Afstelhulp

Ben je je Derbi aan het opvoeren maar wil het niet lukken? Stel dan hier je vragen.
PhotexNL
Derbi fan
Vervoersmiddel: Derbi drd 03 R Limited

Afstelhulp

Ongelezen bericht door PhotexNL »

Hey allemaal,

Ik ben al een jaar bezig met project Derbi (af en aan). Ding helemaal vanuit een doos opgebouwd en gereviseerd en alles werkt netjes zoals het moet horen. Alleen dan....de performance. Ik zeg er vast bij mijn ervaring ligt vooral bij scooters en ik moet zeggen dat ik het op gehoor afstellen van een schakel een stuk moeilijker vind op de een of andere manier.

Eerst maar even de huidige setup:
70cc airsal giet
Hittegraad bougie 9
21 mm Dellorto, emulsie buis AU262, naald W7
Turbokit uitlaat
Twv origineel

Ik heb heb het zover afgesteld gekregen dat ik er fatsoenlijk mee kan rijden maar super vind ik het niet lopen. Onder de Powerband is er zoo weinig power. Als ik zeg 40 rij in zijn 3 met 5000 toeren en ik geef vol gas dan kruipt het echt omhoog. Nou kan ik natuurlijk een versnelling terug trappen maar dat rijd nou niet echt relaxt. In de Powerband gaat ie lekker, al blijf ik het geluid van de motor erg, ja hoe moet ik het nou noemen, rauw/fel/schel.... alsof hij zo op zijn tenen loopt en elk moment de boel uit elkaar klapt zoveel toeren (is maar 10k). Het kan ook zijn dat dit trilling is want dat doet ie op zijn uiterste toeren best wel.....maarja ik ben scooter gewend natuurlijk, daar klinkt 10000 toeren veel rustiger.
Net voor zijn powerband houd hij heel soms net even in, geen bwoapp geen haperen hij blijft dan net een tel op hetzelfde toerental en trekt dan door.

Wat me opvalt als ik de vele afstel topics doorloop is dat vaak gepraat wordt over sproeiers rond de 100. Daar kom ik echt niet eens mee van zijn plek, het beste resultaat heb ik met sproeier 85. Uiteraard heb ik een uitgebreide range van sproeiers getest op verschillende gadnaald standen en zelf met verschillende naalden. Ga ik naar sproeier 82 dan gaat hij meer inhouden voor de powerband, maar ga ik naar 88 dan begint er gehaper te komen her en der en trekt hij veel trager naar zijn powerband, het geluid veranderd niet. De afstelling luisterd vreemd nauw met zulke kleine sproeier verschillen. Bij sproeier 95 is het een en al haperen (rijk) en 100 komt niet meer van zijn plek.

Met de gadnaald 1 clipje rijker is het stotteren over het hele toerenbereik ongeacht sproeier en met het clipje 1 armer is het bij gas geven meteen bwoapp zelfs al doe ik er sproeier 130 in.

De bougie kleurt ook op een manier die ik niet ken. De electrode is deels koffie ruim deels zwart en de cone in het midden zwartgrijs (dus niet licht grijs eerder zwart met een grijze waas).

Onsteking, bobine/cdi en bougie zijn al een keer vervangen maar dit bracht geen verandering. Ook andere carburateurs niet. Membraan klepjes ook vernieuwd voor de zekerheid.

Dit alles maakt het aftellen voor mij erg moeilijk...mischien is het geluid in de Powerband wel heel normaal voor een derbi of zijn het wellicht wat over toeren? Maar toch, vroeger had een maat van me een DT50 met ori cilinder en toevallig dezelfde uitlaat als ik nu heb en damn dat was een beest, als je daar vanaf 5k toeren in zijn 3 gas gaf dan vloog je vooruit dus ik denk dat ik iets verkeerd doe/interpreteer.

Please help
Erwin P
Pro tuner
Vervoersmiddel: Aprilia RX
KTM 990 Adventure
Beta RR 250 2X
Aprilia RS 50
Suzuki Intruder 800
Zero DS

Re: Afstelhulp

Ongelezen bericht door Erwin P »

Ik hoorde je eerder over veel geluid. Ook voor dit probleem eens naar het luchtfilter kijken? Een smerig of oud luchtfilter kan de mafste problemen geven.
Plaats reactie