Het Derbi Aftermarket Blok
-
- Beginnende tuner
- Berichten: 256
- Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 12:57
- Vervoersmiddel: Derbi DRD Evo
Het Derbi Aftermarket Blok
Het Derbi Aftermarket Blok. Hij is al lang te koop, er wordt veel over verteld maar niemand weet eigenlijk wat het precies voorstelt als je dit pakket koopt.
http://www.josdijkman.nl/shop/index.php ... ctId=11374" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb voor de gein zo'n blokje gekocht gemonteerd op die kart, afgevuld met de benodigde vloeistoffen en geprobeerd te starten. 2x kicken lopen dus dat was allemaal super. De zuiger was ook ingevet en de oliepomp had al wat olie verpompt (te zien aan de olie in de slangen)
Ik ben nu bezig met het splitsen van het blok, was zelf namelijk nieuwsgierig geworden naar de binnenkant haha.
Zoals je ziet wordt het blok geleverd in een doos, netjes ingepakt met piepschuim en wat plastic om alles te beschermen tegen krassen en degelijke:
Wat foto's van de buitenkant:
Een startmotor:
Een kenmerk voor het aftermaket blok:
En het type nummer (ook een kenmerk is de grotere olieplug):
Een stekker voor de neutraal stand en welke versnelling je in rijdt:
De bobine, zoals je ziet staat er nergens ducati op dus ook dit is een imitatie (niet anders verwacht):
De thermostaat, het spruitstuk en het membraan (6 klepper)
Eerste blik op de krukas:
Zo, het blok is open!
De kick lijkt wel exact hetzelfde te zijn:
Het koppelmechanisme is ook weer helemaal anders zoals je kunt zien:
De koppeling zelf zit naar mijn mening ook maar raar in elkaar haha:
En dan hebben we ook meteen een probleem... Deze bout moet eraf en ik weet nog niet precies hoe (ik heb er nog niet aangezeten de beschadigingen komen dus uit de fabriek, hij zal wel met geweld zijn vastgezet dus.)
Dus als iemand daar tips voor heeft? Ik ben overigens daarom niet gestopt maar we gingen eten dus ik maak het een andere keer af. Ik hoop dat jullie er iets aan hebben.
Mijn menig over het aftermarket blok. Leuk blok, zit degelijk in elkaar en de kwaliteit lijkt ook prima te zijn. Maar als het onder een brommer lag zou ik die brommer dus nooit kopen.
http://www.josdijkman.nl/shop/index.php ... ctId=11374" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik heb voor de gein zo'n blokje gekocht gemonteerd op die kart, afgevuld met de benodigde vloeistoffen en geprobeerd te starten. 2x kicken lopen dus dat was allemaal super. De zuiger was ook ingevet en de oliepomp had al wat olie verpompt (te zien aan de olie in de slangen)
Ik ben nu bezig met het splitsen van het blok, was zelf namelijk nieuwsgierig geworden naar de binnenkant haha.
Zoals je ziet wordt het blok geleverd in een doos, netjes ingepakt met piepschuim en wat plastic om alles te beschermen tegen krassen en degelijke:
Wat foto's van de buitenkant:
Een startmotor:
Een kenmerk voor het aftermaket blok:
En het type nummer (ook een kenmerk is de grotere olieplug):
Een stekker voor de neutraal stand en welke versnelling je in rijdt:
De bobine, zoals je ziet staat er nergens ducati op dus ook dit is een imitatie (niet anders verwacht):
De thermostaat, het spruitstuk en het membraan (6 klepper)
Eerste blik op de krukas:
Zo, het blok is open!
De kick lijkt wel exact hetzelfde te zijn:
Het koppelmechanisme is ook weer helemaal anders zoals je kunt zien:
De koppeling zelf zit naar mijn mening ook maar raar in elkaar haha:
En dan hebben we ook meteen een probleem... Deze bout moet eraf en ik weet nog niet precies hoe (ik heb er nog niet aangezeten de beschadigingen komen dus uit de fabriek, hij zal wel met geweld zijn vastgezet dus.)
