Het Derbi Aftermarket Blok

Alle how-to die te maken hebben met Derbi.
Foppaul
Beginnende tuner
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi DRD Evo

Het Derbi Aftermarket Blok

Ongelezen bericht door Foppaul »

Het Derbi Aftermarket Blok. Hij is al lang te koop, er wordt veel over verteld maar niemand weet eigenlijk wat het precies voorstelt als je dit pakket koopt.

http://www.josdijkman.nl/shop/index.php ... ctId=11374" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb voor de gein zo'n blokje gekocht gemonteerd op die kart, afgevuld met de benodigde vloeistoffen en geprobeerd te starten. 2x kicken lopen dus dat was allemaal super. De zuiger was ook ingevet en de oliepomp had al wat olie verpompt (te zien aan de olie in de slangen)

Ik ben nu bezig met het splitsen van het blok, was zelf namelijk nieuwsgierig geworden naar de binnenkant haha.

Zoals je ziet wordt het blok geleverd in een doos, netjes ingepakt met piepschuim en wat plastic om alles te beschermen tegen krassen en degelijke:
Afbeelding

Afbeelding

Wat foto's van de buitenkant:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een startmotor:
Afbeelding

Een kenmerk voor het aftermaket blok:
Afbeelding

En het type nummer (ook een kenmerk is de grotere olieplug):
Afbeelding

Een stekker voor de neutraal stand en welke versnelling je in rijdt:
Afbeelding

De bobine, zoals je ziet staat er nergens ducati op dus ook dit is een imitatie (niet anders verwacht):
Afbeelding

Afbeelding

De thermostaat, het spruitstuk en het membraan (6 klepper)
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Eerste blik op de krukas:
Afbeelding

Zo, het blok is open!
Afbeelding

Afbeelding

De kick lijkt wel exact hetzelfde te zijn:
Afbeelding

Het koppelmechanisme is ook weer helemaal anders zoals je kunt zien:
Afbeelding

De koppeling zelf zit naar mijn mening ook maar raar in elkaar haha:
Afbeelding

Afbeelding

En dan hebben we ook meteen een probleem... Deze bout moet eraf en ik weet nog niet precies hoe (ik heb er nog niet aangezeten de beschadigingen komen dus uit de fabriek, hij zal wel met geweld zijn vastgezet dus.)

Afbeelding

Dus als iemand daar tips voor heeft? Ik ben overigens daarom niet gestopt maar we gingen eten dus ik maak het een andere keer af. Ik hoop dat jullie er iets aan hebben.

Mijn menig over het aftermarket blok. Leuk blok, zit degelijk in elkaar en de kwaliteit lijkt ook prima te zijn. Maar als het onder een brommer lag zou ik die brommer dus nooit kopen.
Laatst gewijzigd door Foppaul op vr 14 feb 2014, 18:52, 2 keer totaal gewijzigd.
spijker95 schreef:Want dat doen we tegenwoordig blijkbaar overal #twitter#facebook#instagram#snapchat#derbi-forum
Gebruikersavatar
mathijsb
Tuner
Berichten: 385
Lid geworden op: do 30 aug 2012, 10:36
Vervoersmiddel: Puch maxi S, Derbi senda R xtreme 2007
Locatie: diepenheim

Re: Het Derbi Aftermarket Blok

Ongelezen bericht door mathijsb »

leuk om dit te zien. ga je em helemaal splitsen?
blackidentity schreef:Brb, ff bier halen.
Foppaul
Beginnende tuner
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi DRD Evo

Re: Het Derbi Aftermarket Blok

Ongelezen bericht door Foppaul »

mathijsb schreef:leuk om dit te zien. ga je em helemaal splitsen?
Ja, zodra ik die moer eraf heb ga ik hem helemaal splitsen. Ook ben ik van plan om te kijken of er originele derbi onderdelen in het aftermarket blok passen.
spijker95 schreef:Want dat doen we tegenwoordig blijkbaar overal #twitter#facebook#instagram#snapchat#derbi-forum
Gebruikersavatar
garfield
Pro tuner
Berichten: 967
Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 16:10
Vervoersmiddel: Derbi Senda R (Xrace) , Ford Fiesta Turbo
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: Het Derbi Aftermarket Blok

Ongelezen bericht door garfield »

Die moer op de koppeling is hetzelfde soort als in de 4 takt blokjes..
Ziet er inderdaad netjes uit, 5 plaats koppeling is nooit verkeerd..

Alleen apart dat er 4 in plaats van 5 koppelingsveren inzitten.
Zal vast dezelfde koppeling zijn als die in de 4 takt blokken zit.

Wel netjes dat er naaldlagers voor de waterpomp en oliepomp inzitten.
Alleen jammer dat het afstellen van de oliepompkabel vrij onhandig is.
Je moet het kapje loshalen en dan de kabel verstellen..(die in het kapje vastzit)

Denk dat ze daarom het armpje op de pomp zo klein hebben gemaakt.
(Zodat hij heel snel opengaat)
Ford tuning en mods : http://www.fordpower.org.uk" onclick="window.open(this.href);return false;
DerbiFanaatje
Schakelrijder
Berichten: 185
Lid geworden op: di 28 jan 2014, 17:43
Vervoersmiddel: Derbi Senda

Re: Het Derbi Aftermarket Blok

Ongelezen bericht door DerbiFanaatje »

Als eerst wil ik even zeggen dat dit echt enorm goed van je is, om een how-to te maken van een net aangekocht imitatie Derbi blok.
Mijn complimenten.

