RS4 50 Xtrenta project
- HenkieHans
- Tuner
- Berichten: 303
- Lid geworden op: za 18 jul 2020, 10:20
- Vervoersmiddel: Aprilia RS 50 ‘07 RSGP22 Motogp replica (verkocht)
Aprilia RS 50 '08 (verkocht) https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.ph ... 53#p367053
Aprilia RS4 50 Aprilia Xtrenta replica https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=28161
RS4 50 Xtrenta project
Nadat ik vorig jaar zomer mijn beide Aprilia's heb verkocht, begon de hobby toen ik afgelopen februari op de motorbeurs was toch weer te jeuken... ik ben nu 20, en heb eigenlijk niet heel veel zin om aan te gaan klooien met een 125cc 4 takt motor die klinkt als een grasmaaier, dan wacht ik liever een paar jaartjes tot ik met het echte spul mag gaan spelen
Maar ja, dat verlangen naar het zomerse toeren bleef toch wel steeds terugkomen, en ik moest dus gewoon weer iets hebben voor deze zomer. Daarom heb ik nu een Aprilia RS4 50 uit 2014 gekocht, die overduidelijk wat liefde nodig heeft. Mijn plan is om er een replica van de Aprilia RSV4 Xtrenta van te maken, een speciale circuitmotor die aprilia heeft uitgebracht als jubileum op hun eerste wereldtitel van 30 jaar geleden.
Ik weet het, je moet er van houden. Maar dat diepe paars vind ik zo ontzettend gaaf, en het is eens wat anders dan hoe mijn vorige Aprilia's waren.
De RS4 in kwestie is een project wat door iemand anders gestart is, maar deze persoon verloor halverwege helaas zijn motivatie. Zijn plan was namelijk om deze brommer op te voeren door middel van een 77cc stage 6 bigracing cilinder en bijbehorende uitlaat, carb, etc. Het uit elkaar halen is best goed gelukt, het opbouwen bleek echter (te) lastig...
Ik heb de brommer vorige week zo opgehaald, en ben nu vooral bezig met inventarisatie betreffende de benodigdheden, kosten, etc.
Updates volgen dus nog, maar het spreekt voor zich dat deze brommer niet met 2 weekjes af gaat zijn
Maar ja, dat verlangen naar het zomerse toeren bleef toch wel steeds terugkomen, en ik moest dus gewoon weer iets hebben voor deze zomer. Daarom heb ik nu een Aprilia RS4 50 uit 2014 gekocht, die overduidelijk wat liefde nodig heeft. Mijn plan is om er een replica van de Aprilia RSV4 Xtrenta van te maken, een speciale circuitmotor die aprilia heeft uitgebracht als jubileum op hun eerste wereldtitel van 30 jaar geleden.
Ik weet het, je moet er van houden. Maar dat diepe paars vind ik zo ontzettend gaaf, en het is eens wat anders dan hoe mijn vorige Aprilia's waren.
De RS4 in kwestie is een project wat door iemand anders gestart is, maar deze persoon verloor halverwege helaas zijn motivatie. Zijn plan was namelijk om deze brommer op te voeren door middel van een 77cc stage 6 bigracing cilinder en bijbehorende uitlaat, carb, etc. Het uit elkaar halen is best goed gelukt, het opbouwen bleek echter (te) lastig...
Ik heb de brommer vorige week zo opgehaald, en ben nu vooral bezig met inventarisatie betreffende de benodigdheden, kosten, etc.
Updates volgen dus nog, maar het spreekt voor zich dat deze brommer niet met 2 weekjes af gaat zijn
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 3975
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Aprilia RS4
- Gallery: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: RS4 50 Xtrenta project
Top, jij weet straks alles over de specifieke dingen van de RS4 te vertellen dus, altijd handig
Nog een tip voor je gaat schuren of stralen ; ik heb mn framenummer bijna onleesbaar weggeschuurd door alleen nog maar de coating weg te schuren, blijkbaar gaat dat niet erg diep, als ik tot op metaal had geschuurd was t onleesbaar geweest.
Nog een tip voor je gaat schuren of stralen ; ik heb mn framenummer bijna onleesbaar weggeschuurd door alleen nog maar de coating weg te schuren, blijkbaar gaat dat niet erg diep, als ik tot op metaal had geschuurd was t onleesbaar geweest.
