Xtreme 50R 88cc 'Full BRK'

Ben je bezig met een project? Dan kun je het in dit forum bijhouden.
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: Xtreme 50R 88cc

Ongelezen bericht door Narco »

@hsp, Ik heb de wijsheid ook niet in pacht, maar zelf denk ik dat de originele radiator te klein is als je het blok langer dan 5 minuten op zijn flikker geeft, zoals op een crossbaantje, circuitdag, enzovoorts.

Ik had weer wat spullen ontvangen: nieuwe tandwielen, witte ketting, kettingrubbers, Polini membraan ...

Op een Franse site had ik gelezen dat deze 88 BRK setup met 13/52 of 13/53 lekker rijdt op de crossbaan en goed door het mulle zand heen komt, dus ga ik voorlopig voor 13/53 in de hoop daarmee lekker op de kunnen trekken.

Binnenkort post ik weer een betere update van onze voortgang.

Afbeelding
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: Xtreme 50R 88cc

Ongelezen bericht door Narco »

Ik post maar weer eens een update met foto's van de afgelopen weken, zoals;

-Stickers geplakt op het voorspatbord.
-Alle lagers en keerringen van het blok vervangen en de BRK krukas en de versnellingsbak er in.
-Blok kaal geschuurd en gespoten met Motip engine paint.

Helaas heb ik niet zo veel tijd om aan de brommer te werken als ik zou willen, maar het einde is nu wel in zicht.
Vanavond ga ik nog wat laatste onderdelen bestellen en het Polini membraan nog iets bijfrezen zodat deze beter aansluit op het spruitstuk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
Xtreme-R
Beginnende tuner
Berichten: 214
Lid geworden op: vr 27 feb 2015, 00:04
Vervoersmiddel: Citroen Saxo 1.1i
Aprilia rs125
Locatie: Drenthe

Re: Xtreme 50R 88cc

Ongelezen bericht door Xtreme-R »

Ziet er erg strak uit! :woot:
timcc schreef:ik adviseer de yasuni cross haal je met standaard 50 cc dikke 100 mee
:wave:
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: Xtreme 50R 88cc

Ongelezen bericht door Narco »

@Xtreme-R, ja maar je wilt niet weten hoe lang ik op dat blok heb zitten schuren voor het strak genoeg was om te spuiten.

Vandaag ontving ik mijn pakketje met Mikuni onderdelen van Topham uit Duitsland ... sproeiers, stickers, een bocht voor de gaskabel enz. Dinsdag besteld en nu (donderdag) al bezorgd.
Dus me mooie Mikuni carb heeft eindelijk een gaskabel bochtje !


Afbeelding

Afbeelding
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: Xtreme 50R 88cc

Ongelezen bericht door Narco »

Na lange tijd maar weer even een update !

Er waren weer wat onderdelen ontvangen die we (m'n zoon en ik) gemonteerd hebben, zoals HPI binnenrotor, gashandel, koppeling, koelslangen, olie enz.

Met Mallosi ophoogplaatjes hebben we de squish nu op 0,8mm, zoals geadviseerd in het instructie A4-tje wat bij de cilinder zat. Over de voorontsteking is helaas door BRK niets vermeld, die hebben we voorlopig op 1,8mm gezet, dat moet wel ongeveer goed zijn maar we gaan met rijden nog checken of iets vroeger of later nog wat meer vermogen oplevert.

Het blok hangt er ook weer in en we hebben al een paar keer warm laten draaien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: Xtreme 50R 88cc

Ongelezen bericht door Narco »

Ik had van de achterbrug de bevestigingslips voor de kettingrand afgeslepen .
En zonder die kettingrand ziet het er veeeel mooier uit (vind ik).
En de witte ketting past wel goed bij het 'cocaine white' frame, hehe.

