Derbi rateld video

Algemene vragen over Derbi.
Bjorn2004
Derbi fan
Berichten: 96
Lid geworden op: do 06 aug 2020, 10:58
Vervoersmiddel: Brommer

Derbi rateld video

Ongelezen bericht door Bjorn2004 »

Ik reed naar huis toen ik een kleine knal hoorde, meteen hierna begon het blok te ratelen. Heb hier nog 1km mee doorgereden op lage snelheid en toeren.

Ik heb de kickstart er al uitgehaald dacht namelijk dat dat 't was. De tandwielen op het koppelingshuis en krukas tandwiel zijn nog in goede staat, tandwielen van oliepomp en waterpomp zijn ook nog goed.

Als ik aan het vliegwiel voel zit er geen speling op de krukas. Van links maar rechts niet en op en neer, aan het krukas tandwiel voel ik ook niks.

Wat zou dit kunnen zijn. Ik hoorde iets over big en small end lagers op de krukas?

https://youtu.be/OdeLDqccDaM
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Derbi rateld video

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Heb je het vliegwiel ook al eraf gehaald? Controleren of niets is afgebroken.

P.s was jij niet de persoon die rondrijdt zonder spie bij het vliegwiel/ontsteking??
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Derbi rateld video

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Klinkt als een relatief hard geluid. Tandje kapot van het koppelingshuis of het small-end / big-end naaldlager kan een probleem zijn.
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Bjorn2004
Derbi fan
Berichten: 96
Lid geworden op: do 06 aug 2020, 10:58
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Derbi rateld video

Ongelezen bericht door Bjorn2004 »

Heb de dag ervoor de linker krukas keerring vervangen. Toen ik vliegwiel eraf haalde zat er al geen spie op, kun je die dingen los kopen?

Maar denk niet dat het met vliegwiel te maken heeft aangezien hij nog wel gewoon loopt.

Moet zo'n tandje er dan echt af zijn of alleen beschadigt. Heb de tanden wel gecontroleerd en er waren niet echt stukjes van af gebroken.

Het tandwiel van de kickstart was een beetje versleten daarom heb ik deze eraf gehaald en aangerend.

Ik denk dat ik dan morgen de cilinder er af haal om de naaldlagers te checken
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Derbi rateld video

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Een vliegwiel spie is wel aanbevolen (kost 1 euro). Schade van het koppelingshuis tandjes is erg moeilijk te zien.

Soms kan er een buts of deukje op 1 (of meerdere) van de kleine tandjes zitten, hierdoor zal deze met elke slag een ratelend geluid geven. Om dit eventueel uit te sluiten kan je een ander/gebruikt koppelingshuis of krukas tandwiel monteren of te testen.
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Bjorn2004
Derbi fan
Berichten: 96
Lid geworden op: do 06 aug 2020, 10:58
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Derbi rateld video

Ongelezen bericht door Bjorn2004 »

Vind het toch raar van die spie, 42 zei dit ook al. Heb er wel 400 kilometer mee gekregen voordat ik m'n vliegwiel er voor het eerst afhaalde. Zou wanneer ik weer een keer wat bestel er wel een bij bestellen. Moet er ook een onder het krukas tandwiel want daar zit er ook geen.

Heb geen andere tandwielen liggen dus controleer wel eerst de krukas
Bjorn2004
Derbi fan
Berichten: 96
Lid geworden op: do 06 aug 2020, 10:58
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Derbi rateld video

Ongelezen bericht door Bjorn2004 »

Ik heb het blok eronder uit gehaald en cilinder enzo dr allemaal af. Als ik aan die drijfstang voel zit er geen speling maar als ik de zuiger pak volgensmij wel iets. Dit is toch de small end. Kan dit het getik veroorzaken?

