Ik reed laatst naar school en opeens kon ik niet meer wegrijden ik kreeg hem niet meer in de versnelling(?) nou ja wel in de versnelling maar ik kwam niet weg, wel bleef ie stationair lopen. Dus ik zet hem uit en ik wilde opnieuw kicken en opeens geen compressie meer. Maar hij bleef wel startionair lopen. ik heb de cilinder der afgehaald en geen dikke groeven of iets dergelijks. De brommer was ook ‘maar’ 70 graden. Aanlopen kan ook niet want geen tegendruk en kicken ook niet. Wel hoor ik iets draaien als ik kick?
Met vriendelijke groet
Laatst gewijzigd door RiccoBeekman op zo 22 mei 2022, 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Das apart..dat kan alleen als of je zuiger een gat heeft, zuigerveren gebroken, pakking weg of geen bougie er in.
Voor zover ik weet dan toch.
Denk misschien meer aan de versnellingsbak, dat die niet goed pakt ofzo ?
Als je aan het vliegwiel draait, heb je dan ook geen compressie ?
42 schreef: ↑zo 22 mei 2022, 17:29
Das apart..dat kan alleen als of je zuiger een gat heeft, zuigerveren gebroken, pakking weg of geen bougie er in.
Voor zover ik weet dan toch.
Denk misschien meer aan de versnellingsbak, dat die niet goed pakt ofzo ?
Als je aan het vliegwiel draait, heb je dan ook geen compressie ?
Zuiger gaat dan wel op en neer, maar goed ik heb versnellingsbak al opgehaald en kon niet echt iets zien.
Dan zit er een onderbreking tussen je bak en krukas.
Mijn eerste ingeving zou zijn een krukas tandwiel dan niet meer geklemd op de krukas zit. Zie je misschien niks van zonder dat het draait.
Koppeling deksel er af en aan het vliegwiel draaien. Als het tandwiel dan niet mee draait moet je die even vast zetten.
Erwin P schreef: ↑ma 23 mei 2022, 08:12
Dan zit er een onderbreking tussen je bak en krukas.
Mijn eerste ingeving zou zijn een krukas tandwiel dan niet meer geklemd op de krukas zit. Zie je misschien niks van zonder dat het draait.
Koppeling deksel er af en aan het vliegwiel draaien. Als het tandwiel dan niet mee draait moet je die even vast zetten.
Hoi,
Er zit een binnenste en buitenste tandwiel op de krukas maar alleen de binnenste draait en de buitenste niet?
De buitenste is je verbinding tussen je krukas en je koppeling zo uit m'n hoofd. Ik weet even niet meer of daar een spie zat of een conische passing bij een Derbi OT. Maar je moet die tandwielen er dus even af halen, kijken wat er loos is en goed terug zetten.
Erwin P schreef: ↑ma 23 mei 2022, 09:12
De buitenste is je verbinding tussen je krukas en je koppeling zo uit m'n hoofd. Ik weet even niet meer of daar een spie zat of een conische passing bij een Derbi OT. Maar je moet die tandwielen er dus even af halen, kijken wat er loos is en goed terug zetten.
Probleem gevonden dus.
Ja klopt is inderdaad de verbinding, wat kan ik het beste doen?
Los halen, kijken of er een spie achter zit die gebroken is, dan die vervangen. Zit er geen spie achter dan is het een conische passing en moet je die op moment vast zetten.
Erwin P schreef: ↑ma 23 mei 2022, 12:38
Wat denk je zelf
Los halen, kijken of er een spie achter zit die gebroken is, dan die vervangen. Zit er geen spie achter dan is het een conische passing en moet je die op moment vast zetten.
Dus alleen tandwielen van de krukas halen? Koppeling kan blijven zitten?
Erwin P schreef: ↑ma 23 mei 2022, 14:16
Als je de tandwielen er af kunt krijgen zonder de koppeling te demonteren ja, maar volgens mij moet de koppeling er daar voor af.
Toch moeten ze allebei tegelijk draaien, doen ze dat niet dan zit er 1 los.
Tandwiel van de krukas krijgen kan soms best lastig zijn voor de beginner zonder echt fatsoenlijk gereedschap. Misschien nu je weet wat het is wegbrengen naar iemand die het wel heeft?
Erwin P schreef: ↑di 24 mei 2022, 09:29
Toch moeten ze allebei tegelijk draaien, doen ze dat niet dan zit er 1 los.
Tandwiel van de krukas krijgen kan soms best lastig zijn voor de beginner zonder echt fatsoenlijk gereedschap. Misschien nu je weet wat het is wegbrengen naar iemand die het wel heeft?
Heb inderdaad niet echt iets om vliegwiel tegen te houden, alleen een vliegwieltrekker.
Het kan met een luchtsleutel, maar niet iedereen kan dat even goed. Is nog best een dingetje om hem dan vast genoeg te zetten, maar niet het draad van de krukas te trekken.
Ik weet niet waar je weg komt, maar ik kan deze klus prima doen (tegen vergoeding, ben een brom/motor fiets ''Hobby'ist).
Edit: Ik heb de tandwielen even opgezocht. Ze hebben geen spie. Het is dus nu alleen aantrekken met de momentsleutel en vooral hopen dat ze nog niet zolang los in elkaar gedraait hebben dat het tandwiel in de krukas is gaan vreten. In dat geval moet je een nieuwe krukas.
Wat je voor nu dus kunt doen is een momentsleutel scoren, op 45 Nm zetten (max voor het vliegwiel). Steeksleutel op het krukas tandwiel en draaien tot je de klik hoort van de momentsleutel. Dan eens kijken of beide tandwielen mee draaien.
Erwin P schreef: ↑di 24 mei 2022, 10:04
Het kan met een luchtsleutel, maar niet iedereen kan dat even goed. Is nog best een dingetje om hem dan vast genoeg te zetten, maar niet het draad van de krukas te trekken.
Ik weet niet waar je weg komt, maar ik kan deze klus prima doen (tegen vergoeding, ben een brom/motor fiets ''Hobby'ist).
Edit: Ik heb de tandwielen even opgezocht. Ze hebben geen spie. Het is dus nu alleen aantrekken met de momentsleutel en vooral hopen dat ze nog niet zolang los in elkaar gedraait hebben dat het tandwiel in de krukas is gaan vreten. In dat geval moet je een nieuwe krukas.
Wat je voor nu dus kunt doen is een momentsleutel scoren, op 45 Nm zetten (max voor het vliegwiel). Steeksleutel op het krukas tandwiel en draaien tot je de klik hoort van de momentsleutel. Dan eens kijken of beide tandwielen mee draaien.