Afbeelding
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
sander rs 50
Banden plakker
Berichten: 14
Lid geworden op: do 21 dec 2017, 19:03
Vervoersmiddel: aprilia rs4 50

Re: Xtreme 50R 88cc 'Full BRK'

Ongelezen bericht door sander rs 50 »

Word een mooie machine :box:
MH2001
Schakelrijder
Berichten: 107
Lid geworden op: do 19 okt 2017, 20:35

Re: Xtreme 50R 88cc 'Full BRK'

Ongelezen bericht door MH2001 »

Dit word / is zo gaaf!! :thumbup:
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: Xtreme 50R 88cc 'Full BRK'

Ongelezen bericht door Narco »

Sander en MH2001, bedankt voor jullie comments.

Vandaag weer wat laatste onderdelen ontvangen.
De remklauw van het voorwiel was dood, ik heb meerdere avonden zitten kutten ermee, maar 1 van de zuigers zit muurvast.
(De achter klauw heb ik wel kunnen 'reviseren)'.
Dus een DMP remklauw gekocht en ondanks dat ik de speciale DMP banjobout had meebesteld, was de winkel (Zandri) die vergeten ... dus kan ik er vandaag nog niks mee. :wall:

Verder nieuwe accu, acculader,richtingaanwijzers en een Polini Big Evolution schuimfilter.

Ik vind het zonde om aan vermogen in te leveren door een te klein powerfiltertje.
Dus daarom deze dikke Polini Big Evo filter, volgens diverse site's zijn deze serie Big Evo filters sowieso de beste luchtfilters voor dikke 80+cc set-ups.

Het monteren van de Ø28mm carb is een uitdaging, want door de bovenlangs uitlaat is er geen plek meer voor de carb, of hij komt tegen de uitlaat, of tegen het frame of tegen het blok. Steeds past het net niet.
Ik heb al meerdere spruitstukken geprobeerd en meerdere ophoogplaatjes en wigjes en de situatie die ik nu heb is dat de carb een beetje past, maar nu zit de inlaat van de carb precies recht achter de veer.
Dus geen plaats voor een luchtfilter, tenzij ik het filter met een 90 graden eleboog naar beneden richt.
En zo zit het Polini filter nu gemonteerd, hij past net aan nog tussen de achterbrug.
En de eleboog van Ø48mm komt net niet tegen de veer aan.

Liefst vind ik een geschikte 45mm rubber slang met precies zulke bochten erin, dat ik deze om de veer heen kan leiden.
Ik heb al tussen cart en buitenboord en motorfiets aanzuigslangen ecetera gekeken, maar tot nu nog niks geschikts gevonden dus voorlopig moet het maar even zo.

De les die ik getrokken heb is dat je beter geen bovenlangsuitlaat neemt als je een grote carburateur (28mm of meer) wil monteren !!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: Xtreme 50R 88cc 'Full BRK'

Ongelezen bericht door Narco »

Even een kleine update:
De laatste dagen zijn we bezig geweest de laatste kleine probleempjes op te lossen en ook met de afstelling.

De VM28 wordt door Mikuni geleverd met sproeier 170 en stationair sproeier 40, beiden zijn die veel te klein voor onze set-up.

Vooral de afstelling om vanuit stationair toerental de motor vlot te laten oppakken was echt heel kut en tijdrovend, maar dat is nu goed, we zijn van staionair sproeier van 40 naar 50 naar 60 naar 70 naar nu 80 gegaan, en met die stationair sproeier 80 pakt hij nu eindelijk lekker vlot op vanuit een laag toerental.

En als hoofdsproeier hebben wij er ook al van alles ingehad, momenteel rijdt hij redelijk met sproeier 290 maar het is nog niet zoals het moet zijn want er zit nu in de midden-toeren net voor de powerband nog een stotter in.

