Het ''opvoeren'' kleine vragen topic

Ben je je Derbi aan het opvoeren maar wil het niet lukken? Stel dan hier je vragen.
Gebruikersavatar
Huug
Pro tuner
Berichten: 1395
Lid geworden op: vr 26 nov 2010, 17:42
Vervoersmiddel: DRD Racing #85
Locatie: Driebergen

Re: Het ''opvoeren'' kleine vragen topic

Ongelezen bericht door Huug »

buschpresident schreef:en de lagere top merk je alleen op de weg, op de rollerbank geld dit niet! Veel mensen staan daar niet bij stil ;)
leg uit
Afbeelding
buschpresident
Schakelrijder
Berichten: 127
Lid geworden op: do 12 apr 2012, 17:50
Vervoersmiddel: Aprilia Rs125
Locatie: 040 / 070

Re: Het ''opvoeren'' kleine vragen topic

Ongelezen bericht door buschpresident »

Huug schreef:
buschpresident schreef:en de lagere top merk je alleen op de weg, op de rollerbank geld dit niet! Veel mensen staan daar niet bij stil ;)
leg uit

Op de weg heb je meer weerstand dan op de rollerbank. Als er minder weerstand is zal je met een lichtere vertanding sneller gaan dan in een situatie met weerstand (logisch), echter met een zwaardere vertanding zul je met minder weerstand ook sneller gaan dan in een situatie met weerstand (ook logisch) maar in de situaties met lichtere vertanding is het verschil tussen met en zonder weerstand kleiner dan in de situaties met een zwaardere vertanding.
Beetje ingewikkeld uit te leggen, maar omdat de rollerbank gewoon minder weerstand biedt, zal een lichtere vertanding nog sneller zijn omdat die gevoeliger is voor weerstand en meer overtoeren gaat draaien dan op de weg.
Gebruikersavatar
Guido.
Tuner
Berichten: 438
Lid geworden op: di 19 okt 2010, 19:29
Vervoersmiddel: DRD PRO
Locatie: Den Haag

Re: Het ''opvoeren'' kleine vragen topic

Ongelezen bericht door Guido. »

buschpresident schreef:
Op de weg heb je meer weerstand dan op de rollerbank. Als er minder weerstand is zal je met een lichtere vertanding sneller gaan dan in een situatie met weerstand (logisch), echter met een zwaardere vertanding zul je met minder weerstand ook sneller gaan dan in een situatie met weerstand (ook logisch) maar in de situaties met lichtere vertanding is het verschil tussen met en zonder weerstand kleiner dan in de situaties met een zwaardere vertanding.
Beetje ingewikkeld uit te leggen, maar omdat de rollerbank gewoon minder weerstand biedt, zal een lichtere vertanding nog sneller zijn omdat die gevoeliger is voor weerstand en meer overtoeren gaat draaien dan op de weg.
Bullshit, met je tandwiel verhouding regel je hoe jou motor het vermogen kwijt kan op het achterwiel, tandwiel verhouding is iets permanent wat dus altijd van invloed is...

Edit: lees dit maar even goed door; http://www.scooter-freaks.nl/forum/show ... p?t=296125" onclick="window.open(this.href);return false;
buschpresident
Schakelrijder
Berichten: 127
Lid geworden op: do 12 apr 2012, 17:50
Vervoersmiddel: Aprilia Rs125
Locatie: 040 / 070

Re: Het ''opvoeren'' kleine vragen topic

Ongelezen bericht door buschpresident »

Mja ik baseer het op eigen waarneming, en had het ergens gelezen :emo:
Gebruikersavatar
Huug
Pro tuner
Berichten: 1395
Lid geworden op: vr 26 nov 2010, 17:42
Vervoersmiddel: DRD Racing #85
Locatie: Driebergen

Re: Het ''opvoeren'' kleine vragen topic

Ongelezen bericht door Huug »

buschpresident schreef:Mja ik baseer het op eigen waarneming, en had het ergens gelezen :emo:
dan moet je beter leren waarnemen :emo:

En dat een rollerbank geen weerstand geef dat is ook gelul. tuurlijk geeft zo'n ding weerstand. als dat niet zo zou zijn en je zou zwaar vertanden zul je ook overtoeren maken met heel zware vertanding en nog 'sneller' zijn. Rollerbank geeft gewoon nooit de goede snelheid aan. Vandaar dat je 10% correctie krijgt.
Afbeelding
Gebruikersavatar
jony
Pro tuner
Berichten: 2049
Lid geworden op: do 10 feb 2011, 11:09
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Evo
Locatie: Bemmel > Gelderland

Re: Het ''opvoeren'' kleine vragen topic

Ongelezen bericht door jony »

Set-up:
Mhr80
21mm
Pro-race bovenlangs
(andere veertjes)
rest standaard

wat worden de prestaties denken jullie?
Ik verkoop een aantal spullen, interesse? Kijk hier!
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=6 ... 93#p190793" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Daan
Beheerder
Berichten: 4446
Lid geworden op: do 14 okt 2010, 21:07
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Racing
Contacteer:

