ik ben vandaag naar de fietsenmaker geweest om mn derbi af te laten stellen. ik kwam er zelf niet echt uit en begon eens een praatje met hem. Als je op internet een how-to vind over afstellen krijg je vaak de hele reutemeteur over verschillende standen van de carburateur en hoofdsproeier gasnaald enz. maar om je hoofdsproeier te controleren wordt vaak gezegt dat je een eindje volgas moet rijden, dan motor uit zetten uitrollen en de bougie eraf halen. Koffiebruin is goed, zwart is te rijk en wit te arm.
Nou hoorde ik de fietsenmaker vertellen dat tegenwoordig de benzine zo van samenstelling is veranderd dat dat niet langer meer opgaat en de bougie sowieso witte uitslag neigingen krijgt. Dat het dus eigenlijk geen goed controlepunt meer is..
Wat zijn jullie ervaringen hier mee en jullie standpunten? (ik probeer niet mn fietsenmakers mening te laten beoordelen maar ben gewoon benieuwd naar dit onderwerp)
afstellen op bougie discussietopic
-
- Tuner
- Vervoersmiddel: Derbi Senda R Extreme 2007 E2
-
- Pro tuner
- Vervoersmiddel: Je vriendin.
Re: afstellen op bougie discussietopic
Hij kan fietsen maken, remkabels vervangen, pedaaltjes monteren en van die high tech stuff waarvoor je gestudeerd moet hebben. Geen brommers, maar fietsen.JoopKarelSpank schreef:ik ben vandaag naar de fietsenmaker geweest om mn derbi af te laten stellen. ik kwam er zelf niet echt uit en begon eens een praatje met hem. Als je op internet een how-to vind over afstellen krijg je vaak de hele reutemeteur over verschillende standen van de carburateur en hoofdsproeier gasnaald enz. maar om je hoofdsproeier te controleren wordt vaak gezegt dat je een eindje volgas moet rijden, dan motor uit zetten uitrollen en de bougie eraf halen. Koffiebruin is goed, zwart is te rijk en wit te arm.
Nou hoorde ik de fietsenmaker vertellen dat tegenwoordig de benzine zo van samenstelling is veranderd dat dat niet langer meer opgaat en de bougie sowieso witte uitslag neigingen krijgt. Dat het dus eigenlijk geen goed controlepunt meer is..
Wat zijn jullie ervaringen hier mee en jullie standpunten? (ik probeer niet mn fietsenmakers mening te laten beoordelen maar ben gewoon benieuwd naar dit onderwerp)
Ikzelf heb nooit naar de bougie gekeken, doe het gewoon op gevoel trial&error. Vind je dat die goed staat, klooi wat me je gasnaald, kijk wat dat doet, werkt 1 clipje omhoog niet, probeer eens eentje naar beneden. Werkt dat niet, stond die al goed.
let wel op dat je groot begint met je sproeier en afbouwt. Niet omgekeerd want dan heb je echt een fiets

- Huug
- Pro tuner
- Vervoersmiddel: DRD Racing #85
bullshit. waar hij wel gelijk in heeft is dat de bougie geen vuistregel is. Hij kan gewoon zwart zijn maar perfect afgesteld of wit. Maar andersom ook. dat hij koffie bruin is maar te arm. Gewoon op gevoel doen en een aantal how-to's lezen en begrijpen. Dan komt het wel goed.
ik zou het niet zo snel uitbesteden aan die fietsenmaker maar het zelf proberen, leer je van en kom je er niet uit kan je altijd daar nog advies vragen
ik zou het niet zo snel uitbesteden aan die fietsenmaker maar het zelf proberen, leer je van en kom je er niet uit kan je altijd daar nog advies vragen

-
- Tuner
maar dan klopt het toch eigenlijk? normaal besteedt ik afstellen ook niet uit maar ik heb nou gewoon vervoer nodig en heb de komende tijd weinig tijd om er naar te kijken(zeker als ik steeds meer dan een uur te lang reis vanwege de bus
) maar dan klopt het toch dat bougie kijken net zoveel nut heeft als een kopje koffiedik kijken?
is er wel iets dat je naast je gevoel kunt gebruiken om je afstelling te controleren? of is het echt gewoon het beste om bijvoorbeeld te hoog te gokken en dan puur zakken totdat de stotters weg zijn?

is er wel iets dat je naast je gevoel kunt gebruiken om je afstelling te controleren? of is het echt gewoon het beste om bijvoorbeeld te hoog te gokken en dan puur zakken totdat de stotters weg zijn?
- Huug
- Pro tuner
ja maar het is bullshit met dat benzine gebeuren 
Je moet wel blijven zakken totdat de stotters op top weg zijn. beste is om dan nog 1 maatje sproeier naar boven te gaan dat hij iets te rijk staat. dat vind je clinder het fijnste. gasnaald moet je gewoon zo zetten dat hij geen dipje heeft voor de powerband en de luchtschroef had ik al beschreven. zo moeilijk is het niet

Je moet wel blijven zakken totdat de stotters op top weg zijn. beste is om dan nog 1 maatje sproeier naar boven te gaan dat hij iets te rijk staat. dat vind je clinder het fijnste. gasnaald moet je gewoon zo zetten dat hij geen dipje heeft voor de powerband en de luchtschroef had ik al beschreven. zo moeilijk is het niet

-
- Tuner
hoezo is dat bullshit dan? je hoort toch wel vaker dat ze de benzine qua inhoud steeds aanpassen, bij diesel hoor je dit verhaal ook maar dan van plantaardige olieen e.d. dan zou het toch kunnen dat dat gewoon klopt? nou moet ik wel bekennen dat ik daar het fijne weer niet van weet 

- Huug
- Pro tuner
simpelweg op bougie afstellen kan niet. een voorbeeld, stel jij mengt erg rijk. maar je afstellig is aan de arme kant. dan zul je zwarte aanslag zien op de bougie door de niet volledig verbrande olie, omdat je zo rijk mengt.
zoals ik al zei, de bougie kleur is geen vuistregel bij het afstellen maar kom je er niet uit of je hoger of lager moet en je zit er echt ontzettend ver naast dan kan je goed kijken. Voor een heel grove afstelling kun je hem wel gebruiken maar net die sproeiermaat groter of kleiner dat hij echt lekker loopt moet je gewoon op gevoel doen.
zoals ik al zei, de bougie kleur is geen vuistregel bij het afstellen maar kom je er niet uit of je hoger of lager moet en je zit er echt ontzettend ver naast dan kan je goed kijken. Voor een heel grove afstelling kun je hem wel gebruiken maar net die sproeiermaat groter of kleiner dat hij echt lekker loopt moet je gewoon op gevoel doen.