Onderhoudsbeurt

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
Lex
Pro tuner
Vervoersmiddel: Suzuki DRZ400SM

Onderhoudsbeurt

Ongelezen bericht door Lex »

Hallo, staat inmiddels 4000 km op mn senda,

Is er iets van een checklist qua onderhoud?
Blokolie is vervangen rond de 500-1000-3300 , en ben ik van plan om bij de 4500 weer te doen.
Remblokjes zijn in orde, al voel ik wel paar groefjes in de schijf, maar dat lijkt me meer dan normaal ( is niet diep ).
Banden zijn nog prima

In de workshop manual stond iets over benzine en olie leiding, oliefilter, kan iemand daar uitleg over geven?

En wanneer je je bougie moet vervangen, gaat al zo'n 4000km mee, word ook wel tijd dat hij vervangen moet worden.

En had ik NOG een vraagje, in de winter, moet er een grotere sproeier in,
nu zit er bij mij 96 in ( standaard met metrakit thrower ), en in de zomer liep die perfect, is het verstandig om 98 erin te doen?

En hoe werkt het oliepompje precies, hoe weet ik of hij genoeg olie pakt, boutje indraaien ( dus dat ijzeren 'staafje' uitdraaien ) zorgt voor meer olie tijdens stationair lopen, of ook tijdens het rijden? Krijg sinds ik mijn uitlaat heb ontkoold zwarte troep uit de demper, terwijl ik toen niks veranderd had.
wippo
Tuner
Vervoersmiddel: Derbi Senda SM

Re: Onderhoudsbeurt

Ongelezen bericht door wippo »

AlexSenda schreef:Hallo, staat inmiddels 4000 km op mn senda,

Is er iets van een checklist qua onderhoud?
Je onderhoudsboekje staat alles wel in ongeveer.
Blokolie is vervangen rond de 500-1000-3300 , en ben ik van plan om bij de 4500 weer te doen.
Meer dan genoeg.
Remblokjes zijn in orde, al voel ik wel paar groefjes in de schijf, maar dat lijkt me meer dan normaal ( is niet diep ).
Klopt.
Banden zijn nog prima

In de workshop manual stond iets over benzine en olie leiding, oliefilter, kan iemand daar uitleg over geven?
Voor de leidingen schoonmaken moet je gewoon een keertje V-power tanken. Carburateur en oliefilter schoonmaken zou ik zeker een keertje doen als je dat nog niet gedaan hebt. Google maar voor How-To's (en als je dan zo vriendelijk zou willen zijn om ze hier meteen in het how-to gedeelte te zetten zou dat top zijn, wel met bronvermelding uiteraard. :)).

En wanneer je je bougie moet vervangen, gaat al zo'n 4000km mee, word ook wel tijd dat hij vervangen moet worden.
Mag inderdaad.

En had ik NOG een vraagje, in de winter, moet er een grotere sproeier in,
nu zit er bij mij 96 in ( standaard met metrakit thrower ), en in de zomer liep die perfect, is het verstandig om 98 erin te doen?
Je moet gaan afstellen als je merkt dat je brommer niet meer optimaal loopt.
En hoe werkt het oliepompje precies, hoe weet ik of hij genoeg olie pakt, boutje indraaien ( dus dat ijzeren 'staafje' uitdraaien ) zorgt voor meer olie tijdens stationair lopen, of ook tijdens het rijden?
De afstelling van je oliepompje moet je niet aankomen. Of je moet hem meteen afkoppelen en op mengsmering gaan rijden.
Krijg sinds ik mijn uitlaat heb ontkoold zwarte troep uit de demper, terwijl ik toen niks veranderd had.
Alstu.
The box said: "Requires Windows 7 or better". So I installed Linux.
Supermoto Rider #84
Tuner
Vervoersmiddel: Seat Ibiza - Yamaha wr 426f Supermoto

Ongelezen bericht door Supermoto Rider #84 »

blokolie zo vaak vervangen is eigelijk niet nodig. om de 5000 is meer dan genoeg, gebeurt toch niet zoveel in zo'n blokje,

groeven in je schijf is idd. normaal, gewoon je blokken vervangen als je remvoering bijna op t einde is.

benzine en olie leidingen schoonmaken is ook nergens voor nodig, en V-power tanken helpt echt niets. V-power is niet schonere benzine hoor, het verbrand alleen schoner "zeggen ze".
na 4000km zijn die leidingen niet vies, ze zullen wss na een tijdje hard worden maar dan ga je naar bromboer en haal je voor 2 euro 1 meter nieuwe slang.