Dus als iemand daar tips voor heeft? Ik ben overigens daarom niet gestopt maar we gingen eten dus ik maak het een andere keer af. Ik hoop dat jullie er iets aan hebben.
Mijn menig over het aftermarket blok. Leuk blok, zit degelijk in elkaar en de kwaliteit lijkt ook prima te zijn. Maar als het onder een brommer lag zou ik die brommer dus nooit kopen.
Laatst gewijzigd door Foppaul op vr 14 feb 2014, 18:52, 2 keer totaal gewijzigd.
spijker95 schreef:Want dat doen we tegenwoordig blijkbaar overal #twitter#facebook#instagram#snapchat#derbi-forum
- mathijsb
- Tuner
- Berichten: 385
- Lid geworden op: do 30 aug 2012, 10:36
- Vervoersmiddel: Puch maxi S, Derbi senda R xtreme 2007
- Gallery: http://derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=10&t=8874
- Locatie: diepenheim
Re: Het Derbi Aftermarket Blok
leuk om dit te zien. ga je em helemaal splitsen?
blackidentity schreef:Brb, ff bier halen.
-
- Beginnende tuner
- Berichten: 256
- Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 12:57
- Vervoersmiddel: Derbi DRD Evo
Re: Het Derbi Aftermarket Blok
Ja, zodra ik die moer eraf heb ga ik hem helemaal splitsen. Ook ben ik van plan om te kijken of er originele derbi onderdelen in het aftermarket blok passen.mathijsb schreef:leuk om dit te zien. ga je em helemaal splitsen?
spijker95 schreef:Want dat doen we tegenwoordig blijkbaar overal #twitter#facebook#instagram#snapchat#derbi-forum
- garfield
- Pro tuner
- Berichten: 967
- Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 16:10
- Vervoersmiddel: Derbi Senda R (Xrace) , Ford Fiesta Turbo
- Locatie: Nieuwegein
- Contacteer:
Re: Het Derbi Aftermarket Blok
Die moer op de koppeling is hetzelfde soort als in de 4 takt blokjes..
Ziet er inderdaad netjes uit, 5 plaats koppeling is nooit verkeerd..
Alleen apart dat er 4 in plaats van 5 koppelingsveren inzitten.
Zal vast dezelfde koppeling zijn als die in de 4 takt blokken zit.
Wel netjes dat er naaldlagers voor de waterpomp en oliepomp inzitten.
Alleen jammer dat het afstellen van de oliepompkabel vrij onhandig is.
Je moet het kapje loshalen en dan de kabel verstellen..(die in het kapje vastzit)
Denk dat ze daarom het armpje op de pomp zo klein hebben gemaakt.
(Zodat hij heel snel opengaat)
Ziet er inderdaad netjes uit, 5 plaats koppeling is nooit verkeerd..
Alleen apart dat er 4 in plaats van 5 koppelingsveren inzitten.
Zal vast dezelfde koppeling zijn als die in de 4 takt blokken zit.
Wel netjes dat er naaldlagers voor de waterpomp en oliepomp inzitten.
Alleen jammer dat het afstellen van de oliepompkabel vrij onhandig is.
Je moet het kapje loshalen en dan de kabel verstellen..(die in het kapje vastzit)
Denk dat ze daarom het armpje op de pomp zo klein hebben gemaakt.
(Zodat hij heel snel opengaat)
Ford tuning en mods : http://www.fordpower.org.uk" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Schakelrijder
- Berichten: 185
- Lid geworden op: di 28 jan 2014, 17:43
- Vervoersmiddel: Derbi Senda
Re: Het Derbi Aftermarket Blok
Als eerst wil ik even zeggen dat dit echt enorm goed van je is, om een how-to te maken van een net aangekocht imitatie Derbi blok.
Mijn complimenten.
Over het blok: Ziet er bijna geen eens uit als een Derbi blok....
