Tikken/dreunen uit versnellingsbak

Hier kun je al je kleine vragen kwijt.
PBODK
Banden plakker
Vervoersmiddel: Derbi GPR 50 Racing

Tikken/dreunen uit versnellingsbak

Ongelezen bericht door PBODK »

Hallo,

Ik heb sinds kort een aanrijding gehad, en sindsdien heb ik last van een soort dreun/bonk in mijn versnellingsbak, bij hoge toeren in een lage versnelling en bij lage toeren in een hoge versnelling. Als hij in zn vrij staat/koppeling inhoud en veel gas geef, gebeurt er niks, en als ik in zn vrij/koppeling in van een heuvel rij merk ik het wel. ongeveer elke seconde een dreun die je niet echt hoort, maar voelt. Ik heb geen idee wat het is en ik durf er niet echt meer mee te rijden, en uit elkaar halen durf ik ook niet. (de overgang van een puch automaatje naar gelijk een 6bak opentrekken is nogal groot)
Weet iemand wat het misschien kan zijn, en of het ernstig is? En of het veel gaat kosten als ik hem dan naar de reparateur breng?

alvast bedankt :D
Maarten-drd
Derbi fan
Vervoersmiddel: Derbi Senda DRD racing

Re: Tikken/dreunen uit versnellingsbak

Ongelezen bericht door Maarten-drd »

nou, een dreun uit je versnellingsbak is inderdaad niet goed! ermee rijden zou ik dus ook niet meer doen, want als het nu nog meevalt heb je straks voor honderden euro's schade. als je er geen ervaring mee hebt zou ik hem niet zomaar uit elkaar trekken. dat het geluid niet komt als de brommer stil staat, dat is wel te verklaren(je staat stil dus voortandwiel draait niet-> versnellingsbak ook niet). ik weet niet hoe oud je brommer is, en de staat(ivm ongeluk), maar als je er geen ervaring mee hebt zou ik bij de lokale bromboer langsgaan vragen/langsbrengen. je kunt er nu beter 100 euro in steken dan over een week of 2 ineens 300 euro voor een nieuwe bak.
PBODK
Banden plakker
Vervoersmiddel: Derbi GPR 50 Racing

Re: Tikken/dreunen uit versnellingsbak

Ongelezen bericht door PBODK »

Bedankt voor je reactie!

Maar mijn vader en ik hebben er nog even goed naar gekeken, en wat blijkt: ik was veel te panisch. De tik kwam niet uit mijn versnellingsbak, maar er zat speling op het voortandwiel, waardoor deze telkens scheef werd getrokken, en dan met een klap weer werd rechtgetrokken/schuingetrokken. (gelukkig geen speling op de as) Dus: ringetje tussen het tandwiel en zegerring, en weg was het probleem! Hij rijdt weer als een zonnetje!
Zo zie je maar,ik ben onervaren en ging al gauw doemdenken.

Bedankt he :happy:
Plaats reactie