later kwam ik er al snel achter dat een mt gewoon een soort slappe fiets met een blok is. beetje crossen en voor je het wist scheurde de al kromme achterbrug uit de ophanging, of boog het frame onder de tank gewoon door.
en dan zo'n iele voorvork met ophoogbussen die voor een vertraagde stuurreactie zorgt omdat het net spaghetti is.
een mtx was idd een stuk steviger, maar vergeleken met de stevigere mtx r2 80/125/200 of een echte (cross) motor is het nog steeds niks. die ik nu heb is niet opgehoogd, en dan zie je echt wat voor kinderbrommer het eigenlijk is
maarja daar is het ook voor gemaakt.
kreidler is in mijn herinnering net zo als zundapp was, 10x steviger. ik heb op de middelbare school een tijdje een zundapp ks50 gehad en dat was echt een fijn ding, enige vaak optredende problemen waren dat de middenbok en uitlaat er constant onder uit vielen.
toen maar 2 ringen op de voorbocht gelast en met een veer vastgezet aan een koelrib en dat werkte beter.
enige onderdelen dat ik ooit heb gekocht voor het ding was een gebruikte cilinder, een uitlaat en een gaskabel.
ik heb zelf wel eens gedacht aan injectie maar er bij de brommer nooit aan toegekomen, ik wil het dan teveel in een "testomgeving" met rollenbank en allerlei meet apparatuur om het perfect te maken en dat is het dan weer niet waard qua kosten voor 1 brommer.
bij auto's wel veel gedaan, programmeerbare injectie en turbo's...je kunt er echt alles mee en dat is meteen ook weer het probleem...dan ga je voor het maximale en is de bankrekening constant leeg omdat de straatauto dan een soort race auto word en elk onderdeel dan weer niet goed genoeg is. bij mij word het dan net zo zinloos als die lambo en ferrari hier die 300 kunnen terwijl de wegen hier max. 80 zijn
nu ff lekker uitrusten met een paar flesjes corona, het is op dit moment bijna 24 uur per dag licht, alleen tussen een uur of 1 en 3 is het wat donkerder dus ik kan nog in de tuin blijven zitten, slapen doe ik wel buiten als de flessen leeg zijn.