- HenkieHans
- Tuner
- Berichten: 303
- Lid geworden op: za 18 jul 2020, 10:20
- Vervoersmiddel: Aprilia RS 50 ‘07 RSGP22 Motogp replica (verkocht)
Aprilia RS 50 '08 (verkocht) https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.ph ... 53#p367053
Aprilia RS4 50 Aprilia Xtrenta replica https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=28161
Re: RS4 50 Xtrenta project
Dat is inderdaad wel een goeie tip, maar volgens mij moet dat met stralen geen probleem zijn toch? Op het moment dat je alles glad gaat schuren wordt het wel lastig...
En zoveel kan ik je straks denk ik niet vertellen over de RS4 hoor Dit ding is grotendeels niet origineel meer
De kappen komen uit China, de voetsteuntjes, remhendels etc zijn ook aftermarket en het blok is ook compleet anders. Om de 77 cilinder goed te kunnen koelen zit er daarnaast een grotere radiateur op, wat natuurlijk wel top is, maar de vorige eigenaar is vergeten dat deze wel tussen je kappen moet passen Het resultaat: de koelslangen en bepaalde kapjes passen niet, dus er moet het een en ander pasgemaakt worden
Dit soort geintjes dus:
En dat is nog maar het puntje van de ijsberg
En zoveel kan ik je straks denk ik niet vertellen over de RS4 hoor Dit ding is grotendeels niet origineel meer
De kappen komen uit China, de voetsteuntjes, remhendels etc zijn ook aftermarket en het blok is ook compleet anders. Om de 77 cilinder goed te kunnen koelen zit er daarnaast een grotere radiateur op, wat natuurlijk wel top is, maar de vorige eigenaar is vergeten dat deze wel tussen je kappen moet passen Het resultaat: de koelslangen en bepaalde kapjes passen niet, dus er moet het een en ander pasgemaakt worden
Dit soort geintjes dus:
En dat is nog maar het puntje van de ijsberg
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 3975
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Aprilia RS4
- Gallery: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: RS4 50 Xtrenta project
Aha..uitdagingen..lol.
Maar de ori radiateur zit er nog op ?
Goed bewaren dan, die krengen zijn best prijzig.
Gaat met stralen niet de hele coating er af ?
Maar de ori radiateur zit er nog op ?
Goed bewaren dan, die krengen zijn best prijzig.
Gaat met stralen niet de hele coating er af ?
- HenkieHans
- Tuner
- Berichten: 303
- Lid geworden op: za 18 jul 2020, 10:20
- Vervoersmiddel: Aprilia RS 50 ‘07 RSGP22 Motogp replica (verkocht)
Aprilia RS 50 '08 (verkocht) https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.ph ... 53#p367053
Aprilia RS4 50 Aprilia Xtrenta replica https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=28161
Re: RS4 50 Xtrenta project
Ja die coating moet er ook vanaf, er zitten best veel krassen in het frame die zodanig diep zijn dat deze toch al door de coating heen in het alu zelf zitten. Het hele frame krijgt dus een nieuwe lakbeurt
En nope, de ori radiateur zit er helaas niet bij.
En nope, de ori radiateur zit er helaas niet bij.
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 3975
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Aprilia RS4
- Gallery: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: RS4 50 Xtrenta project
Dan hoop ik dat het nummer bij jou dieper zit dan alleen de coating, ik zat nog niet op blank metaal en toen waren de nummers eigenlijk al zo goed als weg op sommige plekken, heb ze voorzichtig even nagetikt zodat ze weer iets beter zichtbaar zijn maar dat kan niet te veel dan valt t op en krijg je daar weer gezeik mee.
En kan me vaag een ander topic herinneren waarbij iemand er te laat achter kwam en heel het nummer dus weg was.
En kan me vaag een ander topic herinneren waarbij iemand er te laat achter kwam en heel het nummer dus weg was.
