
Heb zo'n instelbaare maar het is hetzelfde principe als een euro begrenzer.
Kata 2.0 schreef: ↑wo 15 mar 2023, 20:38Ik heb er dus ook al heel veel over zitten denken en kom er niet helemaal uit. Zoals u zegt regelt die pompt naar 1 op 50 bij een 50CC, als je een groter cylindervolume monteert klopt de rekening ook al niet meer. Maar ik denk wel dat die pompjes sowieso naar de veilige kant doseren en dus meer naar 1 op 45 zitten dan 1 op 55.42 schreef: ↑wo 15 mar 2023, 18:55Dat dus, zo vraag ik me af of de verhouding nog wel klopt als er door een grotere carb meer benzinemengsel aangeleverd wordt..is de oliepomp idd niet afgesteld op een volume voor 50cc bijvoorbeeld ?Kata 2.0 schreef: ↑wo 15 mar 2023, 15:22
Dat is eigenlijk ook een vraag die ik me al heb gesteld.
Is maar dat je oliepompje gewoon pompt adh van het toerental. Als je nu bij hetzelfde toerental door middel van een grotere carbu meer lucht/benzinemengsel gaat aanvoeren zal je motor normaal gesproken meer toeren maken en dus zal je pompje ook meer olie aanleveren. Dan zou ik denken dat de verhouding hetzelfde blijft. Maar zou het ook niet kunnen dat dat pompje het op de hogere toerentallen net iets minder aankan en je olie/benzineverhouding niet meer optimaal is?
Is gewoon maar een vraag hoor.![]()
Dan zou zelf mengen idd beter zijn.
Te ingewikkeld voor mn ouwe hoofd..![]()
Ik neem in elk geval geen risico (ook een 2-takt oliepomp kan stuk gaan) en meng zelf 1 op 50. Komt bij dat ik voor mijn kart ook 1 op 50 meng en na een dagje rijden wel ns wat overschot heb. Dat kan dan gewoon in de brommer zijn benzinetank. Een beetje zuinig zijn is geen zonde hé.![]()
Dus als ik alleen zou ontgrenzen en een nieuwe uitlaat en een sproeier eronder gooi dan kan ik gewoon nog door met de oliepomp toch?Kata 2.0 schreef: ↑wo 15 mar 2023, 20:38Ik heb er dus ook al heel veel over zitten denken en kom er niet helemaal uit. Zoals u zegt regelt die pompt naar 1 op 50 bij een 50CC, als je een groter cylindervolume monteert klopt de rekening ook al niet meer. Maar ik denk wel dat die pompjes sowieso naar de veilige kant doseren en dus meer naar 1 op 45 zitten dan 1 op 55.42 schreef: ↑wo 15 mar 2023, 18:55Dat dus, zo vraag ik me af of de verhouding nog wel klopt als er door een grotere carb meer benzinemengsel aangeleverd wordt..is de oliepomp idd niet afgesteld op een volume voor 50cc bijvoorbeeld ?Kata 2.0 schreef: ↑wo 15 mar 2023, 15:22
Dat is eigenlijk ook een vraag die ik me al heb gesteld.
Is maar dat je oliepompje gewoon pompt adh van het toerental. Als je nu bij hetzelfde toerental door middel van een grotere carbu meer lucht/benzinemengsel gaat aanvoeren zal je motor normaal gesproken meer toeren maken en dus zal je pompje ook meer olie aanleveren. Dan zou ik denken dat de verhouding hetzelfde blijft. Maar zou het ook niet kunnen dat dat pompje het op de hogere toerentallen net iets minder aankan en je olie/benzineverhouding niet meer optimaal is?
Is gewoon maar een vraag hoor.![]()
Dan zou zelf mengen idd beter zijn.
Te ingewikkeld voor mn ouwe hoofd..![]()
Ik neem in elk geval geen risico (ook een 2-takt oliepomp kan stuk gaan) en meng zelf 1 op 50. Komt bij dat ik voor mijn kart ook 1 op 50 meng en na een dagje rijden wel ns wat overschot heb. Dat kan dan gewoon in de brommer zijn benzinetank. Een beetje zuinig zijn is geen zonde hé.![]()
Die laatste vraag van mij was eigenlijk voor deze reactie bedoeldSkakelbr schreef: ↑wo 15 mar 2023, 20:48Kata 2.0 schreef: ↑wo 15 mar 2023, 20:38Ik heb er dus ook al heel veel over zitten denken en kom er niet helemaal uit. Zoals u zegt regelt die pompt naar 1 op 50 bij een 50CC, als je een groter cylindervolume monteert klopt de rekening ook al niet meer. Maar ik denk wel dat die pompjes sowieso naar de veilige kant doseren en dus meer naar 1 op 45 zitten dan 1 op 55.42 schreef: ↑wo 15 mar 2023, 18:55
Dat dus, zo vraag ik me af of de verhouding nog wel klopt als er door een grotere carb meer benzinemengsel aangeleverd wordt..is de oliepomp idd niet afgesteld op een volume voor 50cc bijvoorbeeld ?![]()
Dan zou zelf mengen idd beter zijn.