En ik verwachte van een moderator wel iets meer kennis van een derbi, olie filter, nou dat moet jij mij maar eens vertellen waar die zit, nergens dus.. tenminste niet bij het oude blok dus bij t nieuwe zal die er denk ik ook niet zitten...

bougie gaat ook wel zo'n 10.000km mee, zolang die blijft vonken is t goed.

oliepomp idd. gewoon afblijven, ik heb de mijne er toen gewoon afgehaalt omdat k die tering dinge niet vertouw, maar inprinciepe moeten ze gewoon werken zolang je er maar niet aan gaat kloten.

ik had bij mijn metrakit pijp ook van die troep uit me demper, alleen toen ik zelf ben gaan smeren zonder olie pomp was dat over dus blijkbaar smeert zo'n oliepomp best vet.

afstelling gewoon zo houden, hij zal miss iets beter gaan lopen omdat hij wat armer staat en dan wordt hij iets feller in theorie.
-- Ex Supermoto Rider # 84 --
-- Yamaha wr 426f Supermoto --
Lex
Pro tuner

Supermoto Rider #84 schreef:
En ik verwachte van een moderator wel iets meer kennis van een derbi, olie filter, nou dat moet jij mij maar eens vertellen waar die zit, nergens dus.. tenminste niet bij het oude blok dus bij t nieuwe zal die er denk ik ook niet zitten...
Stond in de handleiding ;)
Zag wel op easyparts al de 'oliefilter' staan.

http://www.easyparts.nl/showdrawing/243 ... ystem.html

Nummertje 29
D-Gijs
Schakelrijder
Vervoersmiddel: Derbi senda extreme sm

Ongelezen bericht door D-Gijs »

Dat is het oliefiltertje van je 2-takt olie tankje.. zolang jij geen zand of troep in je tankje gooit, hoef je die ook niet schoon te maken :P
Lex
Pro tuner

Weet genoeg weer :)

Bedankt

Nog wel een vraagje, over dat oliepompje
Gewoon over de werking ervan

Als het ingedraaid is, zoals hier op de foto, zorgt het ervoor dat hij 'weinig' olie krijgt met stationair , toch?
Of geld dit ook als je aan het rijden ben, neem aan van niet.
Dus als het je het uitdraai, krijg je meer smering tijdens stationair lopen
?

Afbeelding
Supermoto Rider #84
Tuner

de werking van die kabel is gewoon precies hetzelfde als van je gaskabel, deze kabel zit dan ook vast aan je gaskabel maar dat had je denk ik zelf al wel begrepen.

dus als je hem uit draait krijgt hij meer en wanneer je hem in draait krijg hij minder..
RaliasR
Pro tuner
Vervoersmiddel: Derbi Senda Monster Energy uitvoering

Ongelezen bericht door RaliasR »

bij uitdraaien dan krijg je op ieder moment meer olie.
Niet mee spelen.
Wat wij weten is een druppel, wat wij niet weten een oceaan
Lex
Pro tuner

RaliasR schreef:bij uitdraaien dan krijg je op ieder moment meer olie.
Niet mee spelen.
Die stond eerst helemaal ingedraaid, heb hem later ( toen ik hem liet opvoeren ), iets verder uitgedraaid

De foto die ik net liet zien, dat is van wanneer ik hem kocht,
Moet ik hem nou weer terugdraaien?
Lijkt me niet goed voor de zuiger..
wippo
Tuner

Supermoto Rider #84 schreef: En ik verwachte van een moderator wel iets meer kennis van een derbi, olie filter, nou dat moet jij mij maar eens vertellen waar die zit, nergens dus.. tenminste niet bij het oude blok dus bij t nieuwe zal die er denk ik ook niet zitten...
Er zit gewoon een oliefilter bij het begin van je leiding hoor. Ook bij OT.
Supermoto Rider #84
Tuner

nou mijn excuses dan voor de valse beschuldiging..
maar deze hoef je alsnog niet schoon te maken, olie die je erin doet is toch schoon dusja kan weinig vuil in gaan zitten..

en ik heb nooit met oliepomp gereden heb bij aankoop de boel er gelijk compleet afgehaalt enzo dusja

je kan je oliepomp weer standaard afstellen maar je kan hem ook zo houden, maakt niet zoveel uit tenzei je het heel erg vind dat hij onverbrande troep uit je demper spuugt, oliepomp smeert zowiso vet genoeg ook bij standaard afstelling dus zuigertj zal er niet zoveel problemen mee hebben..
Aightt
Banden plakker
Vervoersmiddel: ex- derbi senda pro

Ongelezen bericht door Aightt »

olietankje enzo hoef je niet schoon te maken.

het gene waar ik me mee bezig zou houden:

-Was je luchtfilter uit om de 1000/1500 km en spuit hem weer in met olie
-Haal je carb eraf en maak die eens schoon rond de 1000/1500
-tijdens de winter word de lucht ijler dus mocht die minder gaan lopen of moeilijker aan gaan ( met choke ) twee maten sproeier erbij.
-blokolie om de 1500 km
-remblokjes af en toe bekijken, zijn ze redelijk ingesleten dan vervangen voordat ze op je schijf zelf remmen ( kunnen heel wat kms mee dus dat merk je vanzelf wel eigenlijk )
-gezien je met een snellere uitlaat rijdt kan je wellicht een ander hittegraad bouggi nemen maar ook deze kunnen aardig wat km's mee.