- HenkieHans
- Tuner
- Berichten: 303
- Lid geworden op: za 18 jul 2020, 10:20
- Vervoersmiddel: Aprilia RS 50 ‘07 RSGP22 Motogp replica (verkocht)
Aprilia RS 50 '08 (verkocht) https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.ph ... 53#p367053
Aprilia RS4 50 Aprilia Xtrenta replica https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=28161
Re: RS4 50 Xtrenta project
hmmm, van de week dat nummer maar eens goed inspecteren dan voordat ik het grove geschut er tegenaan gooi
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 3975
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Aprilia RS4
- Gallery: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: RS4 50 Xtrenta project
Ja, hoe gaat t noe ?
Geen nieuws van het front ?
Geen nieuws van het front ?
- HenkieHans
- Tuner
- Berichten: 303
- Lid geworden op: za 18 jul 2020, 10:20
- Vervoersmiddel: Aprilia RS 50 ‘07 RSGP22 Motogp replica (verkocht)
Aprilia RS 50 '08 (verkocht) https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.ph ... 53#p367053
Aprilia RS4 50 Aprilia Xtrenta replica https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=28161
Re: RS4 50 Xtrenta project
Vooralsnog is er weinig interessants te melden... Ben de afgelopen bezig geweest met het ding uit elkaar halen, en heeuuuul veel schuren, schoonmaken etc. Als k ga spuiten en wer kan gaan opbouwen komen de updates wel
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 3975
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Aprilia RS4
- Gallery: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
- HenkieHans
- Tuner
- Berichten: 303
- Lid geworden op: za 18 jul 2020, 10:20
- Vervoersmiddel: Aprilia RS 50 ‘07 RSGP22 Motogp replica (verkocht)
Aprilia RS 50 '08 (verkocht) https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.ph ... 53#p367053
Aprilia RS4 50 Aprilia Xtrenta replica https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=28161
Re: RS4 50 Xtrenta project
Na een ruime maand eindelijk een update...
Wat een ongelofelijk kutding is dit zeg, en dan druk ik dat nog zachtjes uit. Ik kan er gewoon echt met mijn hoofd niet bij hoe ontzettend lomp en onvoorzichtig sommige mensen met hun spullen zijn, ik blijf me daar echt keer op keer weer over verbazen. Datzelfde geldt voor deze brommer, dit ding is gewoon zo hard verkracht in 10 jaar tijd (bouwjaar 2014) dat ik brommers en motoren heb gezien die meer dan 5 keer zo oud zijn en (origineel!) in betere staat verkeren. Dit is ook de exacte reden dat dit project zo uitloopt en meer geld kost dan aanvankelijk verwacht. Mijn doelstelling was om de brommer begin juni af te hebben, maar het is intussen al 23 mei en ze ligt nog volledig uit elkaar. Mochten er nog mensen zijn die willen weten wat voor effect het buiten stallen van een brommer of motor heeft:
Dit zijn wiellagers die volledig doorgeroest en verrot zijn, en bij alle 4(!) de wiellagers was dit het geval. Dit is slechts het topje van de ijsberg. Deze ongein demotiveerde mij helaas zo erg dat ik er maar weinig foto's van heb, dus zal ik het maar bij een beschrijving moeten houden: de wiellagers, balhoofdlagers en achterbruglagers zijn allemaal verroest en sommigen zijn inwendig zelfs kapot (balletjes/naalden die doorgebroken zijn etc). Op de remblokken achter zat nog wel genoeg vlees, maar hier zaten diepe groeven en roest in. Ditzelfde geldt voor de achterwielremschijf die nog maar 1,5mm dik was. de minimale dikte is 3,0mm... Nee, onderhoud was blijkbaar niet nodig bij deze brommer als ik het zo zie. In totaal heb ik in de brommer, in naadjes van de kappen en hoekjes van het frame etc, wel 6 spinnennestjes gevonden.
De rechterpoot van de voorvork is inwendig verroest (de piston en stem zijn godzijdank ongedeerd) maar diverse washers en clipjes zijn volledig naar de ratten. Uit deze poot kwam 95ml minder olie dan er eigenlijk in hoort (355+/-5ml, dus tussen de 350 en 360 ml in). Natuurlijk krijg je nooit 100% van alle olie uit de poot en zal er altijd wat achterblijven in de poot, maar 95ml tekort is gewoon ruim 25% van de 355ml die erin hoort. Deze voorvork moet in de afgelopen 10 jaar dus langer wel dan niet lek geweest zijn. Wel kwam er 30ml water uit
Daarnaast zaten er 2 bladeren, wat sprieten, haren en een aanzienlijke portie grond in het luchtfilter (ongeveer een eetlepel?!). En nee, dit is geen grap. Ik snap werkelijk niet hoe je dat in godsnaam voor elkaar krijgt.