Te ingewikkeld voor mn ouwe hoofd..![]()
Ik neem in elk geval geen risico (ook een 2-takt oliepomp kan stuk gaan) en meng zelf 1 op 50. Komt bij dat ik voor mijn kart ook 1 op 50 meng en na een dagje rijden wel ns wat overschot heb. Dat kan dan gewoon in de brommer zijn benzinetank. Een beetje zuinig zijn is geen zonde hé.![]()
Een pompje mengt 1:50 voor de originele setup. Als je dingen gaat veranderen klopt dit natuurlijk niet meer maar omdat de meeste pompjes net te rijk staan afgesteld (rond 1:55) kom je vaak met een paar hogere sproeier maten er nog mee weg.
Je kan dat moeilijk afmeten en dan ga je idd op de fabrieksafstelling moeten vertrouwen. Zoals hogerop al gezegd denk ik dat de pomp ietwat 'veilig' is ingesteld en je dan eerder op 1:55 ipv 1:45 zal zitten.42 schreef: ↑do 16 mar 2023, 13:08 Niet echt, gewoon op t streepje.
Nu vind ik dat afstellen sowieso sketchy, zo moet je dat stukje rubber wat in het kapje valt tegen houden met afstellen, doe je dat niet dan veranderd de stand iets zodra je het kapje er op doet en smeer je net iets rijker.
En zou ook de verhouding graag weten maar gok er op dat t goed zit, slijtage zie je helaas pas als de cilinder er af gaat en dat zal voor eerst niet zijn dus fingers crossed dan maar.
Nog even terug over die begrenzers. Je hebt het hier over een begrenzer zonder afstandsbediening toch? Met het uitzetten voordat je wegrijdt?42 schreef: ↑wo 15 mar 2023, 19:59 De gewone dus wel ja, die moet je dus eerst uitzetten met contact aan maar motor uit, ik heb er zelf 1 gekocht maar nog niet afgesteld en in werking maar kan me nu al voorstellen dat ik dat heel snel zat ben eigenlijk.
En je krijgt nog een extra boete als ze em vinden bij controle dus ik ben er nog niet over uit of ik em wel ga gebruiken.
Ik vind het systeem met die cdi met ingebouwde begrenzer mooier, zou bijna mn bedrading aan gaan passen op zo'n ding, zeker als je em idd aan moet zetten en niet automatisch aangaat.
Denk dat ik zelf Jos Dijkman eens een mailtje ga sturen over hoe die precies werken.
Maar het uitdoen van de motor mag wel gewoon toch? Want met de meeste zodra je hem uitzet gaat de begrenzer ook automatisch weer aan. En heb je wat ervaring of de politie deze dingen makkelijk herkent?42 schreef: ↑di 04 apr 2023, 21:34 Nee, das juist die met afstandsbediening, ik weet niet zeker hoe met schakelaar werkt.
Zodra je het contact aan zet vd brommmer, dus zonder te starten maar wel dat je lichtjes e.d. aangaan, staat de begrenzer ook aan en dan moet je de begrenzer dus eerst uitzetten..het uitzetten mag ook niet met draaiende motor....bloedje irritant dus aangezien je dat elke x moet doen zodra je motor is uit geweest.
Maar hoe zit dat dan met tussengas? Gaat je daardoor juist niet te hoog in de toeren zitten als je terugschakelt?Kata 2.0 schreef: ↑za 22 apr 2023, 15:17 Ik schakel meestal terug en rem tegelijkertijd nog bij als het nodig is. Probleem is wel dat je bij te fél terugschakelen je een 2-takt heel hoog in toeren kan jagen maar doordat je geen gas geeft er amper nog mengsel (dus ook geen smerende 2-takt olie) aankomt in je blok.
Dus: Terugschakelen mag maar dan eerder om ietwat te vertragen, als je hem hoog in toeren gaat jagen kan je beter gewoon remmen tot het toerental zo ver gezakt is dat je veilig kan terugschakelen.
Is enkel mijn persoonlijke mening natuurlijk.
Dus het remmen met koppeling in zorgt niet echt voor extra slijtage? En zo wel dan is dat dus zo weinig dat het eigenlijk niks uitmaakt en je gewoon moet rijden zoals het fijnst voelt?42 schreef: ↑vr 21 apr 2023, 20:57 Ik schakel in gedeeltes terug, als ik te snel terugschakel van 6 naar helemaal 1 dan klinkt t niet echt lekker, vooral naar zn 1 geeft dan een 'kloink'.
Maar verder gewoon tijdens het remmen met koppeling in idd.
Ik rij vrij sportief en rem en schakel laat dus dan moet je wel.
Ook is het beter niet op de motor te remmen zoals je met een auto of motor wel kan doen, je geeft dan geen gas dus komt er te weinig olie bij voor zn toeren.