verder zou ik me niet bezig houden met je olie pomp, wat je wel kan doen is eens dat kapje eraf schroeven en er wat olie opspuiten zodat er niks roest binnenin.

en nog een onderhoudstip, was je brommer gewoon vaak door hem in tespuiten met ontvetter en daarna goed afspuiten en als die droog is eens lekker wd40 over je blokje spuiten ( vooral onderkant en voorkant waar het meeste rommel op komt.
Lex
Pro tuner

Aightt schreef: -Was je luchtfilter uit om de 1000 of 1500 km en spuit hem weer in met olie
-Haal je carb eraf en maak die eens schoon rond de 1000
-tijdens de winter word de lucht ijler dus mocht die minder gaan lopen of moeilijker aan gaan ( met choke ) twee maten sproeier erbij.
-blokolie om de 1500 km
-remblokjes af en toe bekijken, zijn ze redelijk ingesleten dan vervangen voordat ze op je schijf zelf remmen ( kunnen heel wat kms mee dus dat merk je vanzelf wel eigenlijk )
-gezien je met een snellere uitlaat rijdt kan je wellicht een ander hittegraad bouggi nemen maar ook deze kunnen aardig wat km's mee.

en nog een onderhoudstip, was je brommer gewoon vaak door hem in tespuiten met ontvetter en daarna goed afspuiten en als die droog is eens lekker wd40 over je blokje spuiten ( vooral onderkant en voorkant waar het meeste rommel op komt.
- Je hebt hier toch speciale olie voor? Of is dat weer voor powerfilter? En anders: in water doppen? laten drogen
- Zal ik gaan doen.
- Twee sproeier maten of 2 cijfertjes erbij? Zit nu 96 in, dus als het sproeier maten zijn 100 ( komt mooi uit, heb ik nog liggen )
- Wordt dus bij de 4500 weer gedaan :D
- Had even gekeken, meer dan genoeg vlees over.
- Hittegraad weet ik weer niet, geen idee wat het gaat doen/winst/verlies

Bedankt voor de tip :) Was vorige week 4-5 uur(!) bezig om hem zijn winterslaapje te laten houden , alles schoonmaken, eraf halen, noem het maar op. Zal er eens wat wd40 tegenaan gooien.
wippo
Tuner

Google maar even op luchtfilter schoonmaken/reinigen. Dan vind je wel een how-to. ;)
Lex
Pro tuner

wippo schreef:Google maar even op luchtfilter schoonmaken/reinigen. Dan vind je wel een how-to. ;)
Had ik na mn post al gevonden :D
robke135
Derbi fan
Vervoersmiddel: Derbi senda drd Limited Edition 07 - senda xtreme 06

Ongelezen bericht door robke135 »

AlexSenda schreef:
wippo schreef:Google maar even op luchtfilter schoonmaken/reinigen. Dan vind je wel een how-to. ;)
Had ik na mn post al gevonden :D
ik zouw als ik jouw was neit met ontvetter op je kappen gaan want dan zijn ze gelijk zo dof als de pest!
Afbeelding
wippo
Tuner

Daarna cockpitspray en ze shinen weer. 8-)
Lex
Pro tuner

Heb hier polijst spul, vult ook gelijk krasjes op
dus dat zit wel snor
Supermoto Rider #84
Tuner

Aightt schreef:olietankje enzo hoef je niet schoon te maken.

het gene waar ik me mee bezig zou houden:

-Was je luchtfilter uit om de 1000/1500 km en spuit hem weer in met olie
-Haal je carb eraf en maak die eens schoon rond de 1000/1500
-blokolie om de 1500 km

verder zou ik me niet bezig houden met je olie pomp, wat je wel kan doen is eens dat kapje eraf schroeven en er wat olie opspuiten zodat er niks roest binnenin.

zo vaak je luchtfilter schoonmaken, carb schoonmaken en blokolie verversen is nergens voor nodig.

als je dat om de 5000km doet is het ruim voldoende zo'n ding heeft niets te lijden dus kan makkelijk zoveel km's mee
Aightt
Banden plakker
Vervoersmiddel: ex- derbi senda pro

Ongelezen bericht door Aightt »

ja en nee,

als ik kijk hoevaak en bij welk weer iemand zijn brommer gebruikt.
Ligt natuurlijk ook aan de persoon maar dit soort onderhoudsbeurtjes kunnen nooit kwaad.
Het is natuurlijk erg scherp genomen maar een filter mag zeker wel bij de 1500 km.
Rest heb je wel gelijk in.
Plaats reactie