Probleem carburateur Derbi

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
fernand10
Derbi fan
Vervoersmiddel: Derbi Senda X-Treme 2008

Re: Probleem carburateur Derbi

Ongelezen bericht door fernand10 »

gpr050 schreef:Ja vonk lijkt ok, echter ik kan niet zien of’ie op tijd staat, backfire is meestal n indicatie dat dat niet het geval is vandaar mijn vraag of het vliegwiel met behulp van een spie in de correcte positie zit en of het juiste vliegwiel erop zit. Ook is zo niet vast te stellen of de vonk onder compressie krachtig genoeg is. De ontstekingsspoel moet minimaal 100V leveren (meten=weten).
Vreemd dat je nu opeens compressie verlies hebt, wellicht dat de siliconen daar de oorzaak van zijn, ik vind het ook bijzonder dat je NT pakkingen nodig zou hebben op een OT blok..
Je zult eerst een goede basis moeten hebben, dwz een spelingsvrije krukas, zowel de lagers als het big-end, en goedwerkende keerringen. Een correcte cilinder met zuiger monteren, met de juiste pakkingen en aanhaalmomenten.
Daarna kan je stapje voor stapje de verschillende onderdelen nakijken cq meten op hun werking. Zou sluit je zaken uit totdat je bij onderdeel komt wat de problemen veroorzaakt. Ik kan het helaas niet leuker voor je maken.
Ik heb een DR cilinder zuiger set voor OT en voor een een of andere reden gebruiken zij alleen voor de koppakking NT pakkingnen maar de rest van het blok was gewoon OT
gpr050
Tuner
Vervoersmiddel: Derbi gpr50

Ongelezen bericht door gpr050 »

Op de eerste foto zie de spiebaan in het vliegwiel, het is de vierkante uitsparing die je ziet als je door het ronde gat in het midden van het vliegwiel kijkt. Als je nu naar foto 8 of 9 gaat zie je een half maan vormige uitsparing in de krukastap. Hierin hoort een goedpassend halve maan spietje te zitten. Hierdoor kan het vliegwiel maar op 1 manier op de krukas gemonteerd worden en kan deze ook niet meer verdraaien. Dit is belangrijk omdat de pick-up van de ontsteking door een metalen plaatje aan het vliegwiel getriggerd wordt. Dit moet op het goede moment gebeuren om de bougie op het juiste moment te laten vonken. Dit ontsteking moment kan iets worden aangepast door de grondplaat wat te verdraaien, maar de basis instelling moet wel op deze manier bereikt worden, anders krijg je wel een vonk maar niet op het goede moment, ook niet als je de grondplaat op de correcte manier gemonteerd hebt! Dus er moet een halve maan spie in van de juiste afmetingen om de bougie op het juiste tijdstip te laten vonken en daarmee de motor te kunnen laten lopen.
fernand10
Derbi fan

gpr050 schreef:Op de eerste foto zie de spiebaan in het vliegwiel, het is de vierkante uitsparing die je ziet als je door het ronde gat in het midden van het vliegwiel kijkt. Als je nu naar foto 8 of 9 gaat zie je een half maan vormige uitsparing in de krukastap. Hierin hoort een goedpassend halve maan spietje te zitten. Hierdoor kan het vliegwiel maar op 1 manier op de krukas gemonteerd worden en kan deze ook niet meer verdraaien. Dit is belangrijk omdat de pick-up van de ontsteking door een metalen plaatje aan het vliegwiel getriggerd wordt. Dit moet op het goede moment gebeuren om de bougie op het juiste moment te laten vonken. Dit ontsteking moment kan iets worden aangepast door de grondplaat wat te verdraaien, maar de basis instelling moet wel op deze manier bereikt worden, anders krijg je wel een vonk maar niet op het goede moment, ook niet als je de grondplaat op de correcte manier gemonteerd hebt! Dus er moet een halve maan spie in van de juiste afmetingen om de bougie op het juiste tijdstip te laten vonken en daarmee de motor te kunnen laten lopen.
Bedankt maar wat moet ik nu concreet doen? mistte er wat of deed ik wat fout ofzo ik monteerde het vliegwiel gewoon zonder na te denken erop en dan trokken die magneten zich gewoon op de goeie plek
gpr050
Tuner