Over het blok: Ziet er bijna geen eens uit als een Derbi blok....
Lijkt meer op een AM6 blok met de goedkoopste china onderdelen en zo veel mogelijk op een Derbi motorblok te laten lijken.

Pluspunten:
Naaldlagers voor olie/waterpomp.
Bak olie doorzichtig glaasje?
Startmotor met neutraal schakelaar.


Minpunten:
4 koppelingsveren... >AM6
Rare koppeling incl koppelingsmoer.
Koppelings hevel/arm...>AM6
Oliepomp afstellen zal wel ruk zijn.

Ben benieuwd wat voor code's erop de krukas staan en wat voor metaal.
Joram
Pro tuner
Berichten: 3671
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 18:18
Vervoersmiddel: Phantom F12R (verkocht)
DRD EVO (verkocht)
Hyundai Coupé (verkocht)
DRD Black Edition Airsal Xtrem 88cc ( verkocht)
Honda CX500 Cafe Racer(verkocht)
Peugeot 206 2.0 GTI(verkocht)
Subaru Forester 2.5XT (Verkocht)
Locatie: Almelo

Re: Het Derbi Aftermarket Blok

Ongelezen bericht door Joram »

Het is helemaal geen rare koppeling.

Mijn blok heeft ook een 4 punts koppeling, ook met dat lager zo en dmv naar binnen drukken ontkoppelen.

Tip om die moer los te halen, koop een rateldop en vijl het patroon eruit, dan grijpt ie in de uitsparingen ;)
spijker95 schreef:Heerlijk strak
:haai:
Foppaul
Beginnende tuner
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi DRD Evo

Re: Het Derbi Aftermarket Blok

Ongelezen bericht door Foppaul »

Ik bedoelde rare koppeling omdat 1 plaat een slag verder gedraaid zit dan de rest haha, bij die inham zeg maar. Een Honda mt5 heeft volgens mij ook maar 4 veren (vaak zat open gehad maar dat kan ik niet bevestigen).

Ik zal inderdaad nog even een foto maken van de oliepomp, ook wat jullie al zeggen is het een mooi werk dat ze naaldlagers hebben gebruikt.

Bedankt voor de tip met de dop, mocht het met lompigheid niet lukken zal ik dat even proberen :mrgreen:
spijker95 schreef:Want dat doen we tegenwoordig blijkbaar overal #twitter#facebook#instagram#snapchat#derbi-forum
Joram
Pro tuner
Berichten: 3671
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 18:18
Vervoersmiddel: Phantom F12R (verkocht)
DRD EVO (verkocht)
Hyundai Coupé (verkocht)
DRD Black Edition Airsal Xtrem 88cc ( verkocht)
Honda CX500 Cafe Racer(verkocht)
Peugeot 206 2.0 GTI(verkocht)
Subaru Forester 2.5XT (Verkocht)
Locatie: Almelo

Re: Het Derbi Aftermarket Blok

Ongelezen bericht door Joram »

Zou voorzichtig met die moer omgaan, mijne heeft ook zo'n moer en is originele tool voor. Echter veel vijlen een dop uit, en maken dus de tool zelf :happy:
spijker95 schreef:Heerlijk strak
:haai:
Gebruikersavatar
garfield
Pro tuner
Berichten: 967
Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 16:10
Vervoersmiddel: Derbi Senda R (Xrace) , Ford Fiesta Turbo
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: Het Derbi Aftermarket Blok

Ongelezen bericht door garfield »

Dopje uitveilen gaat prima, maar een passende sleutel is ook niet zo duur.
Mocht je de moer toch te veel beschadigen, dan heeft elke Honda dealer deze wel :)
Ford tuning en mods : http://www.fordpower.org.uk" onclick="window.open(this.href);return false;
Foppaul
Beginnende tuner
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi DRD Evo

Re: Het Derbi Aftermarket Blok

Ongelezen bericht door Foppaul »

Dat is het probleem niet, sleutel 17 past er in het verlengde van de as op. Daar zet ik een baco op en ik kan kracht zetten zonder de boel te beschadigen. Maar hoe houdt ik de binnenkant van het huis dan tegen?

