Afvoeren / begrenzen

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
YouriEvo
Derbi fan
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 05 feb 2023, 08:09
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Evo Limited Edition 2009

Afvoeren / begrenzen

Ongelezen bericht door YouriEvo »

Beste leden,

Mijn dochter heeft gisteren haar brommer rijbewijs gehaald :box: en over 5 dagen heeft ze hem binnen.
Dit houdt in dat ik met redelijke spoed nog het eea wil afronden zodat ze lekker op haar Derbi kan rijden.

Ik wil de brommer gaan afvoeren alleen heb ik niet echt een goed idee wat de makkelijkste/beste manier is.
Zou een prop voldoende zijn om hem rond de 50 te laten lopen of moet ik ook andere delen die begrenzen gaan plaatsen?

Het is een DRD Evo Limited Edition 2009 met:
- Cilinder: Airsal 49,99cc (weet niet of het een snelle 50 is)
- Carb: PHBG21BC (262AU, 60, 48)
- Uitlaat: geen idee :oops: [edit: wrs een standaard, of zoals op de forum “ori”.]
Snelheid: rond de 70.

Afbeelding
gpr050
Tuner
Berichten: 399
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Afvoeren / begrenzen

Ongelezen bericht door gpr050 »

Een 21mm carburateur op een std 50cc die je, naar ik aanneem, niet harder wilt laten lopen dan +/- 55km/u is wel wat groot. 17.5mm is standaard. Verder is de meest efficiënte manier om de motor te beperken een uitlaatprop. Door deze stapje voor stapje uit te boren van deze prop kun je bepalen welke max snelheid de brommer rijden mag.
Ook kan je aan de luchtinlaat kant van de carburateur een plaatje met gaatjes kunnen aanbrengen om de inname van lucht te beperken.
Je wel de carburateur opnieuw moeten afstellen, om de juiste sproeier te vinden.
YouriEvo
Derbi fan
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 05 feb 2023, 08:09
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Evo Limited Edition 2009

Re: Afvoeren / begrenzen

Ongelezen bericht door YouriEvo »

OK. Dan begin ik met een prop. Beginnen met een binnendiameter van bijv 10mm? En dan per mm uitboren?
Mocht hij beroerd lopen / moeilijk af te stellen zijn, dan ga ik kijken voor een 17.5mm carb.
Enige nadeel is wrs wel als ik deze volgorde aanhoud, dat ik bij de 17.5 wrs ook weer een andere prop nodig heb.
Is het ook mogelijk om varioringen / ander soort ringen ipv een prop in de uitlaat te lassen, of moet de doorgang taps af/op lopen?
gpr050
Tuner
Berichten: 399
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Afvoeren / begrenzen

Ongelezen bericht door gpr050 »

Ik zou direct voor een originele (gebruikte) Dellorto 17.5 gaan, komt ook het verbruik ten goede.
Zelf puntlas ik een ring in de opening van de uitlaat, met een binnen diameter van 8mm. Dan opboren met 0.5mm tegelijk. Wel bewerkelijk maar geeft uiteindelijk wel het gewenste resultaat. Of het met een prop vanwege die taps toelopende doorgang gemakkelijker/beter dan met een ring gaat kan ik je niet zeggen. Wellicht heeft iemand op het forum die ervaring.
YouriEvo
Derbi fan
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 05 feb 2023, 08:09
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Evo Limited Edition 2009

Re: Afvoeren / begrenzen

Ongelezen bericht door YouriEvo »

Ah zelfs per 0.5mm. Goed te lezen dat een ring ook een goed resultaat geeft, maar mocht iemand ervaring hebben met het verschil tussen een ring en een prop, verneem ik het graag.

Intussen ga ik op zoek of ik een 17.5mm op de kop kan tikken. Denk idd dat dat de betere optie is.
YouriEvo
Derbi fan
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 05 feb 2023, 08:09
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Evo Limited Edition 2009

Re: Afvoeren / begrenzen

Ongelezen bericht door YouriEvo »

Na wat gelezen te hebben zou het naast de PHBG ook een PHBN carb kunnen zijn, klopt?
Onze Derbi heeft een handchoke en eventueel een vacuüm, maar heb nu een simpel kraantje er op zitten, dus hoeft niet perse.
De andere aansluitingen zijn niet aangesloten. Behalve de benzine dan :).