Ja er mist een spietje. Concreet: Je haalt/bestelt een voor dit blok correct 1/2 maan spie (geschikt voor het vliegwiel).Zet je krukas zo dat de opening waar het spietje in moet (zie foto 8 of 9) naar boven wijst. Vervolgens druk je het spietje met de half ronde kant in die uitsparing. Je zult zien dat er nu een klein deel van het spietje met de vlakke kant boven de opening van de krukas uitsteekt. Nu schuif je het vliegwiel zodanig op de krukas dat het uitstekende deel van het spietje precies in de vierkante spiebaan in het vliegwiel valt (dat is de vierkant uitsparing die je ziet als je in het ronde gat in het midden van het vliegwiel kijkt). Hierdoor past het vliegwiel maar op 1 manier op de krukas, en kan ook niet verdraaien. Dit is belangrijk!
Als het vliegwiel erop zit: vervolgens met de moer vastzetten. Nu zou de ontsteking op tijd moeten staan.
Ik hoor het wel of dit geholpen heeft..
fernand10
Derbi fan

gpr050 schreef:Ja er mist een spietje. Concreet: Je haalt/bestelt een voor dit blok correct 1/2 maan spie (geschikt voor het vliegwiel).Zet je krukas zo dat de opening waar het spietje in moet (zie foto 8 of 9) naar boven wijst. Vervolgens druk je het spietje met de half ronde kant in die uitsparing. Je zult zien dat er nu een klein deel van het spietje met de vlakke kant boven de opening van de krukas uitsteekt. Nu schuif je het vliegwiel zodanig op de krukas dat het uitstekende deel van het spietje precies in de vierkante spiebaan in het vliegwiel valt (dat is de vierkant uitsparing die je ziet als je in het ronde gat in het midden van het vliegwiel kijkt). Hierdoor past het vliegwiel maar op 1 manier op de krukas, en kan ook niet verdraaien. Dit is belangrijk!
Als het vliegwiel erop zit: vervolgens met de moer vastzetten. Nu zou de ontsteking op tijd moeten staan.
Ik hoor het wel of dit geholpen heeft..
morgen kopen we de spie en zetten we hem erop en dan zal ik je op de hoogte houden, ik hoop wel dat mijn gekick en geduw met een helemaal verkeerde timing zonder spie geen schade veroorzaakt heeft :sad:
gpr050
Tuner

Ja dat hoop ik ook voor je. De schade aan het (vorige) membraan ontstaat natuurlijk niet zomaar, dus ik hoop dat je nwe membraan niet onherstelbaar schade heeft opgelopen. Eerst maar het spietje er in, en kijken wat er gebeurt!
Is het probleem met de versnellingsbak al opgelost?
fernand10
Derbi fan

gpr050 schreef:Ja dat hoop ik ook voor je. De schade aan het (vorige) membraan ontstaat natuurlijk niet zomaar, dus ik hoop dat je nwe membraan niet onherstelbaar schade heeft opgelopen. Eerst maar het spietje er in, en kijken wat er gebeurt!
Is het probleem met de versnellingsbak al opgelost?
nee het versnellingsbak probleem is niet opgelost en wat nog kutter is is dat de spie vast zit tussen de ontsteking en de 3 schroeven die de ontsteking vasthouden zijn nu 2 schroeven verminkt en nog steeds knalvast omdat ze er niet uit konden en nu lopen we vast geen idee wat we moeten doen omdat die pauper ontsteking er niet uit wilt
gpr050
Tuner

Het zit je ook niet mee hè.
Wat is er precies gebeurd? Stuur even een paar plaatjes van wat er aan de hand is.
fernand10
Derbi fan

gpr050 schreef:Het zit je ook niet mee hè.
Wat is er precies gebeurd? Stuur even een paar plaatjes van wat er aan de hand is.
nee het zit inderdaad totaal niet mee en ik ben vrijwel zeker van het feit dat ik hem op marktplaats ga zetten of naar een garage breng want ik kan er echt gewoon niks mee alles gaat gewoon kut
https://gyazo.com/e0b1c433750879d4de963af8a215a471
achter de zwarte cirkel is de spie gevallen en de rode cirkels zijn de schroeven die zo fucking verminkt zijn door het proberen eruit te schroeven dat ze er letterlijk nooit meer uit zullen gaan, als ik bij de spie wil komen moet die ontsteking eruit maar dat kan dus niet door die rot schroeven
42
Pro tuner
Vervoersmiddel: Honda CBR600 F4i
Aprilia RS4 ( verkocht )

Ongelezen bericht door 42 »

Het kan soms flink tegenzitten ja..ik heb ook eens zo'n ellende brommer gehad..iedereen bijna wel, lol.
Je kan heel voorzichtig de kop van de schroef afboren en dan de stator eroverheen lostrekken en dan met goeie tang de rest van de schroef eruit draaien.
Misschien zijn er nog andere manieren maar zo zou ik het doen.
gpr050
Tuner