Kwam er ook achter dat er nog een dikke prop in m'n uitlaat zit. Dat buisje aan de uitlaat is wel dichtgelast. Ik dacht dat de uitlaat al volledig ontgrenst was want hij reed wel 70 op de teller. Na het oplossen van valse lucht loopt ie veelste rijk maar das wel mooi als ik dan die prop er meteen uitlaat, dan zou je normaal toch een grotere sproeier in moeten doen misschien is dat nu wel niet nodig
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: Derbi rateld video

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Je kunt het small-end naaldlager visueel controleren op schade en of dit het juiste naaldlager is.
Een verkeerd of kapot naaldlager kan getik veroorzaken.
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Bjorn2004
Derbi fan
Berichten: 96
Lid geworden op: do 06 aug 2020, 10:58
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Derbi rateld video

Ongelezen bericht door Bjorn2004 »

Er zat geen kapot naaldje tussen ik vond 't lager er nog wel goed uitzien.
Bjorn2004
Derbi fan
Berichten: 96
Lid geworden op: do 06 aug 2020, 10:58
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Derbi rateld video

Ongelezen bericht door Bjorn2004 »

Het was toch het koppelingshuis. Na zuiger gedemonteerd heb ik de boormachine er is opgezet en kwam erachter dat het getik om de 4 a 5 omwentelingen was. Enigste tandwiel wat groot genoeg is daarvoor is de koppeling. Nou nog eens het koppelingshuis geïnspecteerd en zag dat een tandje toch een heel klein stukje mist wat de tik veroorzaakte.

Hoe kan er zomaar een stukje van het tandje af zijn gebroken. Is er dan misschien een versleten tandwiel of is dat gewoon puur pech?

Niet dat ik het koppelingshuis straks vervang en dan weer met het zelfde probleem zit.

Zou ik zin koppelingshuis 2de hands kunnen halen aangezien het zeer prijzig is om het nieuw te kopen?
Bjorn2004
Derbi fan
Berichten: 96
Lid geworden op: do 06 aug 2020, 10:58
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Derbi rateld video

Ongelezen bericht door Bjorn2004 »

Iemand hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi rateld video

Ongelezen bericht door 42 »

Geen ervaring mee maar ik zou een 2e handse doen als hij er goed uitziet en voor leuke prijs weggaat.
Vooral omdat je niet weet waardoor hij kapot is gegaan, kan idd vette pech zijn maar misschien is er meer aan de hand, geen idee, beter dat je dan 4 of 5 tientjes kwijt bent dan 170 eu.

Geen idee ook of zo'n tandje kapot kan gaan door versleten krukaslagers, het begon allemaal met rook en versleten keerringen maar dat komt vaak door slechte lagers.
Bjorn2004
Derbi fan
Berichten: 96
Lid geworden op: do 06 aug 2020, 10:58
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Derbi rateld video

Ongelezen bericht door Bjorn2004 »

Oké dankjewel doe ik dat.

Ja ik vind 't ook vreemd allemaal vooral omdat er nergens maar iets van speling zit bij de krukas lagers enzo
Bjorn2004
Derbi fan
Berichten: 96
Lid geworden op: do 06 aug 2020, 10:58
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Derbi rateld video

Ongelezen bericht door Bjorn2004 »

Ik heb het koppelingshuis vervangen, als ik de koppeling loslaat om weg te rijden maakt hij zo'n piepend geluid wat kan dit zijn? Heb er weer nieuwe olie ingedaan gp 10. Als die in z'n neutraal staat doet die dit niet als ik weg rij en ik laat dan de koppeling opkomen.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Derbi rateld video

Ongelezen bericht door 42 »

Klinkt niet goed, misschien is door de oorzaak van dat geluid dat tandje afgebroken.
Geen idee wat het kan zijn..maar ergens zit er iets niet goed.
Bjorn2004
Derbi fan
Berichten: 96
Lid geworden op: do 06 aug 2020, 10:58
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Derbi rateld video

Ongelezen bericht door Bjorn2004 »

Als ik de koppeling in heb doet die het niet
Plaats reactie