Re: Het ''opvoeren'' kleine vragen topic

Ongelezen bericht door Daan »

Veel te hoogtoerig
Gebruikersavatar
royvi
Pro tuner
Berichten: 3085
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 17:21
Vervoersmiddel: Honda CR125R & VW Polo 6n2 1.9D

Re: Het ''opvoeren'' kleine vragen topic

Ongelezen bericht door royvi »

buschpresident schreef:Mja ik baseer het op eigen waarneming, en had het ergens gelezen :emo:
Even een voorbeeldje uit de praktijk:

Ik had op mijn Derbi 11-53, op de rollerbank reed ik 65 km/u.
Maar eigenlijk was die rollerbank dus fout en moest hij 85 km/u aangeven? Bedankt dat jij mij hebt laten realiseren wat voor geluk ik heb. :wave:
Airsal cilinder te koop:
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=53&t=12449" onclick="window.open(this.href);return false;
buschpresident
Schakelrijder
Berichten: 127
Lid geworden op: do 12 apr 2012, 17:50
Vervoersmiddel: Aprilia Rs125
Locatie: 040 / 070

Re: Het ''opvoeren'' kleine vragen topic

Ongelezen bericht door buschpresident »

royvi schreef:
buschpresident schreef:Mja ik baseer het op eigen waarneming, en had het ergens gelezen :emo:
Even een voorbeeldje uit de praktijk:

Ik had op mijn Derbi 11-53, op de rollerbank reed ik 65 km/u.
Maar eigenlijk was die rollerbank dus fout en moest hij 85 km/u aangeven? Bedankt dat jij mij hebt laten realiseren wat voor geluk ik heb. :wave:
:emo: Ik had ook 11-53 en ging op de rollerbank 83 kmh :eh: Ik had ook geluk, die agent heeft er naast 10% correctie nog 12 kmh afgehaald zodat m'n kentekenbewijs niet werd ingevorderd (-65 kmh dus), was een verrassend aardige motoragent :mrgreen:
Gebruikersavatar
Huug
Pro tuner
Berichten: 1395
Lid geworden op: vr 26 nov 2010, 17:42
Vervoersmiddel: DRD Racing #85
Locatie: Driebergen

Re: Het ''opvoeren'' kleine vragen topic

Ongelezen bericht door Huug »

Rollerbank is niet te voorspellen. dat je met een kortere of langere vertanding ineens veel meer als op de weg haalt is gewoon onzin :palm:
Afbeelding
Gebruikersavatar
jony
Pro tuner
Berichten: 2049
Lid geworden op: do 10 feb 2011, 11:09
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD Evo
Locatie: Bemmel > Gelderland

Re: Het ''opvoeren'' kleine vragen topic

Ongelezen bericht door jony »

Daan schreef:Veel te hoogtoerig
wat raad jij aan?

ik ga dus sws
mhr80
21mm
rijden en nog andere koppelingsplaten en nog wat dingen maar welke uitlaat zou je hierbij adviseren? en dan niet de mhr supermoto.
zou graag die pro race doen maar als dat teveel toeren oplevert laat maar :?
Ik verkoop een aantal spullen, interesse? Kijk hier!
http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=6 ... 93#p190793" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Guido.
Tuner
Berichten: 438
Lid geworden op: di 19 okt 2010, 19:29
Vervoersmiddel: DRD PRO
Locatie: Den Haag

Re: Het ''opvoeren'' kleine vragen topic

Ongelezen bericht door Guido. »

Pro race is te hoogtoerig, iets in de richting van Scr corse 50/70, of Yasuni R2/R3 loopt wel leuk
Vinkie
Schakelrijder
Berichten: 117
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 15:46
Vervoersmiddel: Derbi DRD Limited 08 --- Derbi Senda SM X-treme 09 --- Aerox 07

Re: Het ''opvoeren'' kleine vragen topic

Ongelezen bericht door Vinkie »

Hey,

Welke cilinder raden jullie mij aan voor meer koppel onderin? Rijd nu met origineel 50 en SCR Corse.

Kan ik ook meer koppel onderin krijgen door alleen 19mm carburateur? Of moet ik dan echt naar 70cc of 80cc ?