Tot zover het gros van de problemen als gevolg van laksheid en niet uitgevoerd onderhoud, nu komen we bij de problemen die door eigenaren zelf is aangericht. Voor alle newbies, dit is NIET hoe je een blok split:
Hier is duidelijk iemand met iets als een schoevendraaier en een hamer flink op tekeer gegaan. Och wat gek dat dat blok zo vreselijk lekt zeg
In het blok zag het er trouwens niet veel beter uit: Het draad van de krukas was helemaal lens geslagen (krukas gemonteerd met een flinke hamer blijkbaar), dus deze was ook rijp voor de sloop. De zuigerveren zaten gewoon op hun kop, en de 4-plaatskoppeling die erin zat mistte serieus 1 van de metalen tussenplaten! De andere platen waren trouwens niet in veel betere staat, deze waren duidelijk meermaals goed doorgebrand en waren gewoon versleten. Daarnaast zat de balansas ook niet goed:
Wat voor lomp varken moet je wel niet zijn om niet te snappen dat die puntjes op de tandwielen bij elkaar horen te staan? 'Ja het blok trilt wel een beetje als het loopt, maar we hebben echt geen idee hoe dat komt, ik heb hem professioneel geresiveerd!', aldus de vorige eigenaar. Ja uh-huh, achterlijke eikel... Anyway, de lagers van de balansas zijn dus ook helemaal krom getrokken. Op deze lagers zat een ruime 1mm speling
De olie die uit het blok kwam was trouwens ook niet helemaal oké. Ondanks dat deze pikzwart was, durf ik aan de hand van de geur van deze olie met zekerheid te zeggen dat hier gewoon 2 takt mengsmering ingedonderd was ipv versnellingsbakolie.
Lang verhaal kort: het blok zal dus een hoop aandacht en vooral centjes nodig gaan hebben. Als ik alle pakkingen, keerringen, olie, krukas, naaldlager, koppelingsplaten, koppelingsveren, lagers, zuiger en zuigerveren bij elkaar optel word ik er al moe van... Maargoed, hopelijk heb ik dan straks ook wat
Dan kijken we eens even naar de buitenkant van het brommertje, en warempel, geen enkele kap is origineel. Wie had dat nou verwacht!? Dat de paintjob niet standaard was, was me al duidelijk, maar blijkbaar de kappen zelf ook niet. Alles is neppe troep rechtstreeks uit China
Wat voor geintjes zou dat met zich meebrengen? Precies, het boeltje sluit niet overal even lekker aan:
Dit soort grapjes gaan, in combinatie met alle diepe groeven en breukjes, vooral heeeel veel tijd en geduld kosten. Hopelijk verklaard dit het gebrek aan progressie een beetje. Gelukkig zijn een aantal van de problemen die ik in deze update benoemd heb intussen al (deels) opgelost, dus hopelijk kan ik binnenkort aan de slag gaan met spuiten, lakken, en opbouwen. Wordt vervolgd....
