Ik raad je ten eerste aan om zo min mogelijk gebruik te maken van een bedrijf om je zooi te repareren.
Een Derbi is niet alleen veel rij en schakelplezier maar een groot deel van de lol is ook te beleven aan sleutelen. Het is zeker niet moeilijk, je leert gewoon als je bezig bent.
Waar je op moet letten is of er goed onderhoud is gepleegd, roest, beetje lagers enzo controleren, kabelboom in orde of ie goed rijdt; geen geratel (controleren of er geen neutraal tussen de versnellingen zitten, dit mag alleen het geval zijn tussen 1-2 en 5-6 maar hoeft bij 5-6 niet), dat soort dingetjes. Als je even googled dan kom je wel op een lijst. Het is aan te raden om je brommer op te halen met iemand die er verstand van heeft, misschien kan je iemand van het forum vragen.
Met 17 jaar zal je wss wel rond zo'n 15 euro komen per maand, schadevrije jaren rekenen ze niet echt mee. Let op dat je niet verzekerd bent als je opgevoerd rijdt. Als je dus een ongeval maakt zorg dan ook dat je de boel goed total loss rijd of trap je uitlaat krom.
Afvoeren is niet zo moeilijk, ik heb een makkelijk omkeerbare (legale) begrenzer in m'n uitlaat. Je moet dan wel een laagtoerige uitlaat hebben als je 'm wilt begrenzen (Leovince V6 of originele). Als je daar interesse in hebt kan ik wel een keer een post maken ofzo met hoe dat werkt.
Dingetjes als kapotte snelheidsmeter zijn wat moeilijker. Je zou dan een nieuwe moeten kopen alleen zijn die dinger helaas behoorlijk prijzig. Een optie zou een aftermarket tellertje zijn ofzo maar dat is niet zo netjes.
Kickstarter zou je je blok voor open moeten maken en dat lijkt me niet zo handig als je nog helemaal geen ervaringen met sleutelen hebt.