Kata 2.0 schreef: ↑ma 27 jun 2022, 14:26
Geen hulp ivm de stekker (dat is ook al in orde dacht ik) maar ff zeggen dat je brommer er echt wel mooi uitziet. Behoorlijk wat werk aan gehad of was er al heel wat gedaan toen je hem kocht?
Aan de brommer heb ik zelf veel werk gehad. Toen ik hem van de vorige eigenaar kocht zag je hier en daar wel wat roestplekken. Verder waren bijna al mijn kappen gescheurd, mijn remhendel was kapot en de handvatten waren aan vervanging toe. Na wat kleine aanpassingen ben ik er toen op gaan rijden totdat mijn waterpomp na een halfjaar mankementen begon te vertonen.
Toen stond ik eigenlijk voor de keuze om de waterpomp te laten maken of om het zelf te doen. Uiteindelijk heb ik toen gekozen om het zelf te doen en niet alleen de waterpomp aan te pakken maar ook gelijk de rest te doen (Dit terwijl ik nog nooit een brommer uit elkaar had gehaald

).
Dit ging mij gaan de weg goed af en zo leerde ik steeds een stukje beter hoe mijn brommer in elkaar zat. dit heb ik er ongeveer allemaal aan gedaan:
- Frame opgeknapt en gespoten
- Blok revisie ( krukas, cilinder, ,lagers, seals en bouten)
- Blok geschuurd en gespoten
- Achterbrug gepolijst
- carburateur opgeknapt ( uit elkaar gehaald, schoongemaakt, nieuwe vlotter en nieuwe gasschuif)
- Nieuwe gaskabel (i.v.m. rode details)
- Nieuwe koppelingskabel (i.v.m. rode details)
- Voorvork gespoten
- Nieuw stuur
- Nieuwe kappen
- Nieuwe tandwielen en nieuwe ketting
- Nieuwe Remschijven
- Remklauw revisie en nieuwe remblokken
- Nieuwe banden
- Luchtfilter vervangen
- Membraan vervangen
- Nieuwe bougie
- Lagers Schokbreker vervangen
- Kabelboom nagelopen en opnieuw getapet
- Uitlaat opgeknapt en gepolijst. (deze was helemaal verroest)
- Nieuwe handvatten
- Zadel opnieuw bekleed
Dit een beetje alles wat ik er aan gedaan heb. er zullen vast nog wel meer dingen zijn maar die weet ik zo even niet te benoemen. Mocht je dit zelf ook een keer willen doen dan zou ik zelf zeggen dat het beter is om het frame te stralen en poeder coaten omdat dit minder tijd kost dan het schuren en spuiten (als je een goed resultaat wilt krijgen). Ook beschadigt spuiten sneller dan poeder coaten bij het in elkaar zetten.
Voor de rest leer je gaande weg wel hoe het in elkaar zit en is er genoeg online te vinden. Vergeet verder de kabels van je kabelboom niet te markeren