krukas vervangen of niet?

Ben je je Derbi aan het opvoeren maar wil het niet lukken? Stel dan hier je vragen.
siebe1234
Beginnende Derbi fan
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 20 jun 2021, 17:40
Vervoersmiddel: derbi senda drd x-treme 50 sm

krukas vervangen of niet?

Ongelezen bericht door siebe1234 »

Hallo iedereenn, ik heb een derbi senda x-treme van 2017 en deze heeft nu 20500km op de teller. Bij deze brommer is de cilinder, zuiger, krukas etc... nog nooit vervangen geweest. Deze heeft wel altijd begrensd 45kmh gereden tot aan 16000 km, sindsdien rij ik met een gianelli conti volledig ontgrensd met standaard carbu en luchtfilter. Nu zit ik eraan te denken om een mvt ironmax 75cc te halen maar omdat mijn krukas al heel wat kilometers heeft gemaakt weet ik niet of dit verstandig is zonder deze te vervangen.

Wat is jullie advies?
Alvast bedankt!
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: krukas vervangen of niet?

Ongelezen bericht door Erwin P »

Op zich kan het wel, mijn AM6 heeft het 35K uitgehouden op de standaard as met vanaf ca 24K een DR80.

Vooral goed nameten en zeker nieuwe krukas lagers!
siebe1234
Beginnende Derbi fan
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 20 jun 2021, 17:40
Vervoersmiddel: derbi senda drd x-treme 50 sm

Re: krukas vervangen of niet?

Ongelezen bericht door siebe1234 »

Okeejj bedankt! Mocht ik mn cilinder vervangen check ik wel even de speling op de krukas, mocht er speling zijn koop ik toch een nieuwe xp. En wat bedoel je met nameten?
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3603
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: krukas vervangen of niet?

Ongelezen bericht door 42 »

Vergeet de lagers niet...dus zal je blok open moeten..ik zou er zelf dan gelijk een nieuwe krukas in doen.
siebe1234
Beginnende Derbi fan
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 20 jun 2021, 17:40
Vervoersmiddel: derbi senda drd x-treme 50 sm

Re: krukas vervangen of niet?

Ongelezen bericht door siebe1234 »

Het budget is niet zo groot dus als het niet noodzakelijk is de krukas te vervangen doe ik dit liever niet, maar mocht het echt nodig zijn dan volstaat een doppler endurance wel denk ik?
Erwin P
Pro tuner
Berichten: 756
Lid geworden op: vr 28 okt 2011, 12:53
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS
Locatie: Lemelerveld

Re: krukas vervangen of niet?

Ongelezen bericht door Erwin P »

Doppler endurance volstaat zeker. Een Rito vind ik zelf nog mooier.

Nameten hoeveel op en neer speling het big-end heeft, doe je met een micrometer. Bij Derbi was de maximale speling 0,04mm meen ik. Als je het voelt is het sowieso te veel.

Krukas lagers raad ik sowieso wel aan bij 20 a 25K. Ongeacht of je gaat opvoeren of niet. Ik meen dat Derbi ze zelf bij 12K aanraadt. Vervang je ze niet tijdig slijt het hard in op je krukas en moet die sowieso nieuw. Beetje pech knakt dan ook je krukpen af en neemt hij je ontsteking en cilinder mee in de ravage.
siebe1234
Beginnende Derbi fan
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 20 jun 2021, 17:40
Vervoersmiddel: derbi senda drd x-treme 50 sm

Re: krukas vervangen of niet?

Ongelezen bericht door siebe1234 »

Erwin P schreef: do 12 mei 2022, 21:07 Doppler endurance volstaat zeker. Een Rito vind ik zelf nog mooier.

Nameten hoeveel op en neer speling het big-end heeft, doe je met een micrometer. Bij Derbi was de maximale speling 0,04mm meen ik. Als je het voelt is het sowieso te veel.

Krukas lagers raad ik sowieso wel aan bij 20 a 25K. Ongeacht of je gaat opvoeren of niet. Ik meen dat Derbi ze zelf bij 12K aanraadt. Vervang je ze niet tijdig slijt het hard in op je krukas en moet die sowieso nieuw. Beetje pech knakt dan ook je krukpen af en neemt hij je ontsteking en cilinder mee in de ravage.
ooh oké! Heel erg bedankt voor de hulp! ik ga dan binnenkort de speling bekijken en de lagers vervangen!
Plaats reactie