Am6 loopt trekt ineens valse lucht en heeft cilinder/zuiger kapot gereden

Algemene vragen over Derbi.
SterkeStijn
Banden plakker
Berichten: 2
Lid geworden op: do 28 nov 2024, 14:48
Vervoersmiddel: Malaguti XSM / Speedfight 2

Am6 loopt trekt ineens valse lucht en heeft cilinder/zuiger kapot gereden

Ongelezen bericht door SterkeStijn »

Goedeavond,

Ik heb vorige week een malaguti xsm 50 2020 gekocht. Hier zit een airsal 70 (1000km oud), een 21mm mezoly racing carb en een niet standaard uitlaat op (geen idee welke, wist de verkoper ook niet).

Ik heb er ongeveer 200km mee gereden voordat dat die in elkaar zat. Hij liep helemaal perfect, maar hij rookte een beetje dus ik wou de bougie checken en even de cilinder met een boroscoop. De bougie was mooi koffiebruin en de cilinder zag er nog prima uit, alleen zaten er 2 vegen op en er lag wat, volgensmij, condens in de cilinder. Nou ik weer nieuwe bougie erin en paar dagen niet op gereden

Nou wou ik vandaag weer de std 17.5 carb op zetten, omdat die best hard liep en hier veel politie rond rijd. Na alles om te wisselen was ik erachter gekomen dat de 17.5 niet past doordat het rubber van het luchtfilter te kort lijkt. Ik dus weer die 21 erop gezet en niks met de afstelling gedaan.

Hierna even gestart en alles klonk prima, dus even gaan rijden en ff langs de winkel gegaan. Wil ik weer terug rijden, kom ik hooguit 50 meter ver en valt de brommer uit, het klonk als een warmloper dus ik gelijk checken of die vast zat, hij zat niet vast maar had geen compressie meer.

Ik heb er toen de bougie uit gehaald, bijna helemaal wit, shit. Met boroscoop in cilinder en hopen voor het beste, zie ik dat de cilinder wand op 2 plekken beschadigd is en er wat metaal op de zuiger ligt.

Nu weet ik vrij zeker dat de cilinder de kliko in kan, maar voor ik een nieuwe cilinder koop moet ik natuurlijk wel weten hoe die valse lucht trok. Ik heb de carters nog gecheckt en kon vanaf buiten geen rare dingen zien, alleen een gat voor aan de onderkant, maar het leek alsof dit er al lang zat en geen lucht aanzoog met kicken.

Zou iemand toevallig weten hoe mijn brommer ineens genoeg valse lucht trok om de cilinder aan gort te rijden na het verwisselen van carb en dan weer terug zetten van de oude carb, zonder te spelen met afstelling?


TLDR: brommer zuigt valse lucht na verwisselen van carb en daarna weer terug zetten van oude.
Kata 2.0
Tuner
Berichten: 446
Lid geworden op: wo 09 feb 2022, 12:46
Vervoersmiddel: Brommer

Re: Am6 loopt trekt ineens valse lucht en heeft cilinder/zuiger kapot gereden

Ongelezen bericht door Kata 2.0 »

Het kan toeval zijn (Zelf ook al eens op de verkeerde plek gezocht) maar aangezien het laatste wat je gedaan hebt de caburateurs wisselen is zou ik om te beginnen daar zoeken.

Kan zijn dat je daardoor bijvoorbeeld een kleine barst in het rubberstuk tussen carbu en cylinder dat anders werd dichtgedrukt door de manier waarop de carbu er op zat nu ietwat meer open hebt gezet.

Ik zou ook eens proberen te achterhalen waar het metaal dat op de zuiger ligt vandaan komt. Eventueel eens nakijken of de cylinder niet te honen of overboren valt. Bespaart je de kosten van een nieuwe cylinder maar je moet nog wel eea uitkuisen en oa een nieuwe zuiger kopen.
SterkeStijn
Banden plakker
Berichten: 2
Lid geworden op: do 28 nov 2024, 14:48
Vervoersmiddel: Malaguti XSM / Speedfight 2

Re: Am6 loopt trekt ineens valse lucht en heeft cilinder/zuiger kapot gereden

Ongelezen bericht door SterkeStijn »

Ik heb net het blok gedemonteerd en heb gevonden dat er een flinke kras in de cilinderwand zit van een zuigerveer. De zuigerveer zit ook vast op de zuiger, ik kan hem zelfs niet meer draaien op de zuiger. Ook zitten er wel wat plekken op de kop, maar de cilinder is toch oud ijzer dus dan ook gelijk een nieuwe kop.

De krukas is niet verkleurd en ik voel zelf geen speling. Zou spoelen van het blok genoeg zijn of zouden de carters echt gesplitst moeten worden.

Ik gok dat de zuigerveer los geschoten is door een combinatie van arm rijden, doortrappen wanneer die even stil had gestaan na het warm rijden en volgens de verkoper was de setup al rond de 1000km oud.

Weet iemand wat de beste 50cc cilinder is voor een tamme setup die rond de 60 loopt, van rond de 200 eu. Ik heb zelf zitten kijken naar de doppler origin of polini gietijzer.
Plaats reactie