Is toch een dop uit vijlen en een luchtsleutel pakken?
spijker95 schreef:Want dat doen we tegenwoordig blijkbaar overal #twitter#facebook#instagram#snapchat#derbi-forum
DerbiFanaatje
Schakelrijder
Berichten: 185
Lid geworden op: di 28 jan 2014, 17:43
Vervoersmiddel: Derbi Senda

Re: Het Derbi Aftermarket Blok

Ongelezen bericht door DerbiFanaatje »

Je moet het koppelingshuis blokkeren (ik heb hiervoor een tool gemaakt: 1 koppelingsplaat + 1 tussenplaat op elkaar schroeven, zodat deze de het koppelingshuis + hart blokkeert)

+ het krukastandwiel blokkeren.
Foppaul
Beginnende tuner
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi DRD Evo

Re: Het Derbi Aftermarket Blok

Ongelezen bericht door Foppaul »

Dat gaat helaas niet bij het aftermarket blok, daar kunnen de platen er nog niet in en uit voor je die moer eraf hebt.
spijker95 schreef:Want dat doen we tegenwoordig blijkbaar overal #twitter#facebook#instagram#snapchat#derbi-forum
DerbiFanaatje
Schakelrijder
Berichten: 185
Lid geworden op: di 28 jan 2014, 17:43
Vervoersmiddel: Derbi Senda

Re: Het Derbi Aftermarket Blok

Ongelezen bericht door DerbiFanaatje »

Ja oke dat is wel balen lol, ook niet mogelijk om de koppeling/krukastandwiel te blokkeren en zo de moer los te draaien?
Foppaul
Beginnende tuner
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi DRD Evo

Re: Het Derbi Aftermarket Blok

Ongelezen bericht door Foppaul »

Heeft er niemand een idee hoe ik die moer los kan krijgen? Een dop veilen die over de moer valt is geen probleem. Maar hoe houdt ik het binnenste koppelingshuis dan tegen?
spijker95 schreef:Want dat doen we tegenwoordig blijkbaar overal #twitter#facebook#instagram#snapchat#derbi-forum
Gebruikersavatar
garfield
Pro tuner
Berichten: 967
Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 16:10
Vervoersmiddel: Derbi Senda R (Xrace) , Ford Fiesta Turbo
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: Het Derbi Aftermarket Blok

Ongelezen bericht door garfield »

Wat dacht je van het blok in z`n 6 zetten en dan het voortandwiel blokkeren met een stukje ketting?
(of een griptang op de tandwielas zetten, dat werkt ook.)

Aangezien de 6 bijna 1 op 1 overbrenging is, kan je de tandwielas makkelijk tegenhouden.

Moer zit niet eens zo heel erg vast, maar is waarschijnlijk geborgd met loctite.

Andere manier is om de M6 bouten weer over de veren vast te zetten (zonder de drukplaat) met carrosserieringen.
Koperen muntje tussen de koppeling en de krukas(zodat die niet kunnen draaien.)
Dan kan je met je dop waarschijnlijk zo die moer losdraaien.

Gaat lukken :happy:
Ford tuning en mods : http://www.fordpower.org.uk" onclick="window.open(this.href);return false;
Foppaul
Beginnende tuner
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi DRD Evo

Re: Het Derbi Aftermarket Blok

Ongelezen bericht door Foppaul »

Tja, dat had ik opzich zelf ook kunnen bedenken haha. Ik zal het van de week een keer proberen.
spijker95 schreef:Want dat doen we tegenwoordig blijkbaar overal #twitter#facebook#instagram#snapchat#derbi-forum
Gebruikersavatar
MartinW0527
Derbi fan
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 17 okt 2010, 11:13
Vervoersmiddel: VW Jetta mk1 16v
Locatie: 0527 Marknesse

Re: Het Derbi Aftermarket Blok

Ongelezen bericht door MartinW0527 »

Je kan met dit blok dus heel simpel een gear indicator aansluiten?
Afbeelding
Gebruikersavatar
garfield
Pro tuner
Berichten: 967
Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 16:10
Vervoersmiddel: Derbi Senda R (Xrace) , Ford Fiesta Turbo
Locatie: Nieuwegein
Contacteer:

Re: Het Derbi Aftermarket Blok

Ongelezen bericht door garfield »

ja,maar de meeste chinese gear indicators gaan maar tot 5 versnellingen..
dan houd je er dus 1 over...

Trouwens gisteren de cilinder er afgehaald,koppakking was lek...
Zitten wel netjes o ringen als pakking, maar overal zat vloeibare pakking tussen.
en dat gaat dus oplossen en lekken..

Gelijk een goed excuus om een snelle cilinder te monteren :)
Ford tuning en mods : http://www.fordpower.org.uk" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
MartinW0527
Derbi fan
Berichten: 76
Lid geworden op: zo 17 okt 2010, 11:13
Vervoersmiddel: VW Jetta mk1 16v
Locatie: 0527 Marknesse

Re: Het Derbi Aftermarket Blok

Ongelezen bericht door MartinW0527 »

Ow maar dat is wel super stoer.
Ben wel benieuwd naar het versnellingsbakje.
Afbeelding
Foppaul
Beginnende tuner
Berichten: 256
Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi DRD Evo

Re: Het Derbi Aftermarket Blok

Ongelezen bericht door Foppaul »

Sorry, ondertussen lang niets aan gedaan. Maar heb op het moment ook een Evo en die kart en dat is voor mij belangrijker :happy:
spijker95 schreef:Want dat doen we tegenwoordig blijkbaar overal #twitter#facebook#instagram#snapchat#derbi-forum
Plaats reactie