Voor nieuw type blok.
Vinkie
Schakelrijder
Berichten: 117
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 15:46
Vervoersmiddel: Derbi DRD Limited 08 --- Derbi Senda SM X-treme 09 --- Aerox 07

Re: Het ''opvoeren'' kleine vragen topic

Ongelezen bericht door Vinkie »

Oh ja en het liefst een laagtoerige cilinder. :happy:
Gebruikersavatar
Daan22
Pro tuner
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 03 okt 2011, 12:45
Vervoersmiddel: derbi drd racing 2008 (verkocht)
YZ 250 F Rinaldi
Locatie: België

Re: Het ''opvoeren'' kleine vragen topic

Ongelezen bericht door Daan22 »

door een grotere carbu lever je meer vermogen op top, dus in jouw geval niet wat je zoekt

welk type blok heb je?
#22
Vinkie
Schakelrijder
Berichten: 117
Lid geworden op: do 01 mar 2012, 15:46
Vervoersmiddel: Derbi DRD Limited 08 --- Derbi Senda SM X-treme 09 --- Aerox 07

Re: Het ''opvoeren'' kleine vragen topic

Ongelezen bericht door Vinkie »

Ik heb het nieuwe type Derbi blok. Welke cilinder raad je me aan? Denk dat ik max 70cc mag. Zat te denken aan Airsal 70 of DR70. Is dat wat? Merk ik dan goed dat ik onderin meer koppel heb? Op top hoef ik niet perse harder.
Jens Flipse
Banden plakker
Berichten: 1
Lid geworden op: di 22 mei 2012, 20:20
Vervoersmiddel: Derbi DRD
Locatie: wkp

Re: Het ''opvoeren'' kleine vragen topic

Ongelezen bericht door Jens Flipse »

hallo. ik heb een derbi senda sm. hij is nog heeelemaal orgineel.
ik wil geen andere uitlaat. mr ik wil hem ongeveer 80 90 laten lopen. wat kan ik het beste doen?

Al vast bedankt :thumbup:
Gebruikersavatar
Daan22
Pro tuner
Berichten: 3852
Lid geworden op: ma 03 okt 2011, 12:45
Vervoersmiddel: derbi drd racing 2008 (verkocht)
YZ 250 F Rinaldi
Locatie: België

Re: Het ''opvoeren'' kleine vragen topic

Ongelezen bericht door Daan22 »

Jens Flipse schreef:hallo. ik heb een derbi senda sm. hij is nog heeelemaal orgineel.
ik wil geen andere uitlaat. mr ik wil hem ongeveer 80 90 laten lopen. wat kan ik het beste doen?

Al vast bedankt :thumbup:
ontgrenzen :eerie:
#22
Gebruikersavatar
Huug
Pro tuner
Berichten: 1395
Lid geworden op: vr 26 nov 2010, 17:42
Vervoersmiddel: DRD Racing #85
Locatie: Driebergen

Re: Het ''opvoeren'' kleine vragen topic

Ongelezen bericht door Huug »

Jens Flipse schreef:hallo. ik heb een derbi senda sm. hij is nog heeelemaal orgineel.
ik wil geen andere uitlaat. mr ik wil hem ongeveer 80 90 laten lopen. wat kan ik het beste doen?

Al vast bedankt :thumbup:
Gefeliciteerd met je 1e bericht, zoekfunctie is rechts bovenaan, prettige dag nog :wave:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Tjidde
Beginnende Derbi fan
Berichten: 39
Lid geworden op: za 26 mei 2012, 19:03
Vervoersmiddel: Yamaha DT '86 (sold)
aprilia SX '09
Locatie: Emmeloord

Re: Het ''opvoeren'' kleine vragen topic

Ongelezen bericht door Tjidde »

ik ben sinds een paar dagen de trotse eigenaar van een aprilia SX.

ik ben niet tevreden over de zwaar begrensde topsnelheid en ben op meerdere forums gaan kijken wat nou een leuke uitlaat is die aan mijn eisen voldoet. hierbij kwam ik all vrij snel uit op de gia conti/enduro.

alleen had ik een paar vraagjes:
- ik heb overal gekeken en kon het antwoord niet vinden, is het mogelijk de standaard demper op de gianneli uitlaat bocht te bevestigen (plug-'n-play) of moet ik wat dingen aanpassen? (zo ja wat?) want bij easyparts is de demper nog niet direct leverbaar.

- is deze uitlaat bocht linksom of rechtsom? http://www.easyparts.nl/showarticles_in ... r%29.htmll want (zoals jullie waarschijnlijk all wel weten) is mijn aprilia zijn uitlaat linksom. (is dit eigenlijk wel de juiste bocht voor mijn brommer)

alvast bedankt voor eventuele antwoorden.

Edit:
de antwoorden op mijn vraag zijn:
standaard demper past niet op gianeli bocht omdat het stuk tussen de demper en bocht hier niet bij geleverd word. als je de gianeli demper koopt kan het wel. (maar wie zou dat doen? de gianeli demper heeft naar mijn smaak een mooier geluid! uiteraard zou je het dan wel even pas moeten maken!)

de bocht in de link is gewoon linksom ik heb hem nu (nog) in mijn huiskamer liggen.

bedankt voor de reply(s)
Laatst gewijzigd door Tjidde op za 02 jun 2012, 20:34, 4 keer totaal gewijzigd.
"het gaat uiteindelijk allemaal wel stuk"
Plaats reactie