Derbi GPR (Oud Model) ontstekingsproblemen. Knutselproject

Hier kun je al je vragen kwijt over elektronica.
Oskar
Banden plakker
Berichten: 14
Lid geworden op: ma 26 nov 2018, 12:21
Vervoersmiddel: Historie: Derbi Gpr 1998, Aprillia SR 50 2008, Rieju MRX
Locatie: Onna

Derbi GPR (Oud Model) ontstekingsproblemen. Knutselproject

Ongelezen bericht door Oskar »

Beste lezers,

Ik heb een tijd geleden een oude derbi gpr gekocht van voor het jaar 2000. Ik ben destijds stil komen te staan en heb nog niet het probleem kunnen ontdekken. Ik heb eerder al eens een post gemaakt hierover (voor de geïnteresseerden onder ons: viewtopic.php?f=3&t=22766). Nou heb ik in de tussentijd gemerkt dat bij aanduwen de brommer heel af en toe een klein stukje aan lijkt te gaan. Dit gebeurd voornamelijk als ik wat aan het spelen ben met de choke of met de gashendel. Ook is het me regelmatig opgevallen dat ik bij het controleren van de vonk de ene keer wel vonk heb en een andere keer niet. Dit heb ik al getest met verschillende bougies maar het verhaal blijft eigenlijk hetzelfde. Hierin zit verder ook geen regelmaat. Nou was ik laatst weer eens aan het kijken en had ik weer geen vonk. Aangezien de bedrading naar mijn idee toch al van geen kanten meer klopt heb ik maar besloten de hele kabelboom eruit te plukken (op de ontsteking na) en de ontsteking na te gaan kijken. Nou heb ik de ontsteking al gemeten toen de bedrading er nog wel in zat en had toen de volgende meetwaarden:

Groen - Massa: 480 ohm
Rood - Massa: 100 ohm
Wit - Geel: 0,9 ohm

Deze waarden kloppen niet helemaal met de handleiding maar aangezien er toen nog wel een vonk was heb ik me er niet al te druk over gemaakt. (Hier de handleiding: https://www.gebruikershandleiding.com/D ... ?page=0065).

Het viel me toen ook al op dat de waarden niet anders werden als ik het contact op uit zette. Ik weet wel zeker dat het contactslot werkte en dat hiermee in elk geval het motorblok uit ging. Dit heb ik namelijk gemerkt bij mijn eerste testrit. Echter dacht ik dat de plug met de twee draden die vanaf de stator komen bedoeld waren voor het contactslot. deze connector was niet aangesloten.

Nu heb ik net weer een meting gedaan zonder de hele kabelboom erin en nu zijn de waarden anders.

Groen - Massa: 160 ohm
Rood - Massa: 100 ohm
Wit - Geel: 0,9 ohm

Als ik mij correct heb ingelezen op de eerdere posts op het forum dan zou de lage waarde voor ''groen - massa'' moeten duiden op een sluiting in het contactslot. Helaas is dat geen optie aangezien het contactslot niet meer aangesloten zit met de kabelboom omdat ik deze heb verwijderd. De vorige eigenaar zegt ook al problemen met de ontsteking te hebben gehad en heeft mij verteld de ontstekingsbox (cdi/bobine) te hebben vervangen. Ik ga er dus vanuit dat deze nog werkt.
Hier een foto van hoe alles zit aangesloten: https://photos.app.goo.gl/yU9ZyGwfjkqWgmHU8
Kan ik uit de lage waarde voor ''groen - massa'' concluderen dat mijn ontstekingsspoelen defect zijn?

Alle antwoorden zijn welkom! Alvast bedankt voor de hulp!
Plaats reactie