Lijkt meer op een AM6 blok met de goedkoopste china onderdelen en zo veel mogelijk op een Derbi motorblok te laten lijken.
Pluspunten:
Naaldlagers voor olie/waterpomp.
Bak olie doorzichtig glaasje?
Startmotor met neutraal schakelaar.
Minpunten:
4 koppelingsveren... >AM6
Rare koppeling incl koppelingsmoer.
Koppelings hevel/arm...>AM6
Oliepomp afstellen zal wel ruk zijn.
Ben benieuwd wat voor code's erop de krukas staan en wat voor metaal.
Mijn complimenten.
Over het blok: Ziet er bijna geen eens uit als een Derbi blok....
Lijkt meer op een AM6 blok met de goedkoopste china onderdelen en zo veel mogelijk op een Derbi motorblok te laten lijken.
Pluspunten:
Naaldlagers voor olie/waterpomp.
Bak olie doorzichtig glaasje?
Startmotor met neutraal schakelaar.
Minpunten:
4 koppelingsveren... >AM6
Rare koppeling incl koppelingsmoer.
Koppelings hevel/arm...>AM6
Oliepomp afstellen zal wel ruk zijn.
Ben benieuwd wat voor code's erop de krukas staan en wat voor metaal.
-
- Pro tuner
- Berichten: 3671
- Lid geworden op: do 19 jan 2012, 18:18
- Vervoersmiddel: Phantom F12R (verkocht)
DRD EVO (verkocht)
Hyundai Coupé (verkocht)
DRD Black Edition Airsal Xtrem 88cc ( verkocht)
Honda CX500 Cafe Racer(verkocht)
Peugeot 206 2.0 GTI(verkocht)
Subaru Forester 2.5XT (Verkocht) - Gallery: http://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=32&t=13206
- Locatie: Almelo
Re: Het Derbi Aftermarket Blok
Het is helemaal geen rare koppeling.
Mijn blok heeft ook een 4 punts koppeling, ook met dat lager zo en dmv naar binnen drukken ontkoppelen.
Tip om die moer los te halen, koop een rateldop en vijl het patroon eruit, dan grijpt ie in de uitsparingen
Mijn blok heeft ook een 4 punts koppeling, ook met dat lager zo en dmv naar binnen drukken ontkoppelen.
Tip om die moer los te halen, koop een rateldop en vijl het patroon eruit, dan grijpt ie in de uitsparingen
spijker95 schreef:Heerlijk strak
-
- Beginnende tuner
- Berichten: 256
- Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 12:57
- Vervoersmiddel: Derbi DRD Evo
Re: Het Derbi Aftermarket Blok
Ik bedoelde rare koppeling omdat 1 plaat een slag verder gedraaid zit dan de rest haha, bij die inham zeg maar. Een Honda mt5 heeft volgens mij ook maar 4 veren (vaak zat open gehad maar dat kan ik niet bevestigen).
Ik zal inderdaad nog even een foto maken van de oliepomp, ook wat jullie al zeggen is het een mooi werk dat ze naaldlagers hebben gebruikt.
Bedankt voor de tip met de dop, mocht het met lompigheid niet lukken zal ik dat even proberen
Ik zal inderdaad nog even een foto maken van de oliepomp, ook wat jullie al zeggen is het een mooi werk dat ze naaldlagers hebben gebruikt.
