Sommige zullen mij wel kennen of in ieder geval m'n brommer.
Ik ben Stijn, woonachtig in 't midden van nederland en rij al 1,5 jaar brommer.
Verder ben ik werkzaam als Solex Monteur, Geluidstechnicus en sleutel ik erg graag aan brommers/auto's etc. Sinds ik brommer rij heb ik ook een behoorlijke verzameling gereedschap bij elkaar gespaard en ben beetje bij beetje de garage tot mijn eigen werkplaats aan 't bouwen. Al kan ik natuurlijk ook altijd in de grote werkplaats op mijn werk terecht. Goed, nu over tot mijn brommer geschiedenis:
't begon allemaal met een Aprilia rs 50 fluo red, Yamaha mint(pekelhok) , honda dax(project),Honda mt5 en uiteindelijk m'n motorhispania RYZ die ik nu nog steeds heb. De rest is inmiddels allemaal verkocht.
Ik kocht deze brommer als niet lopende project brommer voor een schamele prijs in Zuid-Limburg. De brommer had ongeveer een jaar niet meer gereden, blokje was ''professioneel gerevisseerd door een dealer'' en het uiterlijk van de brommer was opgeknapt.
Daar aangekomen en de brommer bekeken te hebben had ik zo m'n twijfels, Ding deed het niet, was minder mooi dan verwacht en er zat nog wel een hoop werk aan. Toen de eigenaarresse aan kwam lopen met een dikke Kenny helm die ik erbij zou krijgen heb ik de knoop doorgehakt en de brommer toch gekocht. Toen we eindelijk waren thuis gekomen na een volle dag auto rijden de brommer in de garage gezet en de volgende dag gekeken en geïnventariseerd wat de 1e plannen waren:
* Leo v6 bovenlangs erop
* Blokje lopend maken
* Kabelboom aansluiten
*Remmen ontluchten
* Brommer in elkaar zetten
* Brommer afstellen
* Taartschep eraf
*digitale teller proberen... verkocht
Dit waren de 1e dingen die er moesten gebeuren om er goed en toonbaar mee te kunnen rijden.
Hier een paar foto's hoe het uiterlijk van de brommer is opgeknapt en hoe ik hem kocht:











Lakwerk was in t begin erg mooi! en is gewoon een strak ontwerp, helaas door trillingen en buigingen kwamen er al snel scheuren in de lak waardoor de achterzijkappen niet meer toonbaar waren en ik na een half jaar een 2e setje kappen kocht.hier later meer over.
De brommer was zo goed als af en hij reed! dit was belangrijk omdat ik een week later op brommervakantie ging met Huug
Hier een paar foto's daarvan!




Inmiddels al vele km's met de brommer gemaakt en geen pech gehad! in de zomer veel getourd en in de avonduren vaak ook nog stukken gereden!
Helaas kreeg ik begin dit schooljaar meteen de 3e week een brommerverbod van een maand opgelegd omdat ik te vaak te hard op 't schoolterein reed. prima, Ik de volgende dag de brommer in het bos naast school gezet. Dit ging 3 dagen goed. De 3 dag lag er een dik stalen kettingslot door mn velg geregen die bovendien m'n mooie two tone velg beschadigd heeft. 't 1e wat in me op kwam: Beton schaar op 't slot, hmm dit was toch niet zo handig omdat dit toch een schorsing kon leiden. toch maar naar de concierge gegaan, slot ging eraf en ik had er weer een maand brommerverbod bij, school is nu aangeklaagt voor de schade en de zaak loopt nog voort.
Foto's:



Inmiddels is dit verbod net 3 weken voorbij. Terwijl ik het verbod had heb ik besloten om de brommer helemaal uit elkaar te trekken en om te knappen want er reste nog wat werk wat ik nooit had gedaan.
Dit waren de plannen toen:
-Wiellagers rondom vervangen
-Achterbruglagers vervangen
-Voorvork reviseren
-Achterbrug, subframe,stepjes en standaard zwart laten coaten. (deze waren eerst roestig en lelijk)
-Ori teller terugbouwen en aansluiten (toerenteller, km teller, elektronica)
-Veel elektronica werk wat het eerst niet deed
-Veel bouten en moertjes vervangen
-Alles grondig schoon gemaakt en opgeknapt
-Brommer weer opbouwen en afmaken
-Nieuwe ketting en tandwielen
-Koppeling afstellen
-Brommer afstellen/choke/gaskabel nakijken
Inmiddels is de brommer een weekje af en rijdt beter dan ooit! Heeft flink wat geld en tijd gekost maar ik ben vanplan om hem voorlopig nog wel even te houden ookal heb ik over een tijdje m'n autorijbewijs.
Hier wat foto's van het opknappen en hoe de brommer er nu bij staat!






Zoals ik al zei, de brommer is nu af en heb er voorlopig weinig omkijken naar.
Rond het voorjaar wil ik het volgende gaan doen:
-Two tone kappenset er terug op en deels opgeknapt
-Uitlaatje netjes maken
-Propje eruit
-Afstellen
-Grote voorjaars schoonmaak!
Dat was dan mijn project/gallery page.
Ik zal hem up to date proberen te houden maar heb over het algemeen erg weinig tijd.