Probleem dip derbi GPR

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
Joris38
Banden plakker
Vervoersmiddel: Derbi GPR 50 Racing 2006

Probleem dip derbi GPR

Ongelezen bericht door Joris38 »

Hallo,

Ik heb afgelopen week een derbi gpr 50 racing 2006 gekocht. Nu heb ik bij het optrekken een dip rond de 5/6000 toeren. Alleen in de eerste versnelling kan ik hier doorheen komen en anders moet ik terug naar een lagere versnelling. Draaien aan de luchtschroef helpt niet verder, heb in geprobeerd. Hoorde het een en ander over andere sproeiers etc, wie kan me helpen? Het is m'n eerste brommer dus beetje noob vraag misschien. Setup: 50cc + gianelli bocht en leocince V6 demper

Alvast bedankt!
VVincent
Schakelrijder
Vervoersmiddel: Derbi DRD Racing (2008)

Re: Probleem dip derbi GPR

Ongelezen bericht door VVincent »

Als ik je verhaal hierboven lees lijkt het meer alsof er een prop in de uitlaat zit. Die prop zorgt er namelijk voor dat je brommer minder snel in zijn powerband komt. Maar zoals je zelf al zegt kan het ook aan de sproeier liggen. In dit geval zal hij te rijk afgesteld zijn... Of een combinatie van beide is ook mogelijk.

Het is vrij makkelijk om erachter te komen waar het aan ligt. Begin eens met het controleren van de bougie. Door de bougie uit je cilinder te draaien kun je de kleur controleren. Hieronder een korte uitleg over bougie kleur met voorbeeld plaatjes :thumbup:

Afbeelding
(credit naar dit forum/topic: http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/205)

De bovenste (grijs/koffie bruine) bougie is de ideale bougie. Dan zit je redelijk goed met je sproeier.
Mocht de bougie echt zwart zijn dan heb je dus een te grote sproeier in je carburateur zitten, dan heb je eigenlijk het probleem al gevonden. En dat is dan ook de reden waarom die moeilijk optrekt en moeilijk in zijn powerband komt.

Mocht het nou zo zijn dat de bougie grijs/koffie bruin is, dan zit daar misschien nog wel ruimte voor betering, maar dan is dat niet het probleem wat je nu beschrijft. Dan zou je eigenlijk je uitlaat er is af moeten halen en kijken of er nog een prop in zit. Mocht die er nog in zitten dan kan je twee dingen doen.
1. De prop eruit halen, waardoor je topsnelheid hoger ligt en waardoor je gezeur kan krijgen met politie en rollerbanken.
2. Het gat van de prop iets vergroten waardoor je topsnelheid wel wat omhoog gaat en waardoor je ook iets beter optrekt, maar niet gelijk gezeur krijgt me de politie omdat je 80 kan bijv...

Of je kan het natuurlijk laten zoals je het nu hebt, alhoewel ik niet weet wat je topsnelheid nu is. Misschien kan je ons dat vertellen?

Als je dus echt hoog in zijn toeren wilt rijden moet je zonder prop rijden. Want een prop in je uitlaat is ervoor om je brommer te begrenzen tot een bepaald toerental wat neerkomt op een lagere snelheid. Meer hierover is te vinden in dit topic: http://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=3&t=2356

Meld het gerust als ik fouten heb gemaakt met deze uitleg/advies, want fouten zijn menselijk en ik probeer deze jongen ook maar te helpen :D

Veel succes ermee en mocht het niet lukken dan zie ik dat hieronder wel...
Joris38
Banden plakker

VVincent schreef:Als ik je verhaal hierboven lees lijkt het meer alsof er een prop in de uitlaat zit. Die prop zorgt er namelijk voor dat je brommer minder snel in zijn powerband komt. Maar zoals je zelf al zegt kan het ook aan de sproeier liggen. In dit geval zal hij te rijk afgesteld zijn... Of een combinatie van beide is ook mogelijk.

Het is vrij makkelijk om erachter te komen waar het aan ligt. Begin eens met het controleren van de bougie. Door de bougie uit je cilinder te draaien kun je de kleur controleren. Hieronder een korte uitleg over bougie kleur met voorbeeld plaatjes :thumbup:

Afbeelding
(credit naar dit forum/topic: http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/205)

De bovenste (grijs/koffie bruine) bougie is de ideale bougie. Dan zit je redelijk goed met je sproeier.
Mocht de bougie echt zwart zijn dan heb je dus een te grote sproeier in je carburateur zitten, dan heb je eigenlijk het probleem al gevonden. En dat is dan ook de reden waarom die moeilijk optrekt en moeilijk in zijn powerband komt.