Bedankt voor de tip met de dop, mocht het met lompigheid niet lukken zal ik dat even proberen
spijker95 schreef:Want dat doen we tegenwoordig blijkbaar overal #twitter#facebook#instagram#snapchat#derbi-forum
-
- Pro tuner
- Berichten: 3671
- Lid geworden op: do 19 jan 2012, 18:18
- Vervoersmiddel: Phantom F12R (verkocht)
DRD EVO (verkocht)
Hyundai Coupé (verkocht)
DRD Black Edition Airsal Xtrem 88cc ( verkocht)
Honda CX500 Cafe Racer(verkocht)
Peugeot 206 2.0 GTI(verkocht)
Subaru Forester 2.5XT (Verkocht) - Gallery: http://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=32&t=13206
- Locatie: Almelo
Re: Het Derbi Aftermarket Blok
Zou voorzichtig met die moer omgaan, mijne heeft ook zo'n moer en is originele tool voor. Echter veel vijlen een dop uit, en maken dus de tool zelf
spijker95 schreef:Heerlijk strak
- garfield
- Pro tuner
- Berichten: 967
- Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 16:10
- Vervoersmiddel: Derbi Senda R (Xrace) , Ford Fiesta Turbo
- Locatie: Nieuwegein
- Contacteer:
Re: Het Derbi Aftermarket Blok
Dopje uitveilen gaat prima, maar een passende sleutel is ook niet zo duur.
Mocht je de moer toch te veel beschadigen, dan heeft elke Honda dealer deze wel
Mocht je de moer toch te veel beschadigen, dan heeft elke Honda dealer deze wel
Ford tuning en mods : http://www.fordpower.org.uk" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Beginnende tuner
- Berichten: 256
- Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 12:57
- Vervoersmiddel: Derbi DRD Evo
Re: Het Derbi Aftermarket Blok
Dat is het probleem niet, sleutel 17 past er in het verlengde van de as op. Daar zet ik een baco op en ik kan kracht zetten zonder de boel te beschadigen. Maar hoe houdt ik de binnenkant van het huis dan tegen?
Is toch een dop uit vijlen en een luchtsleutel pakken?
Is toch een dop uit vijlen en een luchtsleutel pakken?
spijker95 schreef:Want dat doen we tegenwoordig blijkbaar overal #twitter#facebook#instagram#snapchat#derbi-forum
-
- Schakelrijder
- Berichten: 185
- Lid geworden op: di 28 jan 2014, 17:43
- Vervoersmiddel: Derbi Senda
Re: Het Derbi Aftermarket Blok
Je moet het koppelingshuis blokkeren (ik heb hiervoor een tool gemaakt: 1 koppelingsplaat + 1 tussenplaat op elkaar schroeven, zodat deze de het koppelingshuis + hart blokkeert)
+ het krukastandwiel blokkeren.
+ het krukastandwiel blokkeren.
-
- Beginnende tuner
- Berichten: 256
- Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 12:57
- Vervoersmiddel: Derbi DRD Evo
Re: Het Derbi Aftermarket Blok
Dat gaat helaas niet bij het aftermarket blok, daar kunnen de platen er nog niet in en uit voor je die moer eraf hebt.
spijker95 schreef:Want dat doen we tegenwoordig blijkbaar overal #twitter#facebook#instagram#snapchat#derbi-forum
-
- Schakelrijder
- Berichten: 185
- Lid geworden op: di 28 jan 2014, 17:43
- Vervoersmiddel: Derbi Senda
Re: Het Derbi Aftermarket Blok
Ja oke dat is wel balen lol, ook niet mogelijk om de koppeling/krukastandwiel te blokkeren en zo de moer los te draaien?
-
- Beginnende tuner
- Berichten: 256
- Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 12:57
- Vervoersmiddel: Derbi DRD Evo
Re: Het Derbi Aftermarket Blok
Heeft er niemand een idee hoe ik die moer los kan krijgen? Een dop veilen die over de moer valt is geen probleem. Maar hoe houdt ik het binnenste koppelingshuis dan tegen?
spijker95 schreef:Want dat doen we tegenwoordig blijkbaar overal #twitter#facebook#instagram#snapchat#derbi-forum
- garfield
- Pro tuner
- Berichten: 967
- Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 16:10
- Vervoersmiddel: Derbi Senda R (Xrace) , Ford Fiesta Turbo
- Locatie: Nieuwegein
- Contacteer:
Re: Het Derbi Aftermarket Blok
Wat dacht je van het blok in z`n 6 zetten en dan het voortandwiel blokkeren met een stukje ketting?