Wel maakt het blok een mooi diep/laag geluid.
De BRK emper is schijnbaar puur voor de sier want die dempt niks en het geluid is onvoorstelbaar hard.
Het is niet mogelijk om in de buurt van de (stationair) draaiende motor een gesprek te voeren want je verstaat niks.
Ik woon in een beruchte slechte wijk in Den Haag met alleen maar criminelen, dealers, pooiers, kwekers, buitenlanders, illegalen enzovoorts, waar niemand op elkaar let en alles kan, maar nu kwam er toch een buurman histerisch naar buiten dat hij gek werd van het geluid van onze test rondjes in de wijk, hahaha.

Binnenkort post ik wel een paar video's.

Afbeelding

Afbeelding
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
MH2001
Schakelrijder
Berichten: 107
Lid geworden op: do 19 okt 2017, 20:35

Re: Xtreme 50R 88cc 'Full BRK'

Ongelezen bericht door MH2001 »

Haha dan moet je oordopjes in je helm :problem:
wel heel gaaf dit, ik ben benieuwd naar de filmpjes!

Zijkappen achter komen er niet op?
JoopKarelSpank
Tuner
Berichten: 436
Lid geworden op: vr 18 mar 2011, 09:30
Vervoersmiddel: Derbi Senda R Extreme 2007 E2

Re: Xtreme 50R 88cc 'Full BRK'

Ongelezen bericht door JoopKarelSpank »

ik heb zelf voor mijn powerfilter een custom luchtfilterslang gemaakt d.m.v. TPE kunststof van mn 3Dprinter. als je een ontwerp zou tekenen waar ik een 3dmodel van kan maken wil ik wel kijken of we iets kunnen maken? ik denk alleen dat het mechanische aspect lastig wordt ik denk dat je de carb eigenlijk zo dicht mogelijk bij je spruitstuk moet willen hebben.
bulldogpower
Tuner
Berichten: 466
Lid geworden op: wo 25 dec 2013, 08:01
Vervoersmiddel: Mercedes c klasse derbi gpr nude vespa sprint iget 2018 grigio titanium edition
Locatie: meerkerk

Re: Xtreme 50R 88cc 'Full BRK'

Ongelezen bericht door bulldogpower »

ik mag aannemen dat er geen vrouw bij jou in dat huis woont . :sick:
ride with pride
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: Xtreme 50R 88cc 'Full BRK'

Ongelezen bericht door Narco »

Jawel hoor, ik woon gewoon met mijn vrouwtje.
Maar hoezo dat ?
Mijn huis heeft een oud en nieuw gedeelte, m'n oude keuken en oude huiskamer gebruik ik nu als 'mancave' om te sleutelen enzo
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
Jaapvc
Beginnende Derbi fan
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 28 dec 2016, 13:30
Vervoersmiddel: Derbi senda drd racing 2015

Re: Xtreme 50R 88cc 'Full BRK'

Ongelezen bericht door Jaapvc »

Geen updates meer? Ben wel benieuwd.
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: Xtreme 50R 88cc 'Full BRK'

Ongelezen bericht door Narco »

Ja er komen nog updates aan, met een wijziging van uitlaat en ook wat videootjes.
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: Xtreme 50R 88cc 'Full BRK'

Ongelezen bericht door Narco »

Ik had de laatste foto's van vorig jaar ook nog niet gepost …

Omdat de HPI geen lichtspoel heeft heb ik de kabelboom aangepast en alles loopt nu over de accu ... licht, claxon, richtingaanwijzers, remlicht. Werkt prima, maar wel steeds opladen.

De brommer accelereert en loopt als vergif, top 120+ kmh
Hier in de Schilderswijk rijden best veel opgefokte scootertjes, maar die rijdt je met deze BRK Derbi helemaal zoek, hehehe..

We gaan toch een onderlangs uitlaat monteren, dus de BRK cross 80-90cc bovenlangs komt te koop voor weinig.
Wat we ook nog moeten doen is de Showa vork reviseren en monteren.
En een grotere of dubbele radiateur monteren, want als je langer als een kwartiertje rijdt wordt de boel toch best warm.
Met een brommer als dit ben je eigenlijk nooit klaar.