Mocht het nou zo zijn dat de bougie grijs/koffie bruin is, dan zit daar misschien nog wel ruimte voor betering, maar dan is dat niet het probleem wat je nu beschrijft. Dan zou je eigenlijk je uitlaat er is af moeten halen en kijken of er nog een prop in zit. Mocht die er nog in zitten dan kan je twee dingen doen.
1. De prop eruit halen, waardoor je topsnelheid hoger ligt en waardoor je gezeur kan krijgen met politie en rollerbanken.
2. Het gat van de prop iets vergroten waardoor je topsnelheid wel wat omhoog gaat en waardoor je ook iets beter optrekt, maar niet gelijk gezeur krijgt me de politie omdat je 80 kan bijv...

Of je kan het natuurlijk laten zoals je het nu hebt, alhoewel ik niet weet wat je topsnelheid nu is. Misschien kan je ons dat vertellen?

Als je dus echt hoog in zijn toeren wilt rijden moet je zonder prop rijden. Want een prop in je uitlaat is ervoor om je brommer te begrenzen tot een bepaald toerental wat neerkomt op een lagere snelheid. Meer hierover is te vinden in dit topic: http://www.derbi-forum.nl/viewtopic.php?f=3&t=2356

Meld het gerust als ik fouten heb gemaakt met deze uitleg/advies, want fouten zijn menselijk en ik probeer deze jongen ook maar te helpen :D

Veel succes ermee en mocht het niet lukken dan zie ik dat hieronder wel...
Ik kan geen prop in de uitlaat vinden, top ligt op 86. Bougie heb ik nog niet gecontroleerd, ga ik zsm doen! Bedankt in ieder geval!
Joris38
Banden plakker

Joris38 schreef:Hallo,

Ik heb zojuist mijn bougie eruit gehaald, dit is het resultaat. Te zwart toch?
Afbeelding
Afbeelding
Welke sproeier zou ik de huidige door moeten vervangen? Tips zijn welkom!

Alvast bedankt
VVincent
Schakelrijder

Je zal sowieso een aantal maten naar beneden moeten. (het gaat in stappen van 2, dus je hebt bijvoorbeeld 90, 88, 86, 84 enz. enz.) Misschien is het handig om te kijken en te vertellen welke sproeiermaat je nu in je carburateur hebt zitten.

Je ziet aan de bougie dat ie wel een bruine tint heeft, maar nog veels te donker. Stel je hebt nu sproeier 90 dan hoef je 88 en 86 al niet te halen. Dat zal wel enig verschil gaan maken, maar niet genoeg met deze bougie kleur. Je zal in dat geval bijvoorbeeld 84, 82, 80 en evt 78 kunnen halen. En dan moet je beginnen bij 84. Gewoon monteren, een stukje rijden en een conclusie trekken.

Het is voor ons heel moeilijk te zeggen welke sproeier je exact moet hebben, want iemand met exact dezelfde brommer/setup als jij kan een hele andere sproeier hebben. Het is een kwestie van proberen en testen.
Joris38
Banden plakker

Aha, ik heb nog niet naar de sproeiermaat gekeken omdat volgende week het blok er toch uit gaat voor nieuwe krukaslagers, kijkt makkelijker;) in ieder geval echt enorm bedankt!! Dankzij jou zie ik weer een lichtpuntje:)
VVincent
Schakelrijder

ohh is er iets mis met de lagers dan? Of gewoon reviseren voor de zekerheid?
Geen dank, daar is dit forum voor. Ik ben ook geholpen met mijn problemen dus is anderen terug helpen het minste wat ik kan doen.
#payitforward
Joris38
Banden plakker

Ja kapotte krukaslagers waarschijnlijk, en na 19k is een revisie niet onverstandig toch?
Gooncy
Pro tuner
Vervoersmiddel: Derbi DRD Pro (sold)
Derbi DRD Edition 2004 (sold)
Gilera Citta 2001 (sold)
Derbi DRD Limited 85th 2005

Ongelezen bericht door Gooncy »

Ligt aan je setup? Ik vind 19k aardig snel
DRD EDITION
Joris38
Banden plakker

Jaa, heb hem net, maar wil gewoon een blok dat perfect functioneert dus zo veel mogelijk nieuwe onderdelen. Krukaslagers zijn echt kapot
VVincent
Schakelrijder

In dat geval moeten ze vervangen worden. Maar normaal gesproken hoef je niet te reviseren bij 19k.
Ik had bijvoorbeeld te veel speling op de krukas en een vastgelopen cilinder. Als je dan toch het blok al open hebt kun je het beter ook goed doen. Daarom heb ik alle lagers vervangen, wat niet per se nodig was geweest.
Joris38
Banden plakker

Aha, echt heel erg bedankt! Nu kan ik weer even vooruit. Thanks you all!
Plaats reactie