Wat een ongelofelijk kutding is dit zeg, en dan druk ik dat nog zachtjes uit. Ik kan er gewoon echt met mijn hoofd niet bij hoe ontzettend lomp en onvoorzichtig sommige mensen met hun spullen zijn, ik blijf me daar echt keer op keer weer over verbazen. Datzelfde geldt voor deze brommer, dit ding is gewoon zo hard verkracht in 10 jaar tijd (bouwjaar 2014) dat ik brommers en motoren heb gezien die meer dan 5 keer zo oud zijn en (origineel!) in betere staat verkeren. Dit is ook de exacte reden dat dit project zo uitloopt en meer geld kost dan aanvankelijk verwacht. Mijn doelstelling was om de brommer begin juni af te hebben, maar het is intussen al 23 mei en ze ligt nog volledig uit elkaar. Mochten er nog mensen zijn die willen weten wat voor effect het buiten stallen van een brommer of motor heeft:
Dit zijn wiellagers die volledig doorgeroest en verrot zijn, en bij alle 4(!) de wiellagers was dit het geval. Dit is slechts het topje van de ijsberg. Deze ongein demotiveerde mij helaas zo erg dat ik er maar weinig foto's van heb, dus zal ik het maar bij een beschrijving moeten houden: de wiellagers, balhoofdlagers en achterbruglagers zijn allemaal verroest en sommigen zijn inwendig zelfs kapot (balletjes/naalden die doorgebroken zijn etc). Op de remblokken achter zat nog wel genoeg vlees, maar hier zaten diepe groeven en roest in. Ditzelfde geldt voor de achterwielremschijf die nog maar 1,5mm dik was. de minimale dikte is 3,0mm... Nee, onderhoud was blijkbaar niet nodig bij deze brommer als ik het zo zie. In totaal heb ik in de brommer, in naadjes van de kappen en hoekjes van het frame etc, wel 6 spinnennestjes gevonden.
De rechterpoot van de voorvork is inwendig verroest (de piston en stem zijn godzijdank ongedeerd) maar diverse washers en clipjes zijn volledig naar de ratten. Uit deze poot kwam 95ml minder olie dan er eigenlijk in hoort (355+/-5ml, dus tussen de 350 en 360 ml in). Natuurlijk krijg je nooit 100% van alle olie uit de poot en zal er altijd wat achterblijven in de poot, maar 95ml tekort is gewoon ruim 25% van de 355ml die erin hoort. Deze voorvork moet in de afgelopen 10 jaar dus langer wel dan niet lek geweest zijn. Wel kwam er 30ml water uit
Daarnaast zaten er 2 bladeren, wat sprieten, haren en een aanzienlijke portie grond in het luchtfilter (ongeveer een eetlepel?!). En nee, dit is geen grap. Ik snap werkelijk niet hoe je dat in godsnaam voor elkaar krijgt.
Tot zover het gros van de problemen als gevolg van laksheid en niet uitgevoerd onderhoud, nu komen we bij de problemen die door eigenaren zelf is aangericht. Voor alle newbies, dit is NIET hoe je een blok split:
Hier is duidelijk iemand met iets als een schoevendraaier en een hamer flink op tekeer gegaan. Och wat gek dat dat blok zo vreselijk lekt zeg
In het blok zag het er trouwens niet veel beter uit: Het draad van de krukas was helemaal lens geslagen (krukas gemonteerd met een flinke hamer blijkbaar), dus deze was ook rijp voor de sloop. De zuigerveren zaten gewoon op hun kop, en de 4-plaatskoppeling die erin zat mistte serieus 1 van de metalen tussenplaten! De andere platen waren trouwens niet in veel betere staat, deze waren duidelijk meermaals goed doorgebrand en waren gewoon versleten. Daarnaast zat de balansas ook niet goed:
Wat voor lomp varken moet je wel niet zijn om niet te snappen dat die puntjes op de tandwielen bij elkaar horen te staan? 'Ja het blok trilt wel een beetje als het loopt, maar we hebben echt geen idee hoe dat komt, ik heb hem professioneel geresiveerd!', aldus de vorige eigenaar. Ja uh-huh, achterlijke eikel... Anyway, de lagers van de balansas zijn dus ook helemaal krom getrokken. Op deze lagers zat een ruime 1mm speling
De olie die uit het blok kwam was trouwens ook niet helemaal oké. Ondanks dat deze pikzwart was, durf ik aan de hand van de geur van deze olie met zekerheid te zeggen dat hier gewoon 2 takt mengsmering ingedonderd was ipv versnellingsbakolie.
