vervoersmiddel: Aprilia rs 80 2011
Locatie: Zeeland

Re: Project!! Dubbele remklauwen op een rs??

Ongelezen bericht door Aprilia rs 2009 »

Het zijn trouwens wel gietwielen geworden. Vind dit toch beter staan bij een rs.😝
Aprilia rs 2009
Beginnende Derbi fan
Berichten: 30
Lid geworden op: do 25 feb 2021, 13:21
Vervoersmiddel: Aprilia rs 80 2011
Locatie: Zeeland

Re: Project!! Dubbele remklauwen op een rs??

Ongelezen bericht door Aprilia rs 2009 »

Hier komt ook gelijk mijn volgende vraag.😅

Weet iemand toevallig of de achterbrug van een rs4 hier ook op past? Staat toch wel dik zo’n achterbrug.🤩
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Project!! Dubbele remklauwen op een rs??

Ongelezen bericht door 42 »

De RS4 heeft idd een mooie achterbrug maar wel maar aan 1 kant he, aan de kettingkant is ie hetzelfde volgens mij.
Ik zou het 1 en ander kunnen opmeten voor je maar dan nog zou ik het niet durven zeggen of t kan, als ik naar fotos kijk dan zie ik dat 'de schokbreker schuiner staat bij de RS dan bij de mijne..of dat van invloed is geen idee.
Aprilia rs 2009
Beginnende Derbi fan
Berichten: 30
Lid geworden op: do 25 feb 2021, 13:21
Vervoersmiddel: Aprilia rs 80 2011
Locatie: Zeeland

Re: Project!! Dubbele remklauwen op een rs??

Ongelezen bericht door Aprilia rs 2009 »

Ja een maat van mij heeft ook een rs4. Kwa breedte zijn ze hetzelfde maar de rest heb ik nog niet opgemeten. De afstandsbussen zal ik ook aan moeten passen lijkt mij. Zag dat er bij mijn type geen lagers in zitten en bij een rs4 weer wel. Ik zou ook niet weten hoe lang de veer is van hart tot hart bij een rs4. Ik denk dat het gewoon een kwestie van proberen wordt. Die achterbrugjes zijn helaas nog wel moeilijk te vinden. Ik zou dan ook de achter remklauw van een rs4 moeten hebben dus ik hoop dat er wat te vinden valt. Als het lukt vermeld ik het hier voor de mensen die dezelfde interesse hebben.

Gr Niek
Plaats reactie