En we hebben intussen ook nog een kanarie gele Yamaha Slider op de kop getikt, best een geinig dingetje al is het natuurlijk geen schakel. Zit wel ontiegelijk veel werk aan (roest, alg...)
De Slider gaan we misschien ombouwen van Minarelli verticaal naar horizontaal LC, en dan 100cc met NOS erop zou wel leuk zijn.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
ebervanroij
Pro tuner
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 07 sep 2014, 23:51
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Treme 50 SM 2005 (sold)
Rieju RRX 50 2006 (sold)
KTM RC125 2017 (sold)
Cagiva Raptor 125 2005 (sold)
Kawasaki Ninja ZX6R 2001

Ford Fiesta 1.4 2003 (sold)
Subaru Impreza WRX 2002
Locatie: Helden, Limburg

Re: Xtreme 50R 88cc 'Full BRK'

Ongelezen bericht door ebervanroij »

Heb je netjes gedaan. Mooie setup. Showa vork zal hem goed staan, ben altijd al fan geweest van die vorkjes in X-Tremes. Persoonlijk zal ik er 17/17inch supermoto velgen onder leggen als je voor een onderlangse uitlaat gaat, rijdt ook nog eens fijner op het asfalt. Enduro wielen met onderlangse uitlaat is (imo) geen gezicht.

Maar mooi project, je zoon mag blij zijn met zo'n vader. Al bekend hoeveel pk's de Derbi heeft?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: Xtreme 50R 88cc 'Full BRK'

Ongelezen bericht door Narco »

Bedankt ! Het toeval wil dat ik die Showa voorvork heb gereviseerd en vanmiddag opnieuw gespoten. Goud metallic.
De lak mag even een nachtje uitharden en dan monteer ik hem morgen.

vandaag heb ik achter ook een nieuwe crossband gemonteerd, een Michelin Starcross 5, ziet er heeeeel dik uit, maar zal op asfalt het niet al te lang uithouden.
Die Kenda crossband die er eerder op zat zag er suf uit en had ook een wegligging van lik me reet.
Zal morgen wat foto's maken en plaatsen.

Verder ben ik aan het experimenteren met verschilende gasschuiven.
Aan die gasschuif zit een schuine kant, hoe schuiner hoe armer het mengsel en minder schuin geeft een rijker mengsel.
Het effect is trouwens niet hetzelfde als de sproeier vergroten of verkleinen
Ik hoop met een minder schuine gasschuif het blokje nog wat soepeler te laten oppakken vanuit lage toeren.
Dat is wel het voordeel van een Mikuni VM carburateur, de afstel mogelijkheden zijn groot.

Werk genoeg dus aan de brommer nogsteeds, komt één dezer dagen nog een dubbele radiator op, een Neken stuur en een andere voorlampkap.

En ook wil ik het blok nog een keer openhalen en de inlaat nog wat bij frezen zodat er een ander membraan in past, er zit nu een Polini Big Valve membraan op. Dat is wel een snel membraan, maar het kan nog sneller.
Ik denk dat ik met het Polini membraan niet boven de 20PK uitkom, terwijl 23 -24PK mogelijk moet zijn.
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
Gebruikersavatar
Narco
Tuner
Berichten: 442
Lid geworden op: di 04 apr 2017, 17:50
Vervoersmiddel: Derbi Xrace bj 2006, Derbi Xtreme bj 2007, Ford Fiesta bj 2012

Re: Xtreme 50R 88cc 'Full BRK'

Ongelezen bericht door Narco »

En hier dan de gister beloofde foto's van ons nieuwe crossbandje en van de Showa USD vork die ik gereviseerd heb.
Ik had deze voorvork in december 2017 al gekocht, maar had nu pas zin en tijd om hem op te knappen.
Het spuitwerk met Metallic goud van de poten vind ik persoonlijk wel goed gelukt (en veel mooier dan de originele rood-bruine lak).

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
4-takt krijg de tering, ik rij mengsmering !!
Plaats reactie