Lang verhaal kort: het blok zal dus een hoop aandacht en vooral centjes nodig gaan hebben. Als ik alle pakkingen, keerringen, olie, krukas, naaldlager, koppelingsplaten, koppelingsveren, lagers, zuiger en zuigerveren bij elkaar optel word ik er al moe van... Maargoed, hopelijk heb ik dan straks ook wat
Dan kijken we eens even naar de buitenkant van het brommertje, en warempel, geen enkele kap is origineel. Wie had dat nou verwacht!? Dat de paintjob niet standaard was, was me al duidelijk, maar blijkbaar de kappen zelf ook niet. Alles is neppe troep rechtstreeks uit China
Wat voor geintjes zou dat met zich meebrengen? Precies, het boeltje sluit niet overal even lekker aan:
Dit soort grapjes gaan, in combinatie met alle diepe groeven en breukjes, vooral heeeel veel tijd en geduld kosten. Hopelijk verklaard dit het gebrek aan progressie een beetje. Gelukkig zijn een aantal van de problemen die ik in deze update benoemd heb intussen al (deels) opgelost, dus hopelijk kan ik binnenkort aan de slag gaan met spuiten, lakken, en opbouwen. Wordt vervolgd....
Laatst gewijzigd door HenkieHans op vr 24 mei 2024, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
- HenkieHans
- Tuner
- Berichten: 303
- Lid geworden op: za 18 jul 2020, 10:20
- Vervoersmiddel: Aprilia RS 50 ‘07 RSGP22 Motogp replica (verkocht)
Aprilia RS 50 '08 (verkocht) https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.ph ... 53#p367053
Aprilia RS4 50 Aprilia Xtrenta replica https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=28161
Re: RS4 50 Xtrenta project
Zo te zien zijn de foto's weer ruk, ik heb nu even geen zin om dit te fixen en kijk er misschien later nog wel ff naar.
- HenkieHans
- Tuner
- Berichten: 303
- Lid geworden op: za 18 jul 2020, 10:20
- Vervoersmiddel: Aprilia RS 50 ‘07 RSGP22 Motogp replica (verkocht)
Aprilia RS 50 '08 (verkocht) https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.ph ... 53#p367053
Aprilia RS4 50 Aprilia Xtrenta replica https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=28161
Re: RS4 50 Xtrenta project
Zo te zien zijn de foto's weer ruk, ik heb nu even geen zin om dit te fixen en kijk er misschien later nog wel ff naar.
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 3975
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Aprilia RS4
- Gallery: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: RS4 50 Xtrenta project
Ik heb een hekel aan de uitdrukking OMG....maar in dit geval is ie terecht : OMG !!!
Wat een totale debiel..
Wat een totale debiel..
- HenkieHans
- Tuner
- Berichten: 303
- Lid geworden op: za 18 jul 2020, 10:20
- Vervoersmiddel: Aprilia RS 50 ‘07 RSGP22 Motogp replica (verkocht)
Aprilia RS 50 '08 (verkocht) https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.ph ... 53#p367053
Aprilia RS4 50 Aprilia Xtrenta replica https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=28161
Re: RS4 50 Xtrenta project
Ja, echt zonde dit. Om het maar ff te relativeren en de boel een beetje positief te houden: des te slechter de brommer nu is, des te groter mijn euforie als het project af is en ik eindelijk kan rijden.
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 3975
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Aprilia RS4
- Gallery: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: RS4 50 Xtrenta project
Dit is absoluut meer uitdaging ja
Re: RS4 50 Xtrenta project
Dat ziet er een serieus klusje uit. Gelukkig weet je wat je doet en heb je er zin in. Als die ooit af is ga je zeker een knappe brommert hebben.
- HenkieHans
- Tuner
- Berichten: 303
- Lid geworden op: za 18 jul 2020, 10:20
- Vervoersmiddel: Aprilia RS 50 ‘07 RSGP22 Motogp replica (verkocht)
Aprilia RS 50 '08 (verkocht) https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.ph ... 53#p367053
Aprilia RS4 50 Aprilia Xtrenta replica https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=28161
Re: RS4 50 Xtrenta project
Het opbouwen laat vooralsnog op zich wachten, maar qua spuitwerk zit de vaart er nu gelukkig wel een beetje in. De meeste kappen zijn al bijna klaar voor de blanke lak, en het motorblok moet nog even uitharden in de oven voordat deze ook klaar is om weer opgebouwd te worden. Helaas levert het frame wel al een tijdje problemen, en craqueleert de lak telkens een beetje. Het gevolg: veel schuren, veel primer, en heel veel plamuur. gelukkig wordt het langzaamaan wel beter. Dit drukt de vaart van het project als geheel helaas wel, aangezien ik al niet zo heel veel tijd heb om eraan te werken, dan helpen dit soort tijdsintensieve dingen niet mee,
Wat fotos van de kappen:
De blauwe 'sticker' die hier erop zit, is een speciale folie die ervoor gemaakt is dat je er logo's mee kunt spuiten. Het idee is simpel; stickertje plakken, kapje spuiten, stickertje eraf trekken en voilá, je hebt een kakstrakke afdruk. Wat deze folie speciaal maakt is dat deze iets minder sterk en elastisch is dan 'permanente' stickerfolie, waardoor de kans kleiner is dat je een onderliggende verflaag meetrekt en/of de stickers vervormen.
