Nieuw LED knipperlicht, elektra doet raar.

Hier kun je al je vragen kwijt over elektronica.
EZ_R
Pro tuner
Vervoersmiddel: Derbi Senda Xtreme 2003

Nieuw LED knipperlicht, elektra doet raar.

Ongelezen bericht door EZ_R »

Hi,

Ik heb zojuist nieuwe LED knipperlichtjes gemonteerd ter vervanging van de originele gele gloeilampjes. De nieuwe knipperlichten werken prima alleen werkt het groene indicator lampje op mn dashboard niet meer en knippert achter (RAW LED achterlicht) beide kanten tegelijkertijd als je links of rechts aanzet.

Ik heb geprobeerd een wat random weerstandjes er tussen te proppen maar helaas zonder succesvol resultaat. Er zit ook al een weerstand in de LED knipperlichtjes zelf, ze knipperen dan verder ook gewoon normaal dus.
DROP A GEAR AND DISSAPEAR
garfield
Pro tuner
Vervoersmiddel: Derbi Senda R (Xrace) , Ford Fiesta Turbo
Contacteer:

Re: Nieuw LED knipperlicht, elektra doet raar.

Ongelezen bericht door garfield »

Je lampen trekken te weinig stroom.
Nu is de weerstand van het lampje in het dashboard laag genoeg om links en rechts tegelijk te laten knipperen.
Dit lampje zit namelijk tussen de 2 + kanten van de knipperlichten.
(De - wordt door de lamp van het knipperlicht geleverd)

Dus, weerstanden tussen de led en de massa zetten of het lampje uit het dashboard weglaten.
Ford tuning en mods : http://www.fordpower.org.uk" onclick="window.open(this.href);return false;
EZ_R
Pro tuner

Tussen led en massa halen ze helemaal niks uit, ik heb geloof ik bij ieder 8 van deze parallel aanmekaar geknoopt:
http://www.oddwires.com/25pcs-220-ohm-1 ... r-25-pack/

Toen ik er 2 á 3 tussen de + en - van de lampjes deed (parallel met de lampjes dus) gingen ze wel iets slomer knipperen...

Ik heb veel moeite met de wet van Ohm en weerstanden en dergelijke, lijkt of ik overal andere verhalen tegenkom. Wat voor weerstand zou je aanraden? Originele knippers waren 10w ieder.
garfield
Pro tuner
Contacteer:

Dat is toch niet zo moeilijk...
(wet van Ohm is vrij eenvoudig)

je hebt niet genoeg van die weerstandjes parallel gezet, je moet er minimaal 15 parallel zetten om de goede belasting te krijgen, en dan nog branden ze af(te laag vermogen, er gaat 10 Watt doorheen, dus 0,67 Watt per stuk, is 3x wat ze kunnen hebben..)

Maar goed, je moet dus een weerstand van 15 Ohm/10Watt tussen de + kant van de LED en de massa zetten.
Eigenlijk zou je per LED dus zo`n weerstand moeten gebruiken, maar als je er 2 plaatst ben je er al.

Het grote probleem is dat het lampje in het dashboard massa trekt via het lampje van het knipperlicht.
Dat doet ie ook wel met een LED knipperlicht, maar deze trekken zo weinig stroom, dat hierdoor ook de andere kant gaat meeknipperen...
Feitelijk verbindt het lampje dus het linker en het rechter knipperlicht met elkaar.

Je kan ook 2 lampjes parallel aansluiten en deze bij je akku monteren.
Je kan deze dan makkelijk aftakken bij het draadboompje wat naar het achterlicht loopt, dacht de roze en de blauwe(en de massa natuurlijk...)
Niet erg mooi, maar dan werkt het wel :mrgreen:

Of de nette oplossing:

Afbeelding

Dus de 2 originele draden van het lampje doorknippen,op de diodes aansluiten ,dat wordt dan 1 kant van het lampje en een draadje trekken naar de geel/groene draad(van 1 van de achtergrondverlichting lampjes aftakken) die komt aan de andere kant van het lampje.

Diodes hebben een streep op de behuizing,dat is de kant die op het lampje komt...
(Dus beide kanten met het streepje op het lampje)

Zo maakt het namelijk niet meer uit wat voor lampjes je gebruikt, LED of normaal :mrgreen:
Ford tuning en mods : http://www.fordpower.org.uk" onclick="window.open(this.href);return false;
EZ_R
Pro tuner

Grappig dat je eigenlijk steeds met betere oplossingen komt dan die van Derbi zelf. :thumbup:
Je hebt 't me wel al een stuk duidelijker gemaakt, maar als het op elektra aankomt raak ik altijd volkomen de weg kwijt dus denk ik dat ik maar voor de weerstand oplossing ga. Ik ga morgen ff langs onderdelenhuis in de hoop dat ze daar weerstanden verkopen :happy:
garfield
Pro tuner
Contacteer:

Dat krijg je als je al heel lang in de electronica zit..
Als iets niet werkt,dan ontwerp je een betere versie die wel werkt :happy:

En voor de diodes, type maakt niet zoveel uit, loopt toch maar 100mA doorheen.
Maar, de 1n4001 is een goedkope en gangbare versie (A), werkt beter als de weerstanden hack..

Neem wel 10Watt weerstanden, normale zijn maar 1/4 of hooguit 1 Watt.
Die blijven niet lang heel.
Zet ze ook vast op het frame,want ze worden erg heet.
EZ_R
Pro tuner

omfg ik vat 't :mrgreen:

Maar hoe zijn de knipperlichten van het achterlicht en de schakelaar dan eigenlijk verbonden?
Plaats reactie