(of een griptang op de tandwielas zetten, dat werkt ook.)
Aangezien de 6 bijna 1 op 1 overbrenging is, kan je de tandwielas makkelijk tegenhouden.
Moer zit niet eens zo heel erg vast, maar is waarschijnlijk geborgd met loctite.
Andere manier is om de M6 bouten weer over de veren vast te zetten (zonder de drukplaat) met carrosserieringen.
Koperen muntje tussen de koppeling en de krukas(zodat die niet kunnen draaien.)
Dan kan je met je dop waarschijnlijk zo die moer losdraaien.
Gaat lukken
(of een griptang op de tandwielas zetten, dat werkt ook.)
Aangezien de 6 bijna 1 op 1 overbrenging is, kan je de tandwielas makkelijk tegenhouden.
Moer zit niet eens zo heel erg vast, maar is waarschijnlijk geborgd met loctite.
Andere manier is om de M6 bouten weer over de veren vast te zetten (zonder de drukplaat) met carrosserieringen.
Koperen muntje tussen de koppeling en de krukas(zodat die niet kunnen draaien.)
Dan kan je met je dop waarschijnlijk zo die moer losdraaien.
Gaat lukken
Ford tuning en mods : http://www.fordpower.org.uk" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Beginnende tuner
- Berichten: 256
- Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 12:57
- Vervoersmiddel: Derbi DRD Evo
Re: Het Derbi Aftermarket Blok
Tja, dat had ik opzich zelf ook kunnen bedenken haha. Ik zal het van de week een keer proberen.
spijker95 schreef:Want dat doen we tegenwoordig blijkbaar overal #twitter#facebook#instagram#snapchat#derbi-forum
- MartinW0527
- Derbi fan
- Berichten: 76
- Lid geworden op: zo 17 okt 2010, 11:13
- Vervoersmiddel: VW Jetta mk1 16v
- Locatie: 0527 Marknesse
- garfield
- Pro tuner
- Berichten: 967
- Lid geworden op: zo 12 feb 2012, 16:10
- Vervoersmiddel: Derbi Senda R (Xrace) , Ford Fiesta Turbo
- Locatie: Nieuwegein
- Contacteer:
Re: Het Derbi Aftermarket Blok
ja,maar de meeste chinese gear indicators gaan maar tot 5 versnellingen..
dan houd je er dus 1 over...
Trouwens gisteren de cilinder er afgehaald,koppakking was lek...
Zitten wel netjes o ringen als pakking, maar overal zat vloeibare pakking tussen.
en dat gaat dus oplossen en lekken..
Gelijk een goed excuus om een snelle cilinder te monteren
dan houd je er dus 1 over...
Trouwens gisteren de cilinder er afgehaald,koppakking was lek...
Zitten wel netjes o ringen als pakking, maar overal zat vloeibare pakking tussen.
en dat gaat dus oplossen en lekken..
Gelijk een goed excuus om een snelle cilinder te monteren
Ford tuning en mods : http://www.fordpower.org.uk" onclick="window.open(this.href);return false;
- MartinW0527
- Derbi fan
- Berichten: 76
- Lid geworden op: zo 17 okt 2010, 11:13
- Vervoersmiddel: VW Jetta mk1 16v
- Locatie: 0527 Marknesse
Re: Het Derbi Aftermarket Blok
Ow maar dat is wel super stoer.
Ben wel benieuwd naar het versnellingsbakje.
Ben wel benieuwd naar het versnellingsbakje.
-
- Beginnende tuner
- Berichten: 256
- Lid geworden op: ma 06 jan 2014, 12:57
- Vervoersmiddel: Derbi DRD Evo
Re: Het Derbi Aftermarket Blok
Sorry, ondertussen lang niets aan gedaan. Maar heb op het moment ook een Evo en die kart en dat is voor mij belangrijker
spijker95 schreef:Want dat doen we tegenwoordig blijkbaar overal #twitter#facebook#instagram#snapchat#derbi-forum