Na een ruime maand eindelijk een update...
Wat een ongelofelijk kutding is dit zeg, en dan druk ik dat nog zachtjes uit. Ik kan er gewoon echt met mijn hoofd niet bij hoe ontzettend lomp en onvoorzichtig sommige mensen met hun spullen zijn, ik blijf me daar echt keer op keer weer over verbazen. Datzelfde geldt voor deze brommer, dit ding is gewoon zo hard verkracht in 10 jaar tijd (bouwjaar 2014) dat ik brommers en motoren heb gezien die meer dan 5 keer zo oud zijn en (origineel!) in betere staat verkeren. Dit is ook de exacte reden dat dit project zo uitloopt en meer geld kost dan aanvankelijk verwacht. Mijn doelstelling was om de brommer begin juni af te hebben, maar het is intussen al 23 mei en ze ligt nog volledig uit elkaar. Mochten er nog mensen zijn die willen weten wat voor effect het buiten stallen van een brommer of motor heeft:

Dit zijn wiellagers die volledig doorgeroest en verrot zijn, en bij alle 4(!) de wiellagers was dit het geval. Dit is slechts het topje van de ijsberg. Deze ongein demotiveerde mij helaas zo erg dat ik er maar weinig foto's van heb, dus zal ik het maar bij een beschrijving moeten houden: de wiellagers, balhoofdlagers en achterbruglagers zijn allemaal verroest en sommigen zijn inwendig zelfs kapot (balletjes/naalden die doorgebroken zijn etc). Op de remblokken achter zat nog wel genoeg vlees, maar hier zaten diepe groeven en roest in. Ditzelfde geldt voor de achterwielremschijf die nog maar 1,5mm dik was. de minimale dikte is 3,0mm... Nee, onderhoud was blijkbaar niet nodig bij deze brommer als ik het zo zie. In totaal heb ik in de brommer, in naadjes van de kappen en hoekjes van het frame etc, wel 6 spinnennestjes gevonden.
De rechterpoot van de voorvork is inwendig verroest (de piston en stem zijn godzijdank ongedeerd) maar diverse washers en clipjes zijn volledig naar de ratten. Uit deze poot kwam 95ml minder olie dan er eigenlijk in hoort (355+/-5ml, dus tussen de 350 en 360 ml in). Natuurlijk krijg je nooit 100% van alle olie uit de poot en zal er altijd wat achterblijven in de poot, maar 95ml tekort is gewoon ruim 25% van de 355ml die erin hoort. Deze voorvork moet in de afgelopen 10 jaar dus langer wel dan niet lek geweest zijn. Wel kwam er 30ml water uit
Daarnaast zaten er 2 bladeren, wat sprieten, haren en een aanzienlijke portie grond in het luchtfilter (ongeveer een eetlepel?!). En nee, dit is geen grap. Ik snap werkelijk niet hoe je dat in godsnaam voor elkaar krijgt.
Tot zover het gros van de problemen als gevolg van laksheid en niet uitgevoerd onderhoud, nu komen we bij de problemen die door eigenaren zelf is aangericht. Voor alle newbies, dit is NIET hoe je een blok split:
Hier is duidelijk iemand met iets als een schoevendraaier en een hamer flink op tekeer gegaan. Och wat gek dat dat blok zo vreselijk lekt zeg
In het blok zag het er trouwens niet veel beter uit: Het draad van de krukas was helemaal lens geslagen (krukas gemonteerd met een flinke hamer blijkbaar), dus deze was ook rijp voor de sloop. De zuigerveren zaten gewoon op hun kop, en de 4-plaatskoppeling die erin zat mistte serieus 1 van de metalen tussenplaten! De andere platen waren trouwens niet in veel betere staat, deze waren duidelijk meermaals goed doorgebrand en waren gewoon versleten. Daarnaast zat de balansas ook niet goed:
Wat voor lomp varken moet je wel niet zijn om niet te snappen dat die puntjes op de tandwielen bij elkaar horen te staan?
'Ja het blok trilt wel een beetje als het loopt, maar we hebben echt geen idee hoe dat komt, ik heb hem professioneel geresiveerd!', aldus de vorige eigenaar. Ja uh-huh, achterlijke eikel... Anyway, de lagers van de balansas zijn dus ook helemaal krom getrokken. Op deze lagers zat een ruime 1mm speling
De olie die uit het blok kwam was trouwens ook niet helemaal oké. Ondanks dat deze pikzwart was, durf ik aan de hand van de geur van deze olie met zekerheid te zeggen dat hier gewoon 2 takt mengsmering ingedonderd was ipv versnellingsbakolie.
Lang verhaal kort: het blok zal dus een hoop aandacht en vooral centjes nodig gaan hebben. Als ik alle pakkingen, keerringen, olie, krukas, naaldlager, koppelingsplaten, koppelingsveren, lagers, zuiger en zuigerveren bij elkaar optel word ik er al moe van... Maargoed, hopelijk heb ik dan straks ook wat
Dan kijken we eens even naar de buitenkant van het brommertje, en warempel, geen enkele kap is origineel. Wie had dat nou verwacht!? Dat de paintjob niet standaard was, was me al duidelijk, maar blijkbaar de kappen zelf ook niet. Alles is neppe troep rechtstreeks uit China
Wat voor geintjes zou dat met zich meebrengen? Precies, het boeltje sluit niet overal even lekker aan:
Dit soort grapjes gaan, in combinatie met alle diepe groeven en breukjes, vooral heeeel veel tijd en geduld kosten. Hopelijk verklaard dit het gebrek aan progressie een beetje. Gelukkig zijn een aantal van de problemen die ik in deze update benoemd heb intussen al (deels) opgelost, dus hopelijk kan ik binnenkort aan de slag gaan met spuiten, lakken, en opbouwen. Wordt vervolgd....