Wordt toch best netjes al zeg ik het zelf
De paars die ik hier gebruik heet Viola Parsifae, wat ik echt een bloedmooie kleur vind. Helaas neigt deze kleur wel erg naar het roze toe, terwijl het paars op de Aprilia RSV4 Xtrenta juist wat blauwer is. Jammer dan, ik ga het niet opnieuw doen. Gelukkig had ik dit van tevoren al verwacht en zit er een dun laagje saffierblauw onder het paars, wat hem toch nog een iets blauwere tint geeft.
Motorblokje:
Verder nog een hele hoop RVS boutjes, moertjes, etc besteld Vind ik persoonlijk mooier dan verzinkte boutjes, en blijft lang mooij.
En als we dan toch bezig zijn ook maar ff een leuk nieuw achterlichtje kopen.
Lekker gesmoked en met geïntegreerde knippers, dus geen lelijke lossen knipperlichten meer, wat betekent dat ik dat lelijke klimrek (kentekenplaathouder) eraf kan laten en mn kenteken lekker onder de kont kan steken. Uiteindelijk komt het er dan ongeveer zo uit te zien: https://www.youtube.com/shorts/TKY_yf2X2MA
Wat fotos van de kappen:
De blauwe 'sticker' die hier erop zit, is een speciale folie die ervoor gemaakt is dat je er logo's mee kunt spuiten. Het idee is simpel; stickertje plakken, kapje spuiten, stickertje eraf trekken en voilá, je hebt een kakstrakke afdruk. Wat deze folie speciaal maakt is dat deze iets minder sterk en elastisch is dan 'permanente' stickerfolie, waardoor de kans kleiner is dat je een onderliggende verflaag meetrekt en/of de stickers vervormen.
Wordt toch best netjes al zeg ik het zelf
De paars die ik hier gebruik heet Viola Parsifae, wat ik echt een bloedmooie kleur vind. Helaas neigt deze kleur wel erg naar het roze toe, terwijl het paars op de Aprilia RSV4 Xtrenta juist wat blauwer is. Jammer dan, ik ga het niet opnieuw doen. Gelukkig had ik dit van tevoren al verwacht en zit er een dun laagje saffierblauw onder het paars, wat hem toch nog een iets blauwere tint geeft.
Motorblokje:
Verder nog een hele hoop RVS boutjes, moertjes, etc besteld Vind ik persoonlijk mooier dan verzinkte boutjes, en blijft lang mooij.
En als we dan toch bezig zijn ook maar ff een leuk nieuw achterlichtje kopen.
Lekker gesmoked en met geïntegreerde knippers, dus geen lelijke lossen knipperlichten meer, wat betekent dat ik dat lelijke klimrek (kentekenplaathouder) eraf kan laten en mn kenteken lekker onder de kont kan steken. Uiteindelijk komt het er dan ongeveer zo uit te zien: https://www.youtube.com/shorts/TKY_yf2X2MA
-
- Schakelrijder
- Berichten: 186
- Lid geworden op: ma 09 okt 2023, 14:50
- Vervoersmiddel: Rieju MRX (2008), Aprilia sx 50 (2016), Piaggio Zip
Re: RS4 50 Xtrenta project
Wat een vakwerk! De kleuren zijn ook perfect imo. Over dat blauwe stickervel zou ik graag meer willen horen
- 42
- Pro tuner
- Berichten: 3975
- Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
- Vervoersmiddel: Aprilia RS4
- Gallery: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=9&t=24459
Project: https://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=25612 - Locatie: Zeeland
Re: RS4 50 Xtrenta project
Heel netjes idd, erg mooi, de kleur ook.