Of is de PHBN echt alleen geschikt voor Minarelli en kan niet op de Derbi?
gpr050
Tuner
Berichten: 399
Lid geworden op: za 16 jun 2018, 22:39
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Re: Afvoeren / begrenzen

Ongelezen bericht door gpr050 »

Lijkt me de juiste keuze! PHBG ken ik niet, PHBN of PHVA kunnen er volgens mij sowieso op. Waar je wel rekening mee moet houden is de passing op de luchtfilterslang en aan de andere kant op het spruitstuk. Ik dacht dat de Senda origineel 35/24mm aansluitingen heeft, dus even checken of je niet meer nodig hebt dan alleen een andere carburateur. Btw ga wel voor een originele dellorto, want imitatie kan lastig af te stellen zijn.
YouriEvo
Derbi fan
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 05 feb 2023, 08:09
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Evo Limited Edition 2009

Re: Afvoeren / begrenzen

Ongelezen bericht door YouriEvo »

Inmiddels een nieuwe 17.5 carb (PHBN) binnen.
Kort vraagje daarover. Ik heb alle aansluitingen kunnen vinden, maar eentje was nieuw voor mij.
Kan iemand mij vertellen waarvoor die is en of ik die moet afsluiten?
Het gaat om aansluiting 4.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door YouriEvo op ma 20 mar 2023, 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Afvoeren / begrenzen

Ongelezen bericht door 42 »

Dacht voor de olie ?
YouriEvo
Derbi fan
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 05 feb 2023, 08:09
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Evo Limited Edition 2009

Re: Afvoeren / begrenzen

Ongelezen bericht door YouriEvo »

42 schreef: ma 20 mar 2023, 11:42 Dacht voor de olie ?
Ik dacht eigenlijk dat nummer 3 (met het zwarte dopje) voor de olie was. Als ik op 4. blaas dan staat hij in verbinding met het gaatje (rood omcirkeld) in de Inlaat.
Overigens zit de vacuüm aan de achterkant, niet te zien op deze foto.

Voor alsnog heb ik hem niet afgedicht, maar weet niet of dat goed is.
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Afvoeren / begrenzen

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Ik zou er op gokken dat dat de vrije beluchting/overloop van de vlotterkamer is maar ben niet helemaal zeker. Daarom kan je misschien beter ff wachten tot anderen hier dat bevestigen of tegenspreken.

Maar als het is wat ik denk kan je daar gewoon een darmpje aan hangen en dan naar de onderkant van de brommer in het vrije laten lopen.
Laatst gewijzigd door Kata 2.0 op ma 20 mar 2023, 14:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
42
Pro tuner
Berichten: 3602
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 01:14
Vervoersmiddel: Aprilia RS4
Locatie: Zeeland

Re: Afvoeren / begrenzen

Ongelezen bericht door 42 »

Ik keek niet goed idd, iets met bril.nodig.. :ugeek:
YouriEvo
Derbi fan
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 05 feb 2023, 08:09
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Evo Limited Edition 2009

Re: Afvoeren / begrenzen

Ongelezen bericht door YouriEvo »

Kata 2.0 schreef: ma 20 mar 2023, 14:37 Ik zou er op gokken dat dat de vrije beluchting/overloop van de vlotterkamer is maar ben niet helemaal zeker. Daarom kan je misschien beter ff wachten tot anderen hier dat bevestigen of tegenspreken.

Maar als het is wat ik denk kan je daar gewoon een darmpje aan hangen en dan naar de onderkant van de brommer in het vrije laten lopen.
We wachten gewoon nog even geduldig af :).
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Afvoeren / begrenzen

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Ik dacht er opeens aan dat ik ooit eens een vergelijkbaar type carbu had gekocht maar niet gebruikt. Reden was dat de koelwateraansluitingen (1 en 2 op uw foto) niet haaks tov de carbu stonden maar zoals op de foto en dan kwam ik in de problemen met de koelslangetjes die té dicht tegen de uitlaat kwamen.

Maar dus de garage in gedoken en gevonden. Is trouwens net hetzelfde type als die op de foto.

4 is dus wel degelijk de vrije beluchting. Dat die in verbinding zou staan met het rood omcirkelde gaatje klopt min of meer. Er is namelijk geen directe verbinding want dat gaatje komt net naast de mengbuis uit. Dus als je in aansluiting 4 blaast kom er idd een beetje lucht langs dat rood omcirkeld gaatje maar dat komt eigenlijk vanuit de mengbuis/vlotterkamer.
Laatst gewijzigd door Kata 2.0 op vr 24 mar 2023, 12:47, 1 keer totaal gewijzigd.
YouriEvo
Derbi fan
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 05 feb 2023, 08:09
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Evo Limited Edition 2009

Re: Afvoeren / begrenzen

Ongelezen bericht door YouriEvo »

Dank voor het checken.
Ik heb hem opengelaten, dus dat is goed 😄.
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Afvoeren / begrenzen

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Ok. :thumbup:
YouriEvo
Derbi fan
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 05 feb 2023, 08:09
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Evo Limited Edition 2009

Re: Afvoeren / begrenzen

Ongelezen bericht door YouriEvo »

Kleine update.
Het gaat de goede kant op :).

- Ring in uitlaat (12mm)
- Dellorto 17.5 PHBN
- Sproeier 85
- Luchtfilter profesorisch begrenst met ducktape (moet nog een nieuwe box halen).

km/u: 52 a 53 :).

Later verder afstellen.
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 328
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Afvoeren / begrenzen

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Top! Nu maar hopen dat de brommer op de rolbank ook niet te snel loopt.
Plaats reactie