DRD achterwiel hangt vast

Algemene vragen over Derbi.
Gebruikersavatar
Nicolas
Beginnende Derbi fan
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 27 jul 2016, 22:28
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD racing limited edition 85 anniversairy (blauw)

DRD achterwiel hangt vast

Ongelezen bericht door Nicolas »

Hallo iedereen, ik heb een DRD racing uit 2008, nu tijdens het rijden merk ik op dat het achterwiel soms zwaar 'blijft hangen', maar het gaat niet om de achterrem. Wanneer ik hoog genoeg in de toeren zit schiet ik weer vooruit! Zegmaar alsof iemand je achterrem half indrukt maar dan loslaat wanneer je meer toeren maakt. Ik heb het cilinderkopje eraf gehaald en het cilinder heeft geen krassen of dergelijks. Compressie is ook in orde. Hij start nog perfect. Wat ik wel heb is dat als ik hem op de bok zet met de achterbrug. Dan kan ik het achterwiel niet volledig ronddraaien. Hij draait normaal ¾ van het wiel en dan blokkeerd hij, en de brommer staat wel dergelijk in zijn vrij en dus niet in een versnelling.
Wanneer je dan duwt of trekt als het wiel vastzit komt hij wel los maar dat is echt heel stroef. Vervolgens draait hij weer ¾ normaal en dan weer hetzelfde. Hoort dit zo? Dit is zelfs wanneer ik de koppeling intrek! :shock: Als ik hem op de bok in de eerste versnelling zet (met de koppeling nogsteeds in) dan draait het achterwiel ongeveer 4 seconden en daarna stopt het vanzelf weer. (Tot je de koppeling loslaat natuurlijk). Het is echt moeilijk om zo te rijden en ik heb geen idee wat het kan zijn. Dat het wiel niet ronddraait in zijn vrij lijkt me toch abnormaal..
Iemand enig idee?
:angel:
DRD 85th anniversairy
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: DRD achterwiel hangt vast

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Als die in zijn vrij staan (zonder koppeling o.i.d in) kun je het achterwiel dan wel normaal rond draaien?

Staat je ketting niet te strak?
Zijn je wiellagers niet kapot/versleten?
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Gebruikersavatar
Nicolas
Beginnende Derbi fan
Berichten: 28
Lid geworden op: wo 27 jul 2016, 22:28
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD racing limited edition 85 anniversairy (blauw)

Re: DRD achterwiel hangt vast

Ongelezen bericht door Nicolas »

Bedankt voor je reactie!
In zn vrij draait het wiel ook niet zoals het zou moeten, hij blokkeerd als het waar, als je hem draait en dan moetje echt kracht zetten om hem los te krijgen. Overigen denk ik niet dat de ketting te strak staat maar van de wiellagers ben ik niet zeker, hoe kan ik dit nakijken? En nog iets, het voortandwiel dat uit
De versnellingsbak komt, wiebelt een beetje bijmij. Hoort dit zo? Ik heb de 2 schroefjes zo hard aangespannen als ik kan maar het blijft wiebelen..
DRD 85th anniversairy
Nickstergraas
Banden plakker
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 05 aug 2016, 20:42
Vervoersmiddel: Derbi Senda 2004

Re: DRD achterwiel hangt vast

Ongelezen bericht door Nickstergraas »

Ik heb laatst ook m'n wiellagers vervangen, ik heb even mijn wiel eruit gehaald. echter schoot hij bij hoge toeren niet los. maar waar je tegenaan kijkt op de as zijn je wiellagers. ook zou ik naar een technische winkel gaan voor de lagers, bij mij scheelde dat een tientje en zijn als het goed is net zo goed (slim is wel om de oude mee te nemen). mocht ik ergens fout zitten zeg het even.
Gebruikersavatar
derbi-ftw
Pro tuner
Berichten: 6873
Lid geworden op: zo 02 dec 2012, 12:57
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM 2005 80cc
Derbi Senda R-Xtreme 2005 50cc
Derbi Senda Black Edition 80cc
Derbi Senda X-Treme 50cc
Locatie: Drenthe

Re: DRD achterwiel hangt vast

Ongelezen bericht door derbi-ftw »

Bij het voortandwiel mag wel iets van spelling zitten.

Waarschijnlijk zijn dan je wiellagers kapot.
www.derbipartsshop.nl Onderdelen voor jouw Derbi, Aprilia, Gilera of Piaggio www.derbipartsshop.nl
Plaats reactie