Ja dat is mooi K. Er zijn van die lange flexibele staaldraden met een magneetje op het uiteinde, het zelfde als zo’n grijpertje, als je zoiets hebt kun je dat misschien proberen: hij is er tussen gekomen, dan moet’ie er ook weer uit kunnen! Uitboren van de kop kan maar dan heb je wel een griptang nodig om het restant goed te kunnen pakken. In dit soort gevallen probeer ik zelf eerst met de dremel multitool een sleuf in de kop te snijden, dan kan probeer ik het met een slagschroevendraaier of een grote platte schroevendraaier om de schroef eruit te krijgen. (Wel nauwkeurig werken en niet uitschieten, want zo’n stator is zo beschadigd!).
Als je het niet ziet zitten: gewoon naar brommerboer brengen!
Brommert_01
Pro tuner
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Kan je niet gewoon met een staal draadje naar de spie poeren? En daarnaast de schroefjes altijd warm maken met de verf brander, juiste schroevendraaier er op, en een harde klap met de hamer geven op de schrievendraaier. Ik gebruik zelf voor dit altijd een impact schroevendraaier.
fernand10
Derbi fan

Sorry voor het laat reageren maar ik besefte me dat de ontsteking spoelshit natuurlijk vast zit aan die metalen plaat dus haalden we de metalen plaat eruit! beetje schudden en de spie viel eruit. de man van de scooterzaak beweerde dat hij zou passen op een OT vliegwiel kant (t was een am6 spietje) maar hij paste niet.. na uren schuren en vasthameren zat hij goed en ging de brommer aan! met een catch jammer genoeg... de brommer loopt alleen met manual injection en valt uit als de benzine op is, daarnaast liep hij nog hogere toeren dan met t kapotte membraan stationair dus ja :( (luchtschroef zat al heel losjes) k ben al lang blij dat hij aansloeg maar dan zit ik dus weer met t benzine en toeren probleem en ja er zat benzine in de tank enja er kwam benzine uit bij zuigen aan de slang en ik gaf geen gas, gaskabel zat verder ook niet onder spanning en je hoort de klep openen en sluiten als je de gashendel draait
gpr050
Tuner

In ieder geval 1 probleem opgelost! :thumbup:
fernand10
Derbi fan

gpr050 schreef:In ieder geval 1 probleem opgelost! :thumbup:
dat wel! echt heel erg bedankt voor jullie hulp ik waardeer het serieus enorm en mijn brommer heeft eindelijk zijn eerste paar hectometers gemaakt :D
Als ik gas geef borrelt hij en trekt hij niet op, als ik geen gas geef dan trekt hij wel en met handen los van de gashendel kan hij ineens hoog in de toeren schieten of weer laag dus het is heel apart. Mijn schakelpook heeft nog steeds enorm veel speling en werkt vaak niet, neutraal vinden is lastiger dan eerst maar ik laat donderdag even iemand ernaar kijken die er verstand van heeft, ook kan het zijn dat ik compressie ben verloren na het rijden, ik weet het niet 100% zeker kan ook ik zijn die helemaal panisch wordt maar ik denk het wel
42
Pro tuner
Vervoersmiddel: Honda CBR600 F4i
Aprilia RS4 ( verkocht )

Ongelezen bericht door 42 »

Adem in..adem uit..
Ik zal niet roepen dat het wel goed komt, die pech brommer van mij is ook nooit goed gekomen, maar er moet gewoon ergens 1 dingetje niet goed zijn, als je dat vindt ben je er ;)
En t kweekt karakter zeg maar, ik heb na mn vorige brommer ook heeel veel karakter.
Een kutkarakter is ook een karakter tenslotte.. :mrgreen:
fernand10
Derbi fan

42 schreef:Adem in..adem uit..
Ik zal niet roepen dat het wel goed komt, die pech brommer van mij is ook nooit goed gekomen, maar er moet gewoon ergens 1 dingetje niet goed zijn, als je dat vindt ben je er ;)
En t kweekt karakter zeg maar, ik heb na mn vorige brommer ook heeel veel karakter.
Een kutkarakter is ook een karakter tenslotte.. :mrgreen:
Karakter heeft het zeker bij mij gekweekt, of het positief is is een ander verhaal :lol:
Brommert_01
Pro tuner
Vervoersmiddel: Aprilia SX50(binnenkort 80), Derbi DRD ProRace 4(verkocht) & Derbi DRD racing Limited 2005

Ongelezen bericht door Brommert_01 »

Dat borrelen etc kan een van alles liggen, of je wel of geen luchtfilter er aan hebt, of afstelling slecht is, spruitstuk niet goed vast hebt gedraaid etc etc dat vanzelf gas geven kan zijn dat je gaskabel te strak staat of ergens blijft hangen.
fernand10
Derbi fan

Brommert_01 schreef:Dat borrelen etc kan een van alles liggen, of je wel of geen luchtfilter er aan hebt, of afstelling slecht is, spruitstuk niet goed vast hebt gedraaid etc etc dat vanzelf gas geven kan zijn dat je gaskabel te strak staat of ergens blijft hangen.
je hoort de klep openen en sluiten wanneer je de gashendel open trekt, heel heel soms schiet hij hoog in de toeren als je gas geeft maar meestal stopt hij met trekken en als je lang genoeg de gashendel opentrekt valt hij uit omdat hij gewoon geen